Coronavirus
Jag har nu fått svar på proverna som jag lämnade på Turbos avföring. Det var inte coronavirus.
Men vad betyder det här? Turbo har haft någon form av magsjuka (och de andra också). Det är bara Turbo som några gånger i veckan är lite lös i magen fortfarande. Att han är det kan beror på att läkningsprocessen är lång och att han hade sämre immunförsvar sa de på SVA.
Är mina illrar friska och kan åka på träffar och utställningar????
Eller ska jag fortfarande hålla dem i karantän trots att det inte var coronaviruset? Jag känner mig lite vilsen just nu..

Ja, Anette vad säger man? Svårt att komma med något svar i den här frågan. Åtminstone på nätet. Jag har valt att försöka hålla mig utanför den här magsjuke diskussionen, då jag alltid lyckas göra folk förbannade när jag öppnar munnen om det.
Jag måste bara få säga att jag är glad för att jag hade rätt att det inte var coronaviruset han hade.
Pussa på din pälskorv från mig.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag fick exakt samma svar från SVA som Nettan, ingen corona-virus påträffades på prover som jag skickade in. Proverna kan ju varit dåliga?. MEN den sjukan jag har hemma är smittsam en lång tid, så jag tycker inte Nettans illrar är redo för träffar eller liknande trots allt, risken är ju trots allt stor att det är något smittsamt..

Fast om det är samma virus så borde fler blivit smittade då. Jag kan faktiskt inte hålla med. Hmm, nu gör jag det igen. Skriver om det fast jag inte ska.
Audiatur et altera pars
Om jag hade en smittfri iller, så skulle jag gärna "offra" den för att testa, så man skulle kunna veta…
Men symptomen och inkubationstiden mm. är de samma, som på de fall som är smittsamma.
Glömde skriva också att, det där med att andra borde ha blivit smittade också. Hur vet man med säkerhet att inga andra illrar blev smittade? Och sedan kan det ju bero på att Nettans illrar utsattes för sjukan en längre tid i så fall, eftersom det var hemma hos henne. Men som sagt, så vet man ju inte säkert vad det var, men alla symptom osv. pekar på samma sjuka som jag har hemma…
Nettan: " Är mina illrar friska och kan åka på träffar och utställningar???? "
Det bästa är att ringa SVA igen och fråga.

Jag frågade hon som ringde och hon sa att det absolut inte var någon fara eftersom de inte hittat något virus. Jag hade någon annan magsjuka sa hon.
Men! Jag kommer att hålla mina väldigt separerade från andras. Vill inte att folk rör vid min bur eller djur utan tillåtelse för att undvika eventuell smittspridning.
"Jag frågade hon som ringde och hon sa att det absolut inte var någon fara eftersom de inte hittat något virus. Jag hade någon annan magsjuka sa hon."
Ja, då har jag ju inte heller det hemma, eftersom jag fick samma svar 
Det är ju bra att ha fått reda på att det inte var Coronavirus.
Då kan ni ju ta med era illrar till yran om ni vill.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Nettan och Paula: vad märkligt att SVA ger olika svar till olika illerägare, gällandes samma (?) sak.. det blir man väl knappast klokare av.
- Om det inte är coronavirus, vad är det då? och vad är "skillnaden"?!
Paula: Du skriver i ett inlägg ovan att du gärna skulle "offra" en smittfri iller för att testa, så man skulle kunna veta… veta vadå? uräskta om jag är trög, tycker att det är både svårt och lite krångligt att greppa detta med magsjukan som alla pratar om, men vill gärna förstå och veta mer..
Det kommer ju antagligen att bli ett par illerträffar nu i vår/sommar och jag känner mig som ett frågetecken om jag vågar eller inte att ta med Julius på dessa..?! eller snarare, det kanske inte handlar om att våga, men i alla fall veta vilka risker man ev. tar, om man väljer att låta sin iller träffa andra på exempelvis träffar.
Mvh Tessan

Jag har hela tiden hävdat att vi har flera sorters magsjuka som härjar. Vissa har haft oturen att åka på coronaviruset, men jag tror ärligt talat inte att det är så många som fått just det viruset.
Om vi kollar lite på illern i allmänhet, och så kör vi med lite enkel logik bara.
Illern är det enda husdjur som man som människa kan smitta med samma infektioner som oss människor. Det betyder att är du förkyld blir din iller kanske också förkyld. Och blir illern förkyld kan den få lunginflamation och av det kan den dö. Precis som oss människor. Vad gör vi då?
Vi stänger in alla illrar i ett eget sterilt rum och ger dem mat genom en lucka eller. Nej självklart inte, vi hoppas på det bästa. För trotts allt så är det inte många som dör av en förkylning.
Då det gäller magsjukan så är det samma sak. Magsjuka smittar, all magsjuka smittar. Men man dör inte av alla. Vissa är dock mer känsliga (precis som människor) och kan dock få följd sjukdommar även av en vanlig magsjuka. Följdsjukdommar som kan komma sig av fel på tarmar och så vidare. De flesta dör inte av det heller, men det kan ge en lång och jobbig sjukperiod.
Ja, nu har jag stuckit ut hakan igen, men ni som känner mig vet redan om min inställning till det hela. Jag anser dock att om man får magsjuka så ska man självklart skicka in prover till SVA och under tiden hålla sin iller isolerad. Sedan måste man självklart göra allt i sin makt för att förhindra att sprida smittan vidare. Fult att åka på en träff två dagar efter magsjukan till exempel. Nu vet jag ingen i min bekantskapskrets som gjort det heller. Och tror inte att någon är så dum.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
#9:" Det är ju bra att ha fått reda på att det inte var Coronavirus. Då kan ni ju ta med era illrar till yran om ni vill."
Alltså magsjukan som jag har här hemma är bevisat på att det smittar en lång tid efter symptomen. Dessutom står det om FIP (kattens Coronavirus, vilket illrarna testades för) på SVA:s hemsida, jag citerar: "
"Mellan 40-75% av alla katter med klinisk FIP utsöndrar coronavirus med avföringen.Vissa kliniskt friska katter kan utsöndra virus i avföringen periodvis och ett negativt prov utesluter därför inte att katten är smittbärare. Ett enstaka träckprov där coronavirus påvisas kan heller inte avgöra om en enskild katt är kronisk smittbärare. Efter en infektion upphör virusutsöndringen efter ca. en månad hos 10% av katterna, efter fem månader hos 50% och tio månader efter infektion är fortfarande 5% virusutsöndrare."
#10: "- Om det inte är coronavirus, vad är det då? och vad är "skillnaden"?! "
Jag ser ingen skillnad på om det är Corona eller inte, den kan smitta lika gärna ändå…
Du skriver i ett inlägg ovan att du gärna skulle "offra" en smittfri iller för att testa, så man skulle kunna veta… veta vadå?
Testa om Nettans illrar bär på smittsam magsjuka.
#11: " Vissa har haft oturen att åka på coronaviruset, men jag tror ärligt talat inte att det är så många som fått just det viruset. "
Vem har åkt på det, ingen som man kan bevisa iaf? Jag menar mina illrar bär garanterat på något smittsamt, som liknar en coronavirus, men kan vara något helt annat. Men SVA:s test visade inte corona-virus, men att dom säger att det inte finns i bajsproverna bevisar ändå inte att det inte är Corona-virus (som ni kan läsa här ovan).
"Jag anser dock att om man får magsjuka så ska man självklart skicka in prover till SVA och under tiden hålla sin iller isolerad. "
Jag tycker vi har precis bevisat att SVA:s test inte är tillförlitlig! Mina illrar bär på en smittsam magsjuka och deras test var negativ så testet säger INGENTING!
"Jag tycker vi har precis bevisat att SVA:s test inte är tillförlitlig! Mina illrar bär på en smittsam magsjuka och deras test var negativ så testet säger INGENTING!"
llrarna har blivit testade för Coronavirus, med ett negativt resultat. OK magsjuka pga Coronavirus har dom inte.
Testet ger endast svar på om dom har den typen av magsjuka och eftersom Sva svarat "Jag hade någon annan magsjuka sa hon. ". Kan en fortsatt utredning av veterinär vara lämplig, för att utreda vad som är orsaken.. Det finns tydligen flera typer av magsjuka, vilka kanske kan vara mer eller mindre smittsamma.
Jag tycker inte att illrarna bör delta i sammankomster, innan dom är helt utredda av veterinär och man vet vad som orsakar problemen.
Personligen skulle jag inte ta med en iller på några sammankomster om jag misstänkte att den var sjuk, eftersom det utsätter den för stress som kan påverka en sjuk iller mer negativt.
Hoppas att ni ska kunna få utrett vad era illrar drabbats av. Det är aldrig roligt när ens djur är sjuka och minst av allt när man inte får svar på vad som drabbat dom.