Suprelorin - biverkningar?
Jag hade den värsta natten i mitt liv inatt… under 22-tiden började Gonzo att dreggla och han låg på golvet helt lelös, jag tog upp honom och tänkte "han kommer med all säkerhet vara borta när jag vaknar". Jag försökte ringa blå stjärna jour men de har inte jour på helg-nätter här i Borås.
Imorse när jag vaknade så var jag inställd på att ringa in till jobbet för att flexa under dagen, för att sedan ringa till blå stjärna och boka tid för avlivning. DÅ är Gonzo uppe och springer (visst, det är fortfarande vingligt och han ser trött ut) men han är på benen och ter och dricker. Han var ju döende igår! Han har vart såhär till å från i cirka två veckor.
Gonzo hade 1,8 i blodsockervärde för två veckor sedan, vilket ledde till att han har börjat äta Prednisol 2,5 mg (1/4 tablett två ggr dagligen). HAn blev mycket bättre och piggare, som en helt annan iller! För ca 1,5 veckor sedan gjorde jag ett suprelorin implantat på honom pga hans binjurar. Efter att han har fått detta implantat har han varit väldigt svängande när det gäller hans hälsa. Han vinglar emellanåt och som igår… han dregglade och samma dag kissade han även ner sig.
Jag fattar inte… han mådde ju så bra innan han fick implantatet och bara fick prednisol. Hursomhelst, jag har avbokat veterinärstiden. Jag har suttit och gråtit hela dagen och även flexat från jobbet… Vad ska man göra?
Oj då, hoppas han kryar på sig!
Det första jag kommer att tänka på är att suprelorinchipet utsöndrar hormon och även insulin är ett hormoniellt protein. Kan dessa påverka varandra?
Gonzos symptom tyder på mycket lågt glukosvärde och det är inte troligt att det skulle bli så mycket sämre så snabbt när han precis börjat med Prednisolonet.
Jag skulle boka om tiden till veterinärern för en kontroll och i värsta fall be dem operera ut chipet.
När han visar så tydliga symptom så mår väldigt dåligt och det är faktiskt inte helt otroligt att han skulle kunna dö av det.
Sara

#1 Jag skall ringa och rådfråga veterinären om en timme då de har telefontid. Så du tror att implantatet och prednisolen kan motverka varandra?
Jag tror ingenting egentligen men det var en tanke som kom.
Om symptomen kom samtidigt som implantatet så finns ju risken att det chipet som spökar.
Sara
Eller så är doseringen av prednisol för låg så han inte kan hålla upp blodsockret. I vilket fall nått som bör kollas upp.
Klart det kan vara suprelorinet, men det har inte börjat verka helt efter så kort tid som 1,5 vecka. Och han har ätit prednisolon för kort tid för att säga om det faktiskt gjort honom bättre, det kan lika gärna vara den dosen som är felaktig.

Har pratat med vetten nu, hon misstänker att Gonzo inte har hinnit aklimatisera sig för det nya hormonet ännu, och att det tar sin tid innan det börjar verka. Nu ska jag iväg till vetten och hämta sockerlösning, för säkerhetens skull..
# 6 På vilket sätt har han inte aklimatiserat sig? Kan illrarna, enligt din veterinär, må dåligt av hormonchipet i början?
Sara

"Måttlig svullnad på implantatstället kan föreligga i 14 dagar. Histologiskt har lindriga lokala reaktioner med kronisk bindvävsinflammation och viss kapselbildning och kollagenavlagring noterats 3 månader efter administrering. En signifikant minskning av testikelstorlek uppträder under behandlingsperioden. I mycket sällsynta fall kan en testikel vandra upp till inguinalkanalen."
Biverkningarna av suplelorin enligt Fass, visserligen biverkningarna för hund när det andvänds som kemisk kastrering men i alla fall.
Fast jag har fått biverkningar som inte stått med. Sen är det som du säger biverkningarna för hund.
Sara

Jo visst finns det ibland biverkningar osm inte står med men jag bidrog med dom som finns=)
Jo precis, sen så undrar jag hur väl det är testat med biverkningar samtidigt som djuret har en sjukdom.
Någon som vet hur testerna är gjorda utomlands? Är de gjorda även på sjuka illrar?
Sara
Tänkte blåsa liv i denna tråden då jag inte finner svar på FASS eller någon annanstans. Är det någon som upplevt att era illrar blivit skogstokiga av klåda när suprelorinchipet suttit i ca 2 veckor? Ossian är fnattar sig konstant, speciellt runt nacken och ryster sig heeela tiden. Jag provade att ge honom ett bad där jag bara masserade huden om han hade fått något skit på sig efter dagen promenad (Caspian kliar sig inte så jag tror inte det är promenaden). Jag har kollat öronen och de är kliniskt rena. Däremot är han rödflammog i huden i nacken och där chippet sattes i. Är detta en reaktion av bindvävnadsinflammation? Någon som känner igen detta?
#13 Jag skulle nog ändå kontrollera skabb hos en veterinär då det kan finnas även i rena öron. Annars kan det bero på pälsbyta eller en allergisk reaktion av tex tvättmedel eller sköljmedel. Något ni bytt eller har han börjat sova på något nytt ställe där han inte brukade sova?
Sajtvärd på Iller.ifokus
implantatet ger ju även en ökad hormonnivå innan den sänks, vilket, avhängigt av när i brunsten implantatet gavs, kan ge ett drastiskt pälsbyte precis som hos okastrerade hanar när de går ur brunst. Bara det att det sker mer "dramatiskt" med implantatet. Ett pälsbyte brukar ofta klia ganska så ordentligt. Annars finns självklart möjligheten att han reagerat på själva implantatet där de sattes i, och därför kliar. Är det bara runt det området så borde det snart ge sig och röra sig om en lokal reaktion.
Om jag var du så skulle jag också ta ett nytt blodprov för att se att dosen Prednisolon inte är för låg. Han har ganska låg dos med tanke på hur lågt blodsockret var. När blodsockret dessutom var så pass "farligt lågt" så skulle jag vilja veta att medicinen har fått upp det så pass mycket att du inte behöver vara orolig.
#16 jag tror tyvärr illern i fråga inte finns med oss längre :(
#17 Det var tråkigt att höra :( Jag tänkte inte på att tråden var så gammal.
Något nytt tvättmedel eller så har vi inte med det där med pälsbyte låter vettigt. Hans päls har faktiskt förändrats drastiskt sedan vi satte implantatet. Jag avvaktar några dagar och blir det ute bättre blir det att åka till doktorn :) Tack för råden!
#19 då har du nog anledningen där :D hittills har mina hanar som fått implantat mitt i brunsten bytt päls supersnabbt, dvs så snabbt att den nya pälsen inte hinner växa ut innan den gamla fälls, dvs att illern har sett smått naken ut ett tag. Sätter man implantat innan de är i full brunst brukar man slippa det.
#20 Hm, ja vi satte implantatet när han var i full brunst men som sagt, pälsen är ju knasig på honom nu och det kom med implantatet ju =) Han har inte fnattat så mycket i natt så jag inbillar mig att tvångsbadet hjälpte :) (Badkaret var pälsklätt efter att de två badat. Den ena sätter vinterpäls nu och Ossian är knasig pga chipet, haha)