Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 1535 ggr
jmaard
0

Omplacering eller låna?

Hej.

Jag har för en tid sedan fått en ledsjukdoms diagnos och har fått lov att sälja min hund. Jag har haft hund i många år och då ägnat mig åt omplaceringar som haft det tufft. Jag har även varit jourhem åt många katter som vart svårt misskötta och rädda.

Jag brinner för djur och jag skulle gärna vilja ha en katt igen. Men mitt intresse har dykt mer och mer in på illrar efter att jag har fått träffa lite olika individer. Och som jag har förstått så är de någonstans mitt emellan hund/katt och vilda djur.

Vi bor i hus, har en poje på 7 år som är mycket van djur och jag har även div. djurutbildningar så grunderna finns där och jag har nu läst på en hel del. Det som nu fattas är att få chansen att se hur det är att leva med en iller.

Så vad rekomenderar ni? Låna eller ta en äldre omplacering?

Wand
0

Jag är ingen illerägare själv och kan inte ge så mycket hjälp, men som med alla djur så skulle jag först råda dig till att åka till någon med illrar och få en egen uppfattning innan du överväger att skaffa en egen.

Märker du att illrarna IRL är så fantastiska som du föreställer dig och kan tänka dig att ha en och älska den trots att de är enormt krävande, så kanske du kan försöka bli illervakt under en helg/vecka eller så.
Slår vad om att det finns folk här på sajten som ska bort och behöver hjälp något framöver!

Därefter bör det ju även vara betydligt lättare för dig att avgöra om du vill köpa en egen, och då får väl hjärtat styra - omplacering eller valp från uppfödare?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

jmaard
0

Jag har varit och hälsat på en del illrar och har bekanta som har illrar. Men jag vet ju så klart injte hur det skulle fungera med iller här hemma.

Jag vill göra allt på rätt sätt innan jag bestämmer mig. Och vara illervakt var en bra idé. Men jag funderar på vem som lämnar iväg siitt husdjur till någon okänd? Skulle inte jag göra så jag vet inte hur stor den chansen är?

ElinaPersson
0

Här på iller.ifokus.se finns det ibland folk som behöver semesterhem över en helg eller en vecka.. Rekommenderar ju att hålla utkik efter någon i närheten som du kan träffa innan (både ägare & iller) och sen ha god kontakt under resans gång.. Kanske har ägaren en illervän som kan agera kontaktperson om du har frågor under tiden? :)

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

enbartmalin
0

Lägg ut annons om att du kan tänka dig vara iller vakt och se om någon nappar.
Det är nog den bästa lösningen, inte så många som bara lånar ut sina illrar men det finns ibland folk som söker passning om dom ska på semester.

Att ta in en omplacering och vara så pass osäker på djuret som du är kan jag inte tycka är okej mot djuret.
Att omplacera iller kan ta ganska hårt på djuret och den som väljer att ta en omplacering bör veta att djuret kommer få stanna.
Det finns redan påtok för många illrar med svängdörrar i rumpan och som fått flytta mååånga gånger för att folk inte vet vad dom ger sig inte på.

Hälsa på fler illrar än du redan gjort, i deras hemma miljö, se hur dom beter sig och fråga ut ägarna om deras egenskaper.
Fråga här på forumet.
Gå igenom ditt eget hem, är det lämpligt? Om inte, är du villig att förändra ditt hem för en iller?

Hälsningar Malin

jmaard
0

Jag tror jag har iller anpassat hem då jag haft både valpar och katter här. Skulle jag ta mig an en omplacering så vill jag ha provat att ha iller hemma först. Jag har varit intresserad länge och vill absolut ha en iller. Men jag är som vanligt lite nojig, som kanske är bra då man inte gör något förhastat då.

Skulle jag ta en omplacering sedan så vill jag så klart ta hand om en lugn och trygg iller som jag gärna får lära känna innan.

Men först och främst vill jag prova på, de skiljer ju sig iaf en del från både hund och katt och det är mycket man får tänka på.

Som sagt har jag bekanta som ha illrar och dessa har jag passat hemma hos dom när de har varit borta någon dag, men eftersom de är lite otrygga i sig själva (omplacerade från missär) så är det inga jag kan låna hem.

Har även träffat fler andra illrar, allt från skyggisar till riktiga kelgrisar. Och för mig spelar det inte så stor roll om det är en kelis. Så länge den är trygg och inte rädd för barn. Även om bernen i detta hus är mycket lugna och vana att det finns djur.

Eftersom jag älskar promenader men orkar inte gå så långt så skulle det vara roligt med en iller som gillar att vara ute.

Men jag ska börja med att lägga upp en annons och se om någon nappar. Vore bra med fler bekanta som har iller också =)

enbartmalin
0

Av egen erfarenhet kan jag lova dig att det som är hund och katt anpassat är långt ifrån iller anpassat ;)

Hälsningar Malin

ElinaPersson
0

#6 Ja… Det fick jag veta när jag hade Freddies syster på besök och det första hon gjorde var att ta sig in bakom köket, då hade hon hittat ett litet litet hål bakom en planka (som ej var synligt, man kunde enbart känna det med handen).. Vi hade ju aldrig det problemet eftersom att Freddie var för stor för såna utrymmen Skrattande han var ALLTID på golvet medans Georgia var både högt och lågt, att komma upp i soffan var ingen lek för den damen :)

Även avloppet under badkaret var farligt… Tydligen gick silen att kraffsa upp och de var bara tur att jag lyckades märka det när Freddie lekte runt på toan medans jag var där..

Man får även hålla koll på när man är inne i kyl & frys så man inte stänger en päls inne, jösses vad dom är hungriga! Flört

enbartmalin
0

#7 Haha! :)

Jag hade en iller som tog sig ner i toalettstolen och hade jag inte varit hemma hade hon drunknat för hon kom inte upp igen på egen hand.

Hälsningar Malin

Gottfridsson
0

#7 Jo, det hålet har överaskat många smådjursägare.

Har man passbitar vid bänkar och skåp, så har man med största sannorlikhet även ett hål bakom passbiten. Den är ju enbart till för att det ska se snyggt ut, när måtten på inredningen och väggen inte stämmer helt överens.

ElinaPersson
0

#9 det var precis så som du beskriver det… Som tur var så kunde vi plocka ut Georgia via dörrarna (där man har papperskorgen) men det tog ett tag då hon gärna sprang ut o in i de olika hålen (så fort vi närma oss så stoppa hon in huvudet igen….) Obestämd

#8 Usch då! Vilken tur att du var på rätt plats vid rätt tillfälle :/

Gottfridsson
1

#8 Tur att du var hemma!

#10 Då hade ni tur :-) Jag vet dom som fått riva köksbänkarna, när djuren inte gått att locka fram.

Gottfridsson
0

jmaard… förlåt, tråden kom bort från ämnet.

JossanH
0

Jag föreslår också att ni kanske är semesterhem eller tar hand om era bekantas iller/illrar som du nämner här ovan!?

Om ni hälsar på illrar så åk dit hela familjen så att alla får veta hur det är att komma hem till ett hem där illrarna känner sig trygga.

Ang illersäkringen så är det inte samma sak som att katt eller hundsäkra ;)
Man lär sig det den hårda vägen haha
Lite tips:
en iller tar sig ofta lätt upp på möbler så länge det finns tyg att ta tag i. Detta kan innebära att man får upp illrar på en höjd där man inte vill ha dem! Se därför till att inte ha skrivbordstol eller stoppade stolsdynor emot möbler där illrarna inte bör vara. Stora hanar är ibland inte lika smidiga på denna punkt som små kvicka honor.
Tänk på att illrar och växter inte går ihop! Så ala växter på behörigt avstånd om man inte vill ha dem omplanterade.. Jag lyckades med konsstycket att få 7 (!) krukor kraschade en gång när jag inte var hemma. Jordstampat golv platsar sig inte i en lägenhet! Vissa illrar är bra på att klättra från ena möbeln till den andra så där får man ibland tänka till ordentligt.
Många illrar blir ju aldrig helt rumsrena. tillåter din ledsjukdom att du går och rensar lådor, får springa fram och sätta en iller på lådan som tänker sätta sig bredvid, och kanske sitter på alla 4 och torkar olyckor?
Många illrar är som sagt smidiga och kan klämma sig igenom det mesta. Det som jag alltid gör innan jag släpper en iller lös är att kolla under alla skåp i köket och under alla garderober om där finns hål eller glipor där illern kan ta sig in och jag kontrollerar alltid så att gallret under kl och frys sitter ordentligt för där under vill jag inte ha mina illrar. Kolla också så att alla skåp och garderoper står ordentligt mot väggen utan glipor.
Dubbelkolla avloppet om illern får tillgång till badrummet.
ett av det viktigaste i din situation är nog ändå din sons leksaker! Illrar är ofta gummiintresserade (skosulor, fjärrkontroller, öronproppar, pennor etc) och det är inte bara en gång som illrar fått sätta livet till just pga det.. Öronproppar är nog den absolut största faran då den sväller i magen efter att illern tuggat den platt. Så alla leksaker med gummi ligger risigt till och kan ställa till stor skada för illern… När jag var hemma hos mina föräldrar med illrarna brukade de stjäla och gömma leksaksbilarna till min brorson (gummidäck). Som tur var tuggade de inte på dem.

läs gärna artikeln "Att skaffa iller" som finns nålad högst upp bland alla trådar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
0

Det är ju en tjej som söker illervakt för 3 dagar just nu, och hon vill helst ha nån runt Uppsala.

Kontakta och ev. besök henne och kolla om ni känner att personkemin passar mellan ägare, iller och er.