Iller iFokus

Iller

Etikettuppfödare
Läst 597 ggr
smalltowndude
0

Bra uppfödare?

Hejsan! Jag undrar om ni vet var man kan köpa en bra sällskapsiller i södra Sverige? Ni kanske har ett tips på en bra uppfödare någonstans i Blekinge-trakten? Jag hade tänkt skaffa en iller, för första gången, och jag har läst att man då ska vända sig till en seriös uppfödare som vet vad han/hon håller på med.

Tack på förhand, Erica.

[Falo]
0

Hej. Roligt att du funderar på iller.Glad Alla uppfödare kallar sig seriösa. Vad är seriöst för dig? Jag kan bara rekomendera att du frågar runt så mycket som möjligt innan du bestämmer dig för uppfödare. Alla ställer vi olika krav och rekomenderar uppfödare utefter våra egna krav. Vänta tills du känner dig helt säker på att du hittat rätt uppfödare för dig.

* Får illrarna bo i bur hos uppfödaren?

* Måste uppfödaren ha ekonomi som tillåter att denne besöker veterinär med illrarna om de blir sjuka?

* Får uppfödaren avla på illrar med ärftliga hörselskador?

* Är det okej att uppfödaren föredrar en vacker iller framför en med god hälsa?

* Är det okej att uppfödare tar valparna från sin mamma innan de uppnått tillräcklig mognad för att må bra av en flytt? 

* Vad vill du att de ska vara uppföda på för mat?

* Vill du ha med stamtavla?

* ska de vara chipade och vaccinerade?

sarae
0

Du har fått bra svar från Falo!, jag har  även puttat upp en tråd som heter "krav vid valpköp", där kan du iaf läsa vad jag ställer för krav på min uppfödare ;)

smalltowndude
0

Tack för svar, jag har kollat runt lite, och jag har hittat en som verkar vara väldigt bra.

babsan
0

#3 åhh, nu blev jag nyfiken :P vilken uppfödare då ?? (A)

smalltowndude
0

Ja, uppfödare och uppfödare, jag vet inte rikigt vad man kan räkna som uppfödare, men det var en tjej i Emmaboda, Blekinge. Hon verkade bra, hon hade haft valpar innan, och hennes valpar skulle vara vaccinerade och chippade när man fick dem :) De var också hund- katt och barnvana tror jag .

babsan
0

#5   men det lät ju jättebra :) lycka till :)…. vilken färg och kön är det du ska ha ?? om du nu ska köpa valp från just den uppfödaren :)

smalltowndude
0

Det blir nog en mörk hane tror jag, vi har inte tittat på dem än, det spelar mindre roll faktiskt, det är ju personligheten som räknas :)

MimmieM
0

Grattis till en valp då.. Vad det än må bli för färg och form ;)

Carpe Diem

smalltowndude
0

Tack tack :)