Luktspray?
Undrar lite hur alla ni andra gör med era illrar när vi kommer till att duscha dom. Hur ofta, vilket schampoo och så vidare. Innan duschade jag och sambon Greve Leo i gång i månaden men har fått för mig att det är bättre ju mer sällan man väntar så nu har vi inte gjort det på mer än två månader.
Vad jag försöker komma till är att om man inte vill duscha sin iller allt för ofta, kan man då göra något för att han ska lukta godare? Hittade nämligen en produkt som heter Marshall Daily Spritz på amhs-illertorg.se och undrar om detta skulle kunna funka men framför allt att det inte är på något sätt dåligt för illern. Är det något som testat och tycker att det funkar ?
Jag badar/duschar aldrig mina illrar.
Jag tror inget "doft spray" kan vara till glädje för illern.. :/
Det enda jag kan rekomendera är att tvätta filtar och sovplatser med sköljmedel väldigt ofta(Minst en gång i veckan), då kommer Leo att lukta sköljmedel ist.
Men att bada gör absolut ingen nytta. :)
Hälsningar Malin
Här är det schampooförbud till illrarna. De har badats en gång det senaste året i fisljummet vatten (eftersom de fick den geniala idén att rulla runt i en kisspöl… ibland undrar man alltså…) Annars får de fridyka i en balja ibland. Tvätta filtar m m regelbundet och töm lådor regelbundet så luktar inte iller mer iller än vad en hund luktar hund typ :P
Grejen är den att han egentligen inte luktar illa utan det är mer jag som är väldigt känslig för lukter och kommer alltid vara. Jag har själv aldrig duschat Leo i schampoo men eftersom jag såg något som hette illerschampoo på den sidan så antog jag att det är vad folk använder :)
Vi är väldigt noga med att tömma lådorna och byta ut filtarna men ska nog försöka göra det lite oftare så får vi se om jag märker skillnad. Men som sagt, lukten är inte så farlig och många säger också att de inte känner av den så det är nog mer min näsa som känner för mycket haha :)
och sprayet är inte till att rekomendera då antar jag? Det var det jag trodde från början :)
#3 Jag har väldig svårt för allt som ska ändra djurs naturliga doft på det sättet, finns ju tex hund parfymer osv.
Min magkännsla säger att det är fel och borde inte vara speciellt bra.
Jag har dock aldrig provat det själv och kan därför inte svara på hur det faktiskt är.
Men är du själv kännslig för lukten så tvätta 2-3 ggr i veckan och använd sköljmedel, sköljmedlet gör stor skillnad. :)
Hoppas det hjälper :)
Hälsningar Malin
Oj…då kanske jag är djurplågare då, för jag badar mina pälsar i illerschampoo en gång i månad och dem varken luktar mer för det eller har skitig päls eller vad nu kan man komma på att det kan hända med dem… och varje gång jag tvättar dem så vatten är helt skitig och nästan brunt - efter varje iller måste jag tvätta balja och byta vatten för att den andra ska kunna bada…och när man tänker att den smuts har sprungit omkring och fick mysa i nytvättade kläder så hmm… använder Beaphar Illerschampoo och när mina föräldrar kommer eller nån annan som är känslig för illrarnas lukt använder jag denna för pojkar: cologne vatten för illrar :):)
Välkommen till ferretplanet.se :)

Jag amvänder lite shampoo i baken på miilo under hägbrunsten för att minska den otroligt gula pungen han får 
Men annars badas illrarna med enbart lite ljummet vatten innan utställningarna eller vid olyckor som rullning i avföring och liknande.
TS jag har den där sprayen och använder den på Miilo om jag skall till vett och sprayar även en dusch på hängmattan i transportburen. då slipper resten av dom i väntrummet sitta och blänga och klaga på lukten ;)

när jag först skaffade iller badade jag henne ganska ofta, men nu gör jag det aldrig. kanske en gång om året och då handlar det om att : 1: dom är så skitiga eller 2: dom går inte ihop vilket gör att alla får badas (att pinas gemensamt funkar för mina) =P
Däremot så tvättar jag deras filktar osv en gång i veckan med vanligt tvättmeden men sköljmedlet luktar blåbär eller jordgubbar ;) det rekomenderar jag, tillsammas med att städa varje dag och hålla frächt så kommer det inte lukta =)
Tack för alla era tips :)
Jag har också börjat duscha honom mer och mer sällan men när jag väl har gjort det har jag användt något som heten milt babyschampoo och inte tagit så mycket :) men jag får helt enkelt se till att vara mer nogrann med städning och tvättning även fast jag tycker att jag redan är det haha! Så är det ju att ha djur!
Hade egentligen tänkt bada honom idag då det var ett bra tag sedan men kanske står över det i sådana fall!
Här badas illrarna endast om dom rullat sig i något som luktar illa och då utan schampo. Senaste badet var nog 2008, ev. 2009.
Däremot tvättas filtar och andra saker (tvättbara) varje vecka. Under brunsttider tvättas hanens saker 2 ggr i veckan, eftersom dom fortare drar åt sig lukt.
Golven torkas av 1 varannan vecka, dessemellan 'fläckvis' vid behov. Där den brunstiga hanen går, torkas golvet 'fläckvis' varje dag och helt 1 ggr/vecka.
Jag "vårstädar" mina en gång år med schampoo. Men de får trampa lite rent vatten en stund varje kväll efter vår promenad oxå för att bli av med salter och annan smuts.
Varje vecka tvättar jag deras sängkläder, men utan parfym och sköljmedel, de får klåda av det
Mvh Jenny
Mina badade senast för två år sedan. Det som gör mest för lukten är promenad och rena filtar, då luktar de knappt iller av dem :) När det luktar iller här hemma så är det i 9 fall av 10 deras sovsaker som luktar och djuret självt luktar ju när de legat i en sunkig puff. Lite vädring och gräs-/snörullande gör ofta susen för själva djuret ;)
För det finns ju en risk att man torkar ut pälsen genom att tvätta för ofta (och en gång i månaden kan vara för ofta) vilket kan göra att illern producerar mer hudfett och luktar mer, eller får kass päls/kliande hud.
Paulina
Ja jag tror med att man inte ska riskera att illern får uttorkad hud och kanske klåda bara för att man tvättar honom en gång i månaden när det inte ens är nödvändigt :) Så jag har slutat med det nu.
Dock har jag adrig märkt av att han har fått torr hud eller kliat sig mycket när vi badade honom oftare :)
Men jag tänkte på en annan grej också och det är hur ofta en "normal" iller kliar sig. Leo brukar vakna upp minst en gång när han sover och klia sig lite lätt. Gör era pälsbollar också det ?

Jag badar inte illrarna heller, tvättade tjejerna när dom kom för att dom var så såriga och skitiga, tvättade Zebben när han kom för att han hade något konstigt i pälsen men Oliver fick nog inget bad.
Kan säga av erfarenhet då jag tvättat illrarna förut att det ökar lukten:/
Enda jag kan tillägga för att få ett väldoftande hem är att vädra!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Det finns jonisator och luftrenare som många gnagarägare använder för att få fort lukt :)
Jag har inga poblem med illerdoft bara den är "fräsch". Dvs att det luktar iller. Det finns lukter man kan få på köpet om man har en iller som tex inte är rumsren. Det är lätt att sånt sätter sig i plastgolv eller i parketten.
Jag halvbadar Druie ganska ofta då han har en förmåga att kladda ner sig nertill och då tycker jag att han luktar lite mer iller - tills det har torkat.
Jag skulle vara försiktig med att använda rikligt med sköljmedel då jag vet illrar som har fått rinniga ögon av det och börjat hosta.

jag använder enbart grumme tvättsåpa här hemma och detta är kanon för både illrar och mina kläder ;)