Fråga
Vad kan man göra om ens lilla pälsboll är lös i magen? Han äter och dricker som han ska
Mvh Jenny
Bara håll koll på att han inte blir uttorkad. Även om han dricker normalt så försvinner mkt vätska i den lösa avföringen.
Sara
Absolut,det ska jag göra. Jag fick förslaget att ge honom kokt ris och kokt kyckling. Ska jag tvinga i honom vatten oxå, for just in case?
Mvh Jenny

när våra är lösa i magen brukar vi ta vatten på fingret och låta illrarna dricka upp det, några gånger. dom verkar dricka mer då än om man bara sätter dom vid skålen.

hmm det här har jag funderat på länge.. bara för att ställa en till fråga i den här tråden.. men jag har en gång fått tips om att ge en magsjuk katt eller hund barnmat på burk.. funkar det med iller?
Jag hällde i några droppar vetegroddsolja i ca en decliter vatten. Han har druckit ca hälften
Mvh Jenny
Om illern är lös i magen mer än några skitar kanske man ska kolla upp det lite mer med mat osv. Men när mina har varit lösa i magen så har det försvunnit av sig själv efter ett par skitar.
Tvinga inte i honom vatten om han dricker men känn på honom i nackskinnet så han inte känns uttorkad. Om han känns uttorkad så ge mkt vatten.
Sara
# 5 Det är bra! en halv dl vatten är rätt mkt.
Sara
Vad bra! Jag ska gå o inhandla lite kyckling sen så får vi se om det blir bättre =)
Mvh Jenny

Strumpan är du säker på att det är själva riset och kyckligen du ska ge? Jag har nämligen hört att man ska ge AVKOK på ris vid kräkningar/diarre för att lugna magen.. det är väl att ge vattnet som blir över när man kokat ris? Eller är det jag som hört fel?
jag brukar ge dem lite ris så blir de bättre, inte så mycket bara lite grann, de bromsar upp lite i magen :)

Barnmat brukar det vara väldigt mkt socker så det är nog inte så bra att ge sin iller…
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

ok, då har jag koll på det!
har oxå fått rådet med avkok på ris fick för mig att det var vattnet han skulle dricka.. Annars brukar jag som sara inte bry mig så mycket om ted är lite lös i magen bara det blir normalt efter några korvar och såvida det inte är så löst så det bara sprutar och rinner iväg för då kan det ju vara något allvarligare än bara något lite tillfälligt..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Då gör jag så att jag ger honom ytterst lite ris och mycket av risvattnet. så får han både och.
Han är inte sprutlös, men heller inte fast i avföringen. När han gick på golvet och då var det löst, men oxå en del "vatten" runt om högen (det var inte urin)
Mvh Jenny

det låter som en bra plan! hoppas bara magen behöver lugnas lite och att allt blir bra!
Jag är inte orolig än =). Är han fortfarande lös imorgon så lär jag nog bli det
Mvh Jenny