Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 5415 ggr
sarae
0

KT Kastrering

Detta är en kunskaps tråd om Kastrering  - här kan ni skriva allt ni vet om just detta ämne, bifoga gärna bilder, länkar etc.

Men snälla, hjälp oss hålla dessa trådar rena från diskussioner.

Vad är en Kunskaps Tråd?

klarsferrets
0

jag har en fråga när man nu har låtit sin hanne gå okastrerad i 3 år hur blir han då efter en kastration.

vet inte om jag får sätta ut den här

Esko
0

#1 Jag vet att Robins iller Woodoo kastrerades först vid 7 eller 8 års ålder, från att varit rätt så vild lugnade han sakta ner sig.

Vet inte om det var humör du tänkte på nu men =)

Madde
0

Ni kan starta upp en ny tråd om just det här Ac. =) Kan var intressant och höra och då kan folk diskutera.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Robinsnel
0

Ja, Woodoo var ju åtta när han kastrerades, och hade fått ett par kullar tror jag (åtminstone en). Det gick utmärkt och han blev mkt lugnare efter kastreringen. Nu är han 12, fyller 13 i april och mår bra.

elinn
0

Jag har bara kastrerat Chiquita och då sa veterinären inget speciellt. Skulle vara inne med Chiquita 8 på morgonen och det räckte om jag ställde undan maten när jag gick och la mig, dock senast tolv fick jag höra men jag väntade någon timme extra.

Efter operationen fick jag inte heller särskilt mycket info förutom att hålla koll på såret så det läkte som det skulle.

MarieB
0

Angående kastrering av äldre illrar samt tidpunkt på året för kastrering ur medicinskt perspektiv:

Jag kastrerar normalt alltid mina illrar vid en högre ålder. Hanar kastrerar jag ibland inte alls. Min erfarenhet av okastrerade hanar är att de lugnar ned sig naturligt en hel del när de blir äldre (ca 5 och uppåt, varierar individuellt). De har fortfarande kvar revirbeteenden och parningsinstinkter men det mattas av betydligt i högre ålder jämfört med när de var yngre.

En kastrering av en äldre hane ger samma effekt som hos en yngre. Jämfört med unga hanar som kastreras i början av sin första säsong kan en del äldre hanar, som fått gå några år som okastrerade, ha kvar lite lägre tolerans mot andra illrar även efter kastreringen. Men det beror till stor del även på den individuella "personligheten", och äldre illrar över huvudtaget (av båda könen) uppvisar generellt större tolerans för tidigare "konkurrenter".

Honor brukar jag normalt kastrera senast vid ca 7-8 år. Anledningen till det är att det tycks vara mycket vanligt att äldre honor utvecklar äggstockstumörer/cystor och andra problem. I många fall förlöper problemet som en relativt harmlös åkomma hos en äldre iller som kanske ändå inte har så mycket tid kvar, men jag föredrar alltså att förekomma ev. allvarligare problem och kirurgi/narkos i alltför hög ålder och kastrerar därför äldre honor i förebyggande syfte om de inte redan blivit kastrerade av annan anledning.

Här är en bild på Astrodolls utopererade livmoder med bilaterala äggstockstumörer av sorten leiomyosarkom som tycks vara ganska vanligt på iller. Astrodoll var 5 år gammal när hon drabbades.

http://trickytrixie.tripod.com/medical/ovarytumoursb-large.jpg

Jag kastrerar även om en hona uppvisar någon sorts störning i brunstcykeln eller blir sjuk (livmoderinflammation ex.). Ex. fick Tina en märklig brunst när hon var 5 år gammal. Hennes vulva svällde ojämt och mindre än normalt. Hennes kastrering påvisade att hon hade en kraftigt förtjockad livmodervägg och onormalt små äggstockar; okänt varför. Så här såg livmodern ut (lite blodiga bilder):

http://trickytrixie.tripod.com/medical/tinauterus.jpg

http://trickytrixie.tripod.com/medical/tinauterus2.jpg

Val av tidpunkt på året för kastrering:

Efter att ha läst mer om den senaste forskningen och andras erfarenheter under några år så känner jag mig övertygad om att det bästa ur hälsosynpunkt är att kastrera illern vid en tidpunkt på året då den har naturligt låg produktion av könshormoner; dvs i slutet av säsongen/tidigare halvan av vintern. Oavsett ev. effekter som kastrering kan ha vid utveckling av binjuresjukdom, så tycker jag att kastrering "off-season" ändå ger det mest "naturliga" alternativet.

Lite diskussion om kastreringens förmodade, och även till viss del bevisade, effekt på utveckling av binjuresjukdom finns här:

http://rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=3336

Robinsnel
0

Tack för bra info!

klarsferrets
0

tack för den info det va jätte bra

Madde
0

Jag har lite erfarenhet av kastrering. Vi kastrerade nämligen Xander och Benjamin förra året. 19 december 2005.

Då vi precis tagit hem en omplacering så fick de bli kastrerade vid 9 månader (Xander) respektive 8 månader (Benjamin)

Vi fick instruktioner om att inte låta de äta senare än kl 00.00 dagen innan. Så det följde vi och sen var det upp och till vetrinären till kl 08.00.

Väl där fick vi veta att om det inträffade några komplikationer så skulle de återkomma under dagen. Annars var det bara och komma och hämta de tidigast kl 15.00.

Oj vad vi gick och väntade på att ifall de skulle ringa, men det kom inget samtal. Så vi åkte och hämtade de och fick instruktioner om att stygnen skulle försvinna efter några veckor och att vi inte skulle bada dem de närmaste dagarna.

Väl hemma så var det benjamin som vaknade upp först och han var glad i maten och han var pigg. Däremot tog det betydligt längre tid för xander och vakna och äta mat.

20/12 -05 - Dagen därpå så var benjamin helt återställd och hans stygn på magen såg riktigt fint. Var rent och snyggt. Xander verkade inte må bra alls. När man tog upp honom så ryggade han till och hans stygn var fortfarande blodiga.

Jag ringde genast vetrinären och berättade hur det låg till. De sa att om han inte var bättre i morgon så skulle jag få komma in direkt på morgonen. Men att jag skulle hålla honom under uppsikt. Xander blev inte bättre under kvällen heller.

21/12 -05 - Dagen därpå så kollade jag xander så fort jag vaknade, hans sår såg mycket värre ut. Det var som en knöl mellanbenen.  Så det var bara och åka in akut med honom och vetrinären höll verkligen med om att det inte såg fint ut. Hon rengjorde såret lite och så fick xander medicin. Först en spruta som skulle hålla ett dygn så att vi han till apoteket och hämta ut hans andra medicin.

Den här gången behövde vi inte betala något för återbesöket vilket jag blev överraskad av. Men ja tack sa vi och så åkte vi hem.

Det som hade varit värst av allt var att det inte var så många dagar kvar till jul och då hade det inte varit öppet i örebro. Så jag är glad att vi kom på det så pass tidigt.

Om vi nu inte hade kastrerat båda 2 samtidigt är det inte säkert att jag hade reagerat lika snabbt som jag gjorde den här gången. Speciellt inte då det här är mina och chrilles första illrar.

Så det är min erfarenhet, kommer att få en till väldigt snart då vi har en valp här hemma som börjar bli uppåt månaderna. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[jenkass]
0

När ska jag ringa vet. för kastrering? Toxi har börjat "växa" lite grann där nere, alltså det är lite större än var det varit… Men inte överdrivet så jag behöver hjälp från någon kunnig om NÄR det verkligen är dags att beställa tid för kastrering (det är en HONA vi pratar om) :P

sarae
0

Det beror på om er veterinär är villig att kastrera en hona i full brunst….vissa vill inte alls kastrera när de är i brunst. Men för mig låter det som att tösen kommit in i brunst och att det är dags för en kastrering, eller att ta henne ur brunst på något vis för att kastrera henne senare ;)

[jenkass]
0

ok.. för vad jag fattat när jag läst runt lite så ska det tydligen synas jättetydligt på henne, alltså som en halv vindruva eller liknande… ? Så ska jag ringa vet. å säga att hon är på god väg.. ? (men det går alltså att kastera redan nu då eller?)

sarae
0

yup..hon har redan börjat brunsta ;) men vulvan kommer fortsätta växa..

smalltowndude
0

Vilka skillnader är det på en hane som inte är kastrerad, och på en som är det? Och är det dyrt?

smalltowndude
0

Vad finns det för nack och fördelar?

sarae
0

#14 + 15 Startar en ny tråd för att besvara dina frågor