hur dum får man vara?
nu sitter jag här o kollar på deep blue sea för at bota min hajskräck.. tanken på att simma i samma hav som en haj får mej nästan att gråta.
Vet itne varför jag rä så rädd för hajar, jag bara är det..
hur som helst.filmen botar inget utan bygger bara på, men kan jag sluta titta? nix nix..självplågande fanmej

haha, ja det är nog inte den bästa filmen att se på om man vill bota hajskräck. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
nej det är nog inte det..men jag tänkte mer att då skulle jag se hur överdrivet dom har framställt hajen, rycka på axlarna och skratta år min barnsliga fobi? men nix
jag kan asso inte simma ut i havet ens. Jag stannar in vid stranden som en småunge..
skriker ngn haj i en sjö på skoj får jag panik. skriker gråter och dränker nästan mej själv i allt plaskande
patetiskt
Hmm, hur tänkte du där igentligen?
Hehe, jag är oxå rädd för hajar, fast jag bara badar i en tjärn här i sverige som jag inte bottnar i =P Tycker det är jätteläskigt att simma på djups vatten, just för att jag inte vet vad som lurar där nere.
Jag går inte längre ut än jag kan se botten någorlunda. Alltså inte så djupt här i Sverige. 
Sara
#4 Haha, så farligt är det inte i mitt fal, men jag gillar inte när jag inte längre bottnar, då kan jag ju inte springa in till land =P Dessutom simmar väl inte mer otäcka saker så grund mer än gäddor? Hoppas jag iaf, för då får jag börja som dig. Eller kanske sitta precis där vattnet börjar, då det är "cocca cola vatten" här omkring där jag bor.

Man ska inte vara rädd för det okända… Det e väll inte riktigt samma sak som med "Sarae"s kompis som gallskrek åt hennes illrar men det e väll en avlägsen "kusin" till det…
#6 Man är ju rädd för det okända för att man ej vet vad det är för något. Det ligger i människans natur..
Haha, jo, hon den där host… Ska inte säga för mycket. En iller är ju inte farlig, man kan ju hoppas iaf =P
# 5 Jag älskar att åka omkring på sånna där baddjur och bara plaska med fötterna.
Sara

#7 vi vorde inte vara rädda för det okända… Det är dumt och det kommer säkert skada männskligenheten nån gång i framtiden

Det finns jätte många farliga djur i våra vatten.. inte! Det finns inget attt vara rädd om i svenska vatten, så alla kan bada och simma utan att behöva vara rädd från och med nu =)
#8 Ja, det är ganska rogivande. Men jag vill ju iaf simma =P Men eftersom jag är så paranoid så får det vara..
#9 Nja, det brors ju på, men vet ju aldrig ifall det kan vara farligt, för det kan det ju faktiskt vara, det okända alltså. För innan man vet vad det är för något så vet man ju ej om det är harmlöst eller inte.
I framtiden? Nej nej nej, det har redan hänt..
Och nej, jag vet att det inte finns farliga djur här i sverige, iaf inte jämnfört med utlandet, men man blir ganska paranoid om man kollar på konstiga filmer, fast jag är nog bara sådan av naturen, då jag var livrädd för att ha skum i badkarlet när jag var liuten, då jag trodde att det just skulle komma hajar, otroligt men sant =P Dessutom fick jag för mig att det kunde komma pirajor ut hålen på simbassängerna (de som sprutar in ny varmt vatten?)..

Hmm jag som trodde ni hade illrar och inte harar. ha ha den var väll rolig =)
# 11 Fy! Du är ju precis som jag!!!!
Trodde det bara var jag som hade sånna fullkomligt idiotiska tankar.
Sara
usch, tycker den filmen är såååå lam!
kan påpeka att jag har vattenfobi- JA. Jag får panikkänslor av att bada på ställen där jag inte ser eller når botten..
I våran sommarstuga har vi jättefin sand vid en av stränderna men bara vetskapen om att den tar slut en ganska lång bit ut där det sluttar brant och är skitläskigt med sjögräs o grejer gör att jag håller mig ganska nära land… vågade åka gummibåt där med mamma i sommras men var tvungen att hoppa i vattnet då jag trodde att någon skulle putta ut båten över "strecket"..
Men som sagt, den hajfilmen är bara dålig tycker jag.. ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag tror dem borde starta en http://terapi.ifokus.se/ så ni alla får snacka med någon om detta skumma beteende…

#14 hajen ser inte ens riktig ut =P
# 15 Håller med! 
Sara
du knas.. tycker du kunde vara lite stöttande när vi sitter här och öppnar oss. Sluta vara så nochig o veta allt ;)
vi vet alltihop att det inte finns massa hajar o fanskap i våra vatten och vi kan inte förklara varför vi är rädda för vatten, hajar och parayor i bassängerna. Nu är det så- om inte folk har lite förståelse för oss kanske vi slutar prata om våra problem..
hjälp istället för att sluta stjälpa
#18 men många problem borde det nog hållas tyst om.. shit vad jag blir retad på jobbet.. ;)
har extremt svårt för att inte tvätta/blöta händerna så fort jag tagit i något som KAN ha varit skitigt/dammigt eller värst av allt mjöligt (o framförallt på jobbet, hemma går mycket bättre)!! som insidan på plasthandskar.. men handskarna är iaf bättre än vanligt mjöl.. hade handskar när jag bakade pepparkakor i julas och ändå nästan rös jag när jag tog i mjölet.. haha!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#18 Ok jag ska hjälpa, gå längre och längre ut för varje gång och sen snabbt in och du är och simmar på djupa vatten innan du kan skälla på mig igen ;)

Och kitty jag kan vara väldigt snabb att påpeka saker. Skule jag kommentera allt jag tänker på skulle det vara väldigt mycket flera svar på alla inlägg på den här sidan =S Det är väll mitt problem och jag skulle säkert behöva prata med http://terapi.ifokus.se/ oxå =P
Haha, påtal om minna och andras vattenfobier.. Jag var till simhallen idag och min pappa jobbar där så jag vart insläppt medans han städade. Där brukar man ju ha en liten maskin som vandrar på botten. Jag simmade med den i och det typ följde efter mig, det var läskigt =P
Nej, hajen ser inte så verklig ut och den filmen är ganska kass, faktiskt. Men ben botar inte heller djupt vatten fobi =P
#14 Hah ,nej jag gillar inte heller sjögräs, absolut inte när det strycker efter bena.. Simmade i ån utanför oss för något år sedan och då låg det ett träd på botten och dens grenar strök sig efter benet, jag vart skit rädd. Dessutom så vet man ju oxå att det drunkna en liten flicka här för ganska många år sedan.
Oj oj oj, vad vi är udda!

Jag har spindelfobi och fick rådet att se imse vimse spindel… ASSÅ va rädd jag blev av den och inte blev min fobi bättre fy fasen.,.. Såg den då jag var väldigt religiös och fick springa ut i köket o be flera gånger… mamma mia….
#23 VAdå för religös? Har aldrig sett denna film, tyvärr. Tror jag iaf inte

#24 Fimen handlar om 10000000000 spindlar så har man spindel fobi är den inte den bästa film att se =S och den är inte särskilt bra heller, så du har inte missat något om du inte sett den
#25 Hmm, är det den som dom är i ett köpcentrum på slutet? men massor av spindlar. för då har jag sett den
#26, nej dom är inte i ett köpcentrum i slutet. dom är typ på en gård o försöker utrota alla supergiftiga spindlar som man dör av efter att ha fått ett bett, den är ingen höjdare :)
#27 Inget med någon underjordisk tunnel? har sett tusentals sjuka filmer om allt möjligt. Kanske därför jag är ganska fuckt up i min hjärna. Men då vet jag inte vadför jag va det när jag var liten =P

Jag tycker vi klagar på Holywood att sluta göra sånna extremt dåliga filmer som "imse vimse spindel" och "deep blue sea"…

Mm har också Arachnophobia och "Imse vimse spindel" är och kommer alltid vara den enda filmen där jag inte vågar titta ibland.. Sen är det ju det där med hajar på djupt vatten.. Trodde jag var en av de få som hade en sån fobi, att det var så vanligt trodde man ju inte ^^

#30 Fobier är nog vanligare än vad man tror och det är ju förjävligt att man ska behöva vara rädd för något utan att kunna göra något åt det =(

#31 Precis, jag vill trots allt inte ens försöka bli av med min Arachnophobia, så illa är det :P
#31 Det är det som är lite lurigt med rädsla/fobier.

Moment 22 =(

Jag har också en sorts hajfobi. min sambo tyckte vi skulle bota den genom att han köpte en dyktur bland hajarna åt mig på Kolmården. då ska man dyka i och mata dem. Jag kan berätta att de pengarna var bortkastade. Jag bara vägrade kliva i vattnet. Det gick inte.
Men jag tycker de är vackra djur. Men jag är rädd för dem. Även i en insjö. Och det är faktiskt inte omöjligt med haj i svenska hav. så det så. Ovanligt, men inte omöjligt. Hualigen farliga djur. Fast egentligen är de inte så farligga som man vill få dem till i filmerna. men inte är de några goseillrar precis. ;-)
Audiatur et altera pars

#35: Hehe måste hålla med dig om det där med bortkastade pengar.. Precis samma sak skulle hända här hemma om jag fick en gratistur i en hajbur, skulle troligtvis dö av en hjärtattack redan innan jag satt ena stortån i den där dödsfällan :S jag skiter fullständigt i hur ofarliga de flesta hajarna är för jag är likväl rädd för dom haha
#34 Moment 22?
#35 Hmm, ja, det finns ju haj i våra hav, ibland.. Men inte i tjärnar och annat skit som jag badar i. Har mer eller mindre aldrig badat i havet.. Och det där med hajturen, trodde han på det själv eller?

moment 22 betyder att du går runt i en circel. Du är rädd för hajar så du kan inte möta dem men för att kunna bli av med fobin måste du möta dem… en oändlig cicel som aldrig tar slut =P Fattar du nu?

#37: Klart att det inte finns hajar i tjärnar och sådant. och inte i insjöar heller. men det gör inte att jag tänker så när jag badar. Då försvinner liksom vettet någon annanstans.
Ja han trodde verkligen att det skulle hjälpa mig, och han vet att jag egentligen älskar djur. Så han vill inte att jag ska behöva lida av någon fobi för något djur. Dock fungerade det inte.
Audiatur et altera pars
#38 Aja, jo, nu fattar jag =P Är inte rädd för själva hajen, kan kolla på den osv, så länge jag vet att den inte kan komma åt mig. Om det inte så sådanna där små hajar då =P
#39 Haha, det var ju typ det jag ville ha fram, att vi vet att dom inte finns där men att man ändå är rädd av någon konstig anledning.
Ja, det var ju en god tanke men du såg det tyvärr inte som det, snarare som plågeri =P

#40: haha, ja exakt, tanken var god. Men jag uppskattade den tyvärr inte. Lite otacksam tant min gubbe har. ;-)
Audiatur et altera pars
min familj försökte också bota min hajskräck när vi var på skagenmuseet. Dom ahr en stor tank emd en glastunnel så du kan vadnra genom hela akvariet. i tunneln är det ett rullband som går i slowmotion ugefär..
jag hyperventilerade, grät nästan och bara v'grade..då sa min familj att dom skulle hålla min hand osv.
Jag gick på det
2 min. senare står jag själv på det där jävla pissrullbandet och glider igenom hajarna..
uschans
det var så jag kunde se sprickoprna i glaset framför mej och jag tänkte at dom har säkert kass ekonomi så hajarna har inte blivit amtade på 3 veckor..
aldrig mer
skulle någon ens ta med mej ut på en båt och vi ser haj, jag sätter mig mitt i båten i typ fosterställning o rör mej itne förrens vi är i alnd..
nej. aldrig simma med hajar
Jag håller med dig! Hajar är det mest obehagliga djuret! Jag får panik bara av att föreställa mig hajar i samma vatten som jag själv. Och eftersom man har hajskräck så blir man automatiskt rädd för alla fiskar och sjögräs också! Jag undviker att bada i havet… hu!
#41 Haha, nejdå, du uppskattade bara inte hans goda tanke =P
#42 Jag har oxå varit där, men då var jag mer rädd för att glaset skulle spricka än för hajarna faktiskt. Men visst var dom läskiga, men ändå så ganska fina att kolla på.

Ha en kompis Linda som är LIVRÄDD för hajar… hon skulle aldrig utsätta sig för fara och se nån hajfilm hon vill helt enkelt inte…
Man ska inte skämta om fobier och fara… Min bror Jens spelar ibland med tre bröder från Norrtälje. Den familjen ha vart missionärer och hade en kompis som hade visat en låtsas orm för sin mamma hon fick en hjärtinfarkt och avled av dess sviter…

När jag var och dök i Thailand för ett par år sen så var det en haj typ 15 meter ifrån oss =P