Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 3702 ggr
pissråtta
0

Silverfärgad tomte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har kollat runt lite på färger osv och försökt lista ut vad det är för färg lilla Rufus egentligen har! 

Efter massa letande har vi bestämt oss för att han är en Silverfärgad Tomte. Vita tassar och vit hals. Hans päls är som 50/50 nästan svart längst ut och kritvit intill kroppen. Man ser detta tydligt om man bara pillar lite i pälsen.

Ville kolla med experterna här och se om jag hade rätt eller var helt ute och cyklade..!!

En nyvaken iller är en nödig iller!

Diamantens
0

Jag tycker nog han ser ut att vara en liten viltfärgad tomte Flört

Titta gärna in på vår sida http://www.diamantens.cybersite.nu

JossanH
1

Japp, viltfärgad tomte som med stor sannolikhet kommer bli en silvertomte om några år. Alla viltfärgade har ljus underull och mörka täckhår, en silver har blandat mörka och vita täckhår och har ljus underull. Tecknade illrar brukar dock "blekna" och då få fler och fler vita hår i den mörka pälsen men detta brukar ta några år och synas tydligare på vintern än under sommaren.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

TS, kika in på min hemsida och titta under "Mina Illrar". Dru, Bernard och Timja är silvertomtar :-) klicka på deras bild så visas personliga gallerier. #2 En silver har från början inte vita stickelhår utan det kommer när illrarna bleks.

Ceciliaolucifer
0

Ts, många silverillrar har en förmåga att se lite blåa eller lila ut :-)

JossanH
0

#3 Det beror ju helt på om det är en mörk eller ljus silver.
Många ljusa silver ser man tidligt vita hår på som valpar.
Det räcker ju att ta en titt på Ulrikas valpar efter Molly som hade ordentligt med vita hår i pälsen från början. Dock mörknar många valpar när de vuxit ur valppälsen för att sedan blekas igen.
En "silver" som är väldigt mörk från början och saknar vita täckhår brukar varken klassas som silver eller viltfärgad utan ställs därför under övrig färg på utställningar.

Ulrikas valpar:

http://iller.ifokus.se/discussions/4d713b9ab9cb462239053664-mollys-valpar-fran-6-veckor

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

#5 Klart det finns ljusa och mörka silverillrar och det har jag inte sagt någonting om. Men att påstå att silverillrar från början har vita stickelhår är fel. Speciellt när TS visar en bild på viltfärgad tomte som hon tror är en silveriller. Då kanske man ska ge just mörka silverillrar som förslag eftersom hennes egen iller är mörk.

Alla mina silverillar som har varit mörka som små har alltid varit solklara illrar i silverklasser på utställningar med kommentarer om "fin färg" "Bra grundfärg" "snygg färg på päls". Så enligt mina erfarenheter ställs silverillrar i silverklasser!

Ceciliaolucifer
0

Indianerilderns definition av silver:

Silver:
En silver ilder omfatter alt fra ildere som er nesten Dark Eyed White til ildere som er så mørke at de nesten er viltfargede.

vidare.."Det er ikke slik at en lys silver er mer korrekt eller mer ukorrekt enn en mørk silver og vice versa.
Dommere kan gi poengtrekk for:
- Blasshet i pelsen/fargen.
- Ujevnt pelsmønster/ujevne pelstegninger."

Hittade ingen direkt färgdefinition på ngn annan norsk illerutställning.

enbartmalin
0

pissråtta: Jag förstår om du inte hänger med i deras disskution nu, mn det behöver du inte göra ;)
Din iller är en Viltfärgad tomte som dom flesta skrivit ovan.
En lite enklare men kanske inte fullt korrekt förklaring av skillnaden på silver och viltfärgad:
En viltfärgad iller är brun, allt från ljus brun till mörk brun
En silver är grå, allt från sliver vit till mörk grå

Din iller är brun :)

Hälsningar Malin

JossanH
0

#6 fast vart har jag påstått att silverillrar från början har vita täckhår? Det har jag inte skrivit någonstans.. Se till willow- hon har hittills ställts i övrigt just för att hon är varken eller. Och det vet jag fler illrar som nu är silver som när de var unga ställdes i övrigt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

Titta på Nailia som numera har hälften vita och hälften "svarta" stickelhår, från början helt vanligt viltfärgad, nu tre år gammal så det kan knappast bero på att ålder;) Halva hon ser helt klart ut som silver med sin kritvita underull och den skimrande pälsen som är mer tydlig på vissa delar av kroppen medans man egentligen inte kan kalla henne det..

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

UlrikaD
0

Mina bebisar.Skrattande

Mina var riktigt silverfärgade från början och två år senare ser de likadana ut, fast Gwen är ännu ljusare. Ingen blv mörkare iallafall.

pissråtta
0

men han har massa vitt på bakbenen och i svansen, brun är han inte!

En nyvaken iller är en nödig iller!

Nilam
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Ser väldigt brun ut på bilden, speciellt om man tittar på färgen i ansiktet som är tydligt brun. Jämför med min lilla dam här, hon är Silvertomte:

UlrikaD
0

#12 Han går ändå som viltfärgad. Om du jämför med bilderna i länken så ser du skillnaden.

enbartmalin
0

#12 Det har min Viltfärgade hona också, men hon är brun på resten.
Som tidigare sagt, ta dig en titt på silver illrar så kommer du inse att din absolit inte är det ;)

Hälsningar Malin