Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1741 ggr
pissråtta
1

tappat en huggtand

hjläp! min lilla 9månaders rufus har tappat en huggtand. det ser ut som den är kapad men vet inte om det bara är en tand som vuxit ut eller om den brutits av. den är trubbig iaf o det känns ju inte rätt.. han är som sagt 9 månader nu och har läst att valparna tappar sina tänder när de är typ 2 månader så det känns inte heller bra alls..!! 

Vad kommer att hända? Är tanden bara saen på det eller har den gått sönder? :(

En nyvaken iller är en nödig iller!

Cocoscream
0

Vad jag förstått kan det vara ganska vanligt att illrar lyckas slå av huggtänderna vid för vilt bus o sådant, men kan vara helt ute och cykla?

Med vänlig hälsning, Petra

Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu

Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com

Nussen
0

Testa att ge honom godis eller en bit mat och se till att han tar biten med tanden som är av då kan du se om han har ont eller om han tuggar normalt. En lite större gurkbit (om han gillar det) skulle jag testa med

JossanH
0

Tanden har helt klart gått av då inga tänder växer ut efter att de tappat mjölktänderna och fått sina nya, och det händer som du säger när de fortfarande är små valpar.

Det viktiga är att kolla hur långt tanden är av. Det är inte ovanligt att de slås av i toppen, men är de av lite längre upp och så man kanske tom ser pulpan eller om illern verkar ha problem när den äter bör du absolut kolla upp det hos en veterinär.

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

Ts, ofta går de tänderna av utan att man märker det.

#1 Det stämmer bra det, en annan vanlig orsak är att de biter på galler i tex transportburar.

Beroende på vad din iller är van med så vill jag inte rekommendera gurka då det bara brukar resultera i en dålig mage.

Hoppas det bara är toppen av tanden!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

pissråtta
0

det är typ halva, det ser mer ut som en kindtand än en huggtand nu. han krafsar i munnen som att det kliar eller något ibland.. ja jag vet inte. veterinären får kolla på det när vi ska kastrera dem

FerretCrow
0

#5 kraffsar han i munnen kan det vara ett tecken på smärta och obehag =(

JossanH
1

#5 Är halva av borde ni åka in direkt då han förmodligen har väldigt ont och därför krafsar i munnen. Illrars tänder skiljer sig inte från våra och har ni en gång haft ett hål så förstår ni kanske hur det känns om tanden helt går av.. Han har förmodligen ont varje gng han äter och dricker och säkert där emellan också.
Det är mycket plågsamt att vänta med detta! En iller visar sällan när de har ont och har han så ont att han tom försöker "krafsa bort" sin smärta så är det allvar!

Sajtvärd på Iller.ifokus

enbartmalin
0

#5 När ska ni kastrera?
Tycker inte koll av tanden bör vänta, låter som han har ont och om den är så kort som du beskriver så lär han har väldigt ont.

Hälsningar Malin

pissråtta
0

vi har ju inga pengar till att betala något än så det får vänta tills vi har får pengar (då vi också direkt ska in o kastrera dem) och NEJ vi kan inte LÅNA av någon. 

jag gav honom en stor gurkbit utan skal precis och den åt han utan problem.

LisenN
0

Djurskyddslagen säger:

Grundläggande bestämmelser om hur djur skall hållas och skötas

9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

enbartmalin
2

#9 Förlåt men så kan du för sjutton inte resonera! Det är ett djur vi pratar om inte dig själv, fine om du låter blir att åka till läkaren om du brutit armen pga av brist på pengar, men ett djur ska inte LIDA för att du inte har pengar!
Då får ni kolla upp en veterinär som går med på faktura eller hitta någon annan lösning.
En iller med en tand som är av så pass högt upp HAR ONT!

Hälsningar Malin

FerretCrow
0

Håller med #11 fullt ut. Här ser vi återigen andledning till att man alltid skall ha en buffert undansparad till djuren. Går illern med detta för länge kan det sluta med att den ej kan äta och då svälter illern ihjäl sig själv. iller klarar inte att gå sådär 3 veckor till som det är till nästa löning

LisenN
0

Ofta blir det dessutom dyrare om man väntar. Får illern en infektion som går ner i käkbenet blir det inte roligt..

Men som sagt, djur som har ont ska till veterinären!

enbartmalin
0

Ring åtminstonne och råd fråga veterinär.
Snälla kolla runt efter en veterinär som kan ta det på faktura, för er illers skull!

Hälsningar Malin

JossanH
0

Ni kanske får sälja något ni äger? Vad är illrarnas hälsa värda för er?

Jag är ledsen, men skaffar man djur har man ett ansvar! Illern har redan tydligt visat att tanden besvärar honom med sina tassar. Vad mer begär ni? Att den skriker av smärta varje gång den äter?

Det finns även, som Malin säger, veterinärer som tar räkningar på faktura. Då har ni möjlighet att betala när ni har pengar och er iller få må bra.

Och skulle detta resultera i att illern helt enkelt inte äter tillräckligt pga smärta så kan det få konsekvenser som är betydligt dyrare, eller som LisenN säger- om det blir en infektion som går upp i käken…

Ring och tala med en veterinär snarast!

Sajtvärd på Iller.ifokus

pissråtta
0

tror ni inte jag bryr mig om mina djur eller!? jag har nog ringt varenda existerande veterinär som kan om illrar i hela skåne och frågat om man kan ta avbetalning för vi har inte råd. och det var inte om tanden, det var för kastreringen..!! Skrev detta inlägg direkt när jag upptäckte tanden för ville ha råd. för att jag bryr mig och vill göra allt jag kan! Inte en utskällning för att jag inte har 1000kr att punga ut från ingenstans.

Visste ni skulle bli förtvivlade här när jag skrev så men jag tänker inte avliva mitt husdjur bara för jag inte har pengar till det inom 7 dagar!! eller ni kanske hellre ser rufus död än att han får ha tandvärk i en vecka tills jag får pengar? om ni anser det vara mer rätt har jag väl inte något annat val antar jag. hoppas dock innerligt att INGEN här tycker det låter det minsta rimligt. 

han äter torrfoder utan problem, han springer runt och är glad.

*Redigerat av sajtvärd*

LisenN
0

Jag ser helst att ingen är så egoistisk att djur hamnar i en situation där dom behöver gå och ha ont.

Har man inte råd att gå till veterinären när det behövs är det väl bättre att omplacera till nån som kan ta sitt ansvar som djurägare?

Nu är det "bara" en tand, vad händer om en iller blir RIKTIGT sjuk och behöver akutvård?

pissråtta
0

ringde precis till djurakuten i malmö då alla djursjukhus stängt nu. jag bönade och bad om att få det på faktura eller avbetalning men hon sa att det var omöjligt.

enbartmalin
0

HEY!!

Här är för fasiken INGEN som sagt att du ska avliva!

Och nej ingen veterinär kör med avbetalning, jag rekomenderade dig att höra om faktura!

Och klart vi reagerar så här? Vad hade du väntat dig!!!
Du tänker låta din iller lida för att DU OCH ENDAST DU varit osmart nog att inte ha en buffert när du valde att skaffa djur!
DITT djur får LIDA för att du inte kan fixa ihop pengar!

Är det okej att sluta ge ett djur mat för att man inte har pengar? NEJ.
Det är samma sak i mina ögon.
Skaffar man ett djur måste man räkna in ALLA kostnaderna som medföljer!
Man MÅSTE ha råd med mat och veterinär!!

Du kan inte ha kollat runt speciellt noga då klippan veterinär klinik kan ta på faktura.

*redigerat av sajtvärd*

Hälsningar Malin

pissråtta
0

asså det är ju pinsamt.. egoistisk och ta ansvar som djuarägare asså omg

LisenN
0

Vad är pinsamt? Att du sitter med en iller som har ont och vägras vård är helt okej för att veterinären inte låter dej få det på faktura?

Man skaffar inte djur om man inte kan ta hand om! Ska det behöva va så svårt å förstå?

pissråtta
0

ni tror ju att jag tänker låta honom gå såhär en hel månad! jag kan få tid tidigast på måndag, men jag är OROLIG det är därför jag RÅDFRÅGAR er!!

pissråtta
0

fick tag på en veterinär som kunde delbetala det. för hon tyckte inte det var mer än rätt. vi ska dit måndagmorgon. hoppas det duger och att ni inte ser mig som en *redigerat* djurmisshandlare. jag skulle bo på gatan om det var det som krävdes om han var illa ute. nu har han gudskelov bara ont i tanden. och vi är nyinflyttade det är därför vi inte har några pengar denna månaden så OROA ER INTE. mina små illervänner, jag har råd med mina djur annars hade jag inte haft dem. det var bara *redigerat* olägligt det här. men oroa er inte, och snälla, kalla mig aldrig egoistisk när det gäller DJUR. tack.

LisenN
0

Och rådet blev att ta illern till veterinär fortast möjligt :)

enbartmalin
0

Jag tänker inte fortsätta att diskutera med en människa som ser till sitt eget bästa framför djuret.
Jag kommer bryta alla forums regler som finns.

Hälsningar Malin

JossanH
2

Frågan är ju inte om ditt djur ska avlivas, för det ska aldrig vara ett alternativ för när man skaffar ett husdjur ska man helt enkelt se till att ha råd att ta hand om det. Om illern bryter ett ben får den då gå med det tills du har pengar? Att ta ansvar innebär inte att fråga på ett forum för att sedan strunta i råden och låta illern gå och ha ont, att ta ansvar är att göra något åt det. Och det är inte billigt att ha djur!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Såg nu att du fått en tid på måndag! Bra!

Sajtvärd på Iller.ifokus

enbartmalin
0

Vad bra att du hittade en veterinär som kunde hjälpa din iller.

Hälsningar Malin

pissråtta
0

jag förstår inte hur ni ser det som att jag tar mitt eget bästa före mitt djurs bästa när jag desperat ringer o gråter till en veterinär och frågar vad *redigerat* jag ska göra för har inte pengar förrän på måndag. 
Jag bad om råd, och det fick jag. tills ni började anklaga mig för djurmisshandel. som att jag inte vet att det är *redigerat* illa att det blivit såhär? Jag kan inte odla pengar men hade det varit en allvarlig skada hade jag *redigerat* försökt.

enbartmalin
0

Låt mig då fråga hur du själv hade reagerat om någon kommit med en iller som lider av smärta och sagt: "vi har ju inga pengar till att betala något än så det får vänta tills vi har får penga"

Hälsningar Malin

JossanH
0

#29 det är svårt att se det på något annat sätt när du själv har skrivit att du ska vänta för att du inte har pengar och inte tänker låna av någon.

Sajtvärd på Iller.ifokus

pissråtta
0

ta det nu lugnt, jag har löst problemet och jag är inte dum så snälla sluta hoppa på mig! :( jag gör allt som står i min väg för mina husdjur, tro inget annat! 

Kan någon istället tala om hur man tar bort ett inlägg här? Blir bara ledsen när jag läser här. inte för att jag 'får sanningen' utan för att jag VET att det inte är okej!!

Hur tar man bort ett inlägg på sajten?

enbartmalin
0

Du kan inte ta bort inlägg, det kan endast Sajtvärd eller medhjälpare göra.

Hälsningar Malin

FerretCrow
0

Varför har du ingen buffert undansparad till olyckor? det är isf ett råd att skaffa det. att slänga in några hundra där i månaden ger en bra slant ifall olyckan är framme Glad

enbartmalin
1

#32 Om jag förstår ditt inlägg rätt, så förstår du varför vi reagerat som vi gjort även om det är jobbigt att läsa?
Det ser jag som något bra. Om du reagerar och tar åt dig och inte bara ignorerar det vi skriver.

Hälsningar Malin

pissråtta
1

för att vi precis flyttat och denna månaden var pengarna knappa, det är ju klart att just denna månaden händer just detta. 

Jag förstår varför ni reagerar som ni gör och det är bra! det är skönt att bli påminnd att det finns folk som verkligen kämpar för djurens rätt. men det är tråkigt att ni fått fel uppfattning och tror att jag tar mina behov före mitt husdjur för så är det verkligen inte. men jag förstår att ni uppfattat det så. nu handlar det inte om ända till nästa löning utan tills nästa vecka, lyckligtvis redan på måndagmorgon. klockan 8 för att vara exakt :)

VeronicaKahlbäck
0

Var på jobbet igår när denna tråd spårade ur, hade därmed inte tid att redigera den så den har varit tillfälligt borttagen.

Var vänliga att vårda erat språk.

För frågor om inlägg eller trådar vänder man sej antingen till mej eller Medarbetare.

JossanH
0

#36 Vad bra :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

enbartmalin
0

Hoppas det blir bra med Rufus nu! Håller tummarna för honom.

Hälsningar Malin

[Nathalie62]
0

Jag hade gärna hjälpt dig med pengar för killens skull om jag sett detta tidigare, ibland hamnar man i kris, tycker man skulle ställa upp istället för att sitta här och bråka men tack och lov så löste det sig, hoppas det går bra på måndag med honom, uppdatera gärna hur det går.

VeronicaKahlbäck
1

#40 Om frågan hade varit om någon kunde ta hand om Rufus för att ägaren inte har råd med veterinären skulle jag ställa upp, antingen själv eller ekonomiskt till akuthem.
Personligen betalar jag inte andras veterinärräkningar eller lånar ut pengar till personer jag inte känner.

enbartmalin
1

Håller med Veronica, hade personen i fråga bett om ett akut hem för h*n inte hade råd att betala veterinär så hade jag ställt upp.

Det är ungefär som om jag skulle behöva hjälp med elräkningen, det är väl ingen annan fel att jag inte räknat med att elräkningen ska komma?
Det är något man ska ha pengar till, precis som man ska ha pengar till veterinär besök till husdjur i sin budget.

Hälsningar Malin

Cocoscream
0

Håller med, det är väl för sånt här man har sina djur försäkrade?

Om man har problem ekonomiskt får man ju säkra sig innan man skaffar djuret, jag har inte heller massor med pengar men om ett av mina djur blir sjuka så får väl jag käka knäckebröd en månad eller gå ut o h*ra på stan(ursäkta uttrycket) om det skulle bli nödvändigt. Djuret har inte valt dig, du har valt djuret och då har man skyldigheter.

Skulle inte heller låna ut pengar till främmande människor däremot har jag en gång tagit emot en häst för att inte dåvarande ägaren orkade (ännu värre) kolla upp varför hästen var halt och hade ont. Så ägaren skrev över henne på mig mot att jag betalade vetrinären.

UlrikaD
0

#43 Tänder går inte på försäkring tyvärr.

Cocoscream
0

# inte ens vid olycka?:O Då är hundarnas försäkring bättre.. Den täcker inte tandsten och munhygien men skulle dom slå ut en eller liknande så tar försäkringen det.

JossanH
0

Även jag håller med Veronica och Enbartmalin. Jag ser ingen anledning till att jag ska betala andra människors veterinärsräkningar. Jag betalar mina egna och har man frivilligt skaffat ett djur (alltså inte räddat ett djur som akut behöver hjälp) är det förstås upp till ägaren att finansiera det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#45 Står att de inte ger ersättning för :
Tandsjukdomar, tandfrakturer eller bettfel med komplikationer.

Ceciliaolucifer
1

Jag tycker inte att man behöver ha en buffert undansparad så länge man vet att man kan skaffa fram pengarna när det väl behövs. Har man det knapert ekonomiskt så är den enda lösningen att spara långsiktigt.

Jag tror att Pissråtta hamnade lite i chock och jag är övertygad om att hon vill honom väl. Det är såklart illern går och blir sjuk eller skadad när man har som minst tid och som mest utgifter.

Pissråtta, lycka till imorgon :)

Cocoscream
0

#47 Det var som sjutton.. :)

Explorer 500M
0

Hur har det gått TS?