Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1286 ggr
StyrJohan
0

Stackars våran Puni!

Han är jätte halt! Han nästan lägger sig ned mellan varje steg. Gör de alltid så när de är halt eller kan det vara allvarligt? Vad tror ni?

Faxlin
0

Det låter som om något är allvarligt fel. Innan en iller visar att de är dåliga eller skadade är de oftast väldigt dåliga.
Jag skulle omedelbart ta illern till veterinären.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sushi
0

Givetvis gör de inte alltid så, det borde ni ju ha märkt… Åk till vet i morgon!!

StyrJohan
0

Men han skriker eller piper inte det minsta. Är det inte en vanlig stukning?

StyrJohan
0

Jag menade ju inte alltid alltid, utan alltid när de är halt. För stukningar är väl inte farliga?

Om han går bättre i morgon är det väl ingen fara?

Faxlin
0

Som jag skrev tidigare så har illrar oerhört högt i tak innan de visar för oss människor att de är dåliga.
Att illern inte skriker eller piper behöver inte betyda att den är okej.
Har han gjort något för att ni ska misstänka en stukning? Eller har ni någon aning om vad som hänt?

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

StyrJohan
0

Nej vi har ingen aning, tänkte bara att det kunde vara stukning eftersom hundar haltar ungefär sådär när de stukat en tass. Men man ser att det är ett ben som han inte vill kliva med.

Faxlin
0

Hundar är mycket mer emliga än en iller. En hund spelar verkligen på människans omtanke för att få mer sympatier. En iller gör inte så. En iller som visar att den är dålig är riktigt dålig.
Håll koll och ser ni ingen förändring åk in akut i morgon. Det är mitt råd.
Mvh åsa

Audiatur et altera pars

StyrJohan
0

Okej, tack för hjälpen

babsan
0

Jag tycker verkligen att ni borde åka in o kolla, för även om ni tror att det är en stukning för att hundar gör så, så är det ju som sagt var annorlunda mellan hund o iller, han kanske till ch med brutit benet.
Jag skulle åkt in direkt om Bab´s haltade sådär som du beskrev det :(

hoppas det går bra, lycka till =)

sarae
0

som sagt ovan, en iller döljer sin smärta oerhört väl…när vi väl ser att något är fel kan det vara riktigt illa. En iller kan i princip ha ett brutet ben utan att visa samma smärta som tex en hund eller katt skulle göra….största nackdelen med iller!

Madde
0

bättre och ta det säkra före det osäkra. Håller tummarna.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

Hur mår han idag?

Redigerat, med djup förlåtelse till stackars Puni som jag hastigt försökte göra om till flicka. Får skylla på en svårt dement skrivare. Moi :-)

Audiatur et altera pars

StyrJohan
0

Han! Blir antagen som tjej allt för ofta. :P Alla säger att han ser så söt ut att de antar att han är en söt liten flicka =)

Han ser ut att halta något minre idag än igår, det var rätt så bra just när han vaknade, men nu har han börjar halta lite mer igen.

Igår kunde man se att han ogillade att man tog i hans ben eftersom han blev tårögd och skakade lite i benet då. Så gör han inte längre idag.

Vi ringde till e-tuna djurklinik som hade stängt och sa att man skulle kontaka strömsholmsdjurklinik vid nödfall. Och när vi rinde dit hade dem också stängt men vid nödfall fick man ringa ett annat nummer.

babsan
0

#13    men han är ju fortfarande halt, tänk om han har brutit benet :S   jag tycker att ni ska boka tid hos veterinären idag, tänk om du skulle ha jätteont i benet o kanske tillochmed brutit det o bara låtit det va tills det läkt ihop av sig självt, då hade antagligen ditt ben växt fel o det hade blivit oeration iaf.

Lycka till!! Hoppas att allt ordnar sej =D

Madde
0

#13: jag har åkt in en helg till strömsholm, då ringde jag akutnumret. Jag blev väl omhändertagen när ja var in med min iller som fått värmeslag.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Sara
0

Min Bilbo hamnade lite snett när han hoppade ner från soffan och så han ynkade sig. Kom haltande bort till mig och gnydde. Så fick han en godis och sen var han tipptopp igen. Glad Så även illrar kan spela på mattes goda vilja.

Ang. Puni så kan det gott vara så att han fått en ordentlig stukning som veterinären inte kan göra nått åt men han kan oxå ha skadat sig värre för som de andra skriver så visar inte illrarna när de mår dåligt eller har ont förren de mår så dåligt att det är dags att åka till veterinären akut.

Sara

StyrJohan
0

Okej, nu ringde vi till Strömsholms akutnummer, och de sa att vi skulle vänta tills i morgon så länge han har sin aptit uppe.

tack för hjälpen alla.

Sara
0

Håller tummarna för Puni!

Berätta gärna hur det går med honom.

Sara

StyrJohan
0

Jag tittar om han har aptit ibland med den där nyttiga godis smeten? Minns inte vad den heter. Han blir tokig och slukar i sig varje gång! =)

Nettan
0

Jag har träffat en iller som hade brutit lårbenet. Hon sa inte ett ljud. Hon gnällde inte ens. Hon lät dem klämma och känna. Hon lät oss flytta henne många gånger. Hon flyttade sig själv många gånger.

Illrar är mästare på att dölja smärtan!

Sarah
0

Bubbisen såg halt ut en kväll, helt plötsligt. Han hade haft problem med återkommande infektioner i kroppen och den här gången hade det satt sig på balansen. Han blev för stunden bättre med antibiotika, men blev riktigt riktigt dålig över natten innan vi fick tid hos vet.

StyrJohan
0

Okej, men våran Puni (även fast vi försöker att hålla honom stilla) springer och skuttar runt tillsammans med våran andra. Så det verkar inte vara lika illa som den du hade sätt Nettan! Men det vet man väl aldrig

Och vi ser tydligt vilket ben han inte vill stödja sig på när han springer, men när han står sätter han ner det. Så man tycker att det borde vara något med det benet.

tack igen alla!

babsan
0

Hur går det med Puni idag då ?? mår han bättre ?? =)

Anneliearvidsson
0

mja jag tycker han går lite bättre idag..Det är svårt att säga. Han har mest legot och sovit. Vi ska i vilket fall som helst åka in till vetrinären imorgon. /Punis matte

babsan
0

#24  Det är ju bra att ni åker in och kollar vad det är =)
hoppas att allt ska gå bra imorgon då, lycka till!! =)

TottsiGirl
0

Hoppas det går bra imorgon och att det inte är något allvarligt med honom! håller tummarna :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

AlbaStiffler
0

Intressanta historier om alla halta illrar. Inte för att jag på något sätt alls tror att er iller har något liknande, men jag tänkte ändå berätta om min stackars Beda (RIP) som jag en dag såg var halt. Hon Släpade sig lixom fram en kväll, så jag kollade hennes tassar men såg inget, hon visade heller ingen smärta. Dagen efter duschade jag henne, och när vi väl höll på att torka sig så märkte jag att hon haltade ännu värre. Hennes bakben lixom pekade utåt. När vi väl kollade henne så märkte vi att hela hennes buk var alldeles uppsvälld, som en ballong. Jag fattar inte än i dag hur jag inte märkte det tidigare. Hur som helst hade magen svullnat upp som en ballong (dubbel storlek nästan) på 2 dagar. Vi åkte akut till veterinären som efter ultraljud och operation uttäckte att honvar full med tumörer och att buken hade vätskefyllts (varför hon inte kunde gå). Hon fick avlivas… :-( Det hade dock inte kunnat gå att göra något, om man upptäckt det några dagar tidigare… Men hon verkade inte lida och hade vad hon visade inte ont.

det är svårt det där med illrar, de visar inget förrän det är för sent, eller när det är jätteallvarligt! Därför bör man verkligen reagera när de väl visar något!

TanjaS
0

#27 just min tanke… illrar är så luriga… de visar tecken först då de är halvdöa …. Men kan som sagt vara bara en enkel fraktur eller liknande….

babsan
0

Hur går det med Puni idag då ?? Vad sa veterinären ?

StyrJohan
0

Veterinären kännde lite på honom och trodde inte att det var någon benskada eftersom hans ben inte hade svullnat. och så haltar han inte lika mycket idag heller. Vid benfraktur har det tedens att bli värre med dagarna. Puni fick smärtstillande och blev det inte bättre skulle vi återkomma på fredag.

=D

babsan
0

vad bra att det inte va ngn benfraktur =D   lycka till, håller tummarna för att det hjälper :)

StyrJohan
0

Hej igen, idag har Puni vart jätte pigg och busat och sprungit hela dagen. Men han är inte riktigt bra ännu, för han haltar fortfarande lite tycks det.

Men jag vet inte, kanske är det precis som för hundar att han blivit rädd att sätta ner tassen eftersom det gjorde ont förut. Kan det vara så?

Aelsklinn
0

Jag har för mig att släpande ben och bakkropp kan vara tecken på sjukdom hos iller. Är det insulinom jag tänker på? Hjälp mig, ni som vet… :)

Soffi
0

Skriver just ett arbete om det. Det är binjuretumör du tänker på. Men illern visar då brunstbeteende pga ökat könshormon. pälsen blir förtunnad, torr och glanslös. Huden blir skör och kliar. Bakbenen blir förvagade av minskad muskelmassa och magen kan bli rundare pga ökad fettansättning..

Men jag tror nog inte att det är det. Men nu vet ni symtomen iaf.

Sara
0

Tror Puni kommer att bli bra snart, ni har ju kollat upp benbott och sånt så han kommer snart att vara som vanligt.

Sara

StyrJohan
0

Okej, som tur är gäller detta ett framben och han släpar det inte utan är lite extra försiktig när han stödjer sig på det bara. Och kliar sig ovanligt mycket tror jag inte jag sätt honom göra heller.

Så det verkar som man kan utesluta det som tur är!

StyrJohan
0

Hej alla, nu haltar inte Puni det minsta längre och är riktigt busig hela dagarna. Är det någon vits att ge honom smärtstillande då? Egentligen skulle han ha fått igår och idag, men jag gav honom ingen igår för att han verkade helt bra.

mvh. Johan

babsan
0

åhh, vilken tur att han har blivit bra :) jag tycker det låter onödigt att ge honom medicin när han inte verkar ha ont o verkar vara bra…

emoflickan
0

#33,#34, det kan vara tecken på insulinom oxo. vinglig bakkropp är oftast det tydligaste tecknet. här har vi märkt på albin när det är dags att höja kortisondosen då han blir mer vinglig.