Lite hjälp tack!
Jag och min sambo hämtade en illervalp (hane) för ca 3 veckor sedan. Han har fått namnet Loke. Men nu är det så här att Loke har en stor kärlek till fötter, och speciellt mina för jag går ofta barfota. han både biter och nafsar i mina fötter och det gör såklart lite ont. Jag har försökt fräsa ifrån men då är det som att det triggar honom stället. Samma sak gäller vårt tvbord, han vet egentligen att han inte ska vara där men ändå går han dit om och om igen som för att retas oss. Så nu undrar jag om han testar oss och ska bara fortsätta att vara envisa eller finns det någonannan förklaring? Någon som har några bra tips?
tacksam för hjälp
Lisa

Prova nackskinnet när han biter i fötterna. Ta tag i nackskinnet och håll upp honom tills han gäspar. Är han valp så dra honom över golvet och fräs, det funkade bra på min ena när han var valp.
Det där med TV bordet tror jag är kört! Han vet säkert att han inte får vara där, men han kommer att skita i det! De flesta illrar har lite autism-symptom, de bara måste vara på en speciell plats eller göra på ett speciellt sätt. Som typ gräva frenetiskt i blomkrukor eller välta papperskorgen för tusende gången. Jag satte en provosorisk grind mellan vardagsrummet och köket när jag skaffade min andra iller. Pepsi var då tvungen att dra undan den, inte för att han ville ut i köket. Nejdå, bara av den enkla anledningen att den INTE skulle vara där. Han drog undan den, tog två steg ut i köket för att sedan vända och gå tillbaks in i vardagsrummet med nöjd min! Han kanske bara skulle imponera på lilltjejen genom att spänna musklerna, men så fort jag satte den där så skulle den väck!
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
Tv bordet kan nu bara rensa från saker direkt ;) Livet med en iller helt enkelt. Finns säkert illrar som lär sig men dom är nog inte många.
mina vet också att det är "off limit" och hoppar ner så fort dom ser mig, men lik förbannat är dom där 3 sec senare.
Samma sak med tå bitande, det är en iller ni har ;)
Min ena tös tycker också det är super kul med fräs och tar det som en lek invit, samma sak med nackskinns grepp, suuuper kul.
Sen finns det illrar som inte tål det och blir arga.
Mitt tips är att ha inne skor eller lyfta undan fötterna.
Ju mer jag blir arg när dom naffsar tår desto roligare är det :P
Hälsningar Malin

Prova att ignorera bitandet och uppmuntra ordentligt när han närmar sig en fot utan att tugga. Avled honom från situationer där han kan tänkas bita.

Hej Lisa,
Något som är viktigt för er som nyblivna illerägare att veta är att det finns inte två metoder 1 Adam och 1 Bertil som det kan vara med andra husdjur t.ex. hundar. Sammlar du 5 illerägare med var sin iller så har du 10 olika sätt att uppfostra en iller men bara 1 som varje iller svarar på.
En iller kan bita av olika anledningar
*den är rädd
*den är osäker
*den är skrämd
*den är glad
*den leker
*den vill vara ifred
*den är arg
*den vill ha uppmärksamhet
*den vill ha mat
*den vill sova
*den vill att du slutar sova
etc. etc.
För att generalisera finns det tre olika huvudsätt för att uppfostra en iller.
*Straffa
*Dominera
*Ignorera/belöna
Att straffa innebär att du besvarar oönskat betende med något illern ogillar (t.ex. timeout i en transportbur, avgränsning m.m.)
Att dominera innebär att du utnyttjar illerars metoder för att säkerställa din överhöghet (t.ex. genom att hålla om nacken och trycka ned illern i golvet eller att placera ditt huvud vanpå illern då ni myser)
Att ingnorera/belöna illern innebär att du vid oönskat beteende går därifrån och kanske begränsar illern till ett rum under en period och att när illern uppvisar ett önskat beteende belönar denne med något gott alt. något illern uppfattar som possitivt.
Det finns sällan något absolut rätt eller absolut fel. Mycket beror på illern och dess uppväxt och dessutom hur ni hanterar situationer.
Jag hoppas att ni är tålmodiga och inte allt för kännsliga för bett och blod och att ni står ut. Jag och min sambo har varit inne på akuten mer än en gång p.g.a. iller bett men så här i efterhand så är det verkligen värt det och ett bett eller två är inget mot år av lycka och vänskap inom den svenska illervärlden:)
För att påpeka en liten sak så har illrar en nedärvd instinkt som gör att de har ett behov att gräva. I det vilda bor de i små hålor i marken och gräver därför för att överleva och fixa till sitt hus.
Jag tror att många beteenden kan grunda i nedärvda instinkter. Tex blomkrukor och papperskorgar. De kan helt enkelt inte låta bli att gräva i krukor eller att välta och rota i papperskorgen. Tror även att det är instinkt att många illrar har svårt för småsaker som står ut med väggarna också och gärna vill putta bort böcker från bokhyllor och krukor från fönsterbräden.
Kanske gör de så i det vilda när de rensar ur sina gångar. De flyttar allt som står ivägen helt enkelt för att lätt ta sig fram.
Många beteenden som vi ser som Att illern "jävlas" tror jag är nedärvda eller grundar sig i stimulans/uppmärksamhets behov eller liknande.
Många illrar är fotbitare eller testar det iaf någon gång. Hur gör valpar när de vill busa med varandra? De hetsar väl sina kamrater tills de börjar leka, brottas eller slåss. Vad gör man för att få igång en människa? Tar foten förstås :)
Nu säger jag inte att det ÄR såhär i alla fall men jag tror att det ofta beror på det.
Mitt råd är att gå på långpromenad om ni har tid. Var ute och gå länge så att det inte finns lika mycket tid och lust för att få igång matte och/eller husse inomhus.
Mycket stimulans och försöka att ignorera när han bits. Det gör att han inte får det han vill av att bitas.
Sajtvärd på Iller.ifokus
(Har ingen iller och är själv nybörjare)
Blev mycket glad över Sniffits beskrivning av uppfostran! Undrade just om man kan uppfostra iller på någorlunda liknande sätt som med hundar. Det du beskriver är just precis så jag uppfostrat min Akita, då jag fick hålla ut under den "värsta" uppfostringstiden (dominans/isolering/beröm). Dock ser jag "jävligt" beteende som en utmaning och ett sätt att visa mig som värdig ledare :)
Men kroppsspråket skiljer sig väl från hundens? Eller kan man använda hundspråk??
Förutom det blodiga bitandet (värre än valptänder??) så verkar det så himla kul med iller! 
Precis som Jossan säger, prova ignorera hans bitande och kommer han bara fram utan att naffsa/bita så ge mycket beröm.
Inlägg 4 var oxå klockren., ni får prova er fram vad som hjälper på just Loke och grattis till er nya familjemedlem.
min iller va lika när vi hämtat honom, men vi satt på oss sockor och lät han bita i dom och ignorera honom bara, så tillslut lesnade han :)
*puttar upp till illertjejerna som bits*
Sajtvärd på Iller.ifokus

Eftersom den har kommit upp vill jag påpeka att nackskinnsgrepp är inget generellt rekommenderat i uppfostringssyfte.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus