Var uppmärksam
Jag vill observera om en uppfödare som heter *REDIGERAT*.. Hon lovar mycket men bryter sina löften, hon blåser köpare på pengar, köpkontrakt, inklusive illern. Vad vi vet är det 2 som blivit drabbade i år men det kan finnas fler. Hon är anmäld hos flera instanser och har ögonen på sig, om hon mot förmodan ska avla i framtiden så var vaksam och försiktig.

Har för mig det var denna tjej som ville ha ett par honor jag hjälpte till att omplacera och glad är vi att vi backade och dom hamnade hos en annan underbar familj ;)
Jag tror vår ena omplacering kommer från henne från början, köparen fick inga som helst papper trots att hon lovat stamtavla, besiktningsprotokoll och vaccinationsintyg. Han åkte ända från Västervik och betalade fullt pris för denna valp… Är som sagt inte 100 på att det är därifrån vår Joppe kommer men sannolikheten är ganska stor.
Titta gärna in på vår sida http://www.diamantens.cybersite.nu
Det är mycket tråkigt att det finns oseriösa människor, man blir så arg.
# 0 Bra att du lägger ut en varning jag har också talat med en som råkade riktigt illa ut och fick en skogstokig iller (antagligen ohanterad) inte kul när man är första gångs illerägare. Sen fick hon inget stöd eller stamtavla som hade utlovats.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min iller miranda fick inte heller någon stamtavla..
Jag har varit utsatt av henne! Blev lurad på illern OCH 3000 kr!
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
#6 Nej, fy vad hemskt!!!
Inte roligt alls.
Tur att alla går ut med det här…
Ja det är verkligen hemskt !
tycker folk ska nog ta reda på hela sanningen när det gäller dessa historier. för de stämmer inte. jag känner nämligen henne och har en valp från henne och är super nöjd.
jag vet som i de fallen så hade en hon en kull som var lev.klar precis när hon förlöste hennes dotter. hennes dotter blev dessutom direkt sjuk och de har spenderat de första 2 månaderna med henne på sjukhus. och den första personen gällande som skulle ha en valp, skulle hon möta upp vid nynäshamn, eftersom de fick åka akut till sjukhus med sin dotter så kunde de det. men personerna i fråga var fortfarande välkommna hem till dem där en familjemedlem tog hand om och levereade valparna. men det godtog dem inte.och de fick sina pengar. sen vet jag att överföringarna dröjde. men med tanke på all psykiskpress att hennes dotter höll på att dö, förstår jag att allt var knas för henne. jag har som sagt en kullvalp till just denna kull och hon kunde inte vara med och leverera, men hennes bror gjorde det och de alla var jätte snälla. fick komma och hälsa på på sjukhuset i stället.
alla personer har fått åter pengar osv. så tycker denna tråd är väldigt hårt dömmande när man inte vet hela historier. jag kan bara tänka själv hur det är att vara nyförlöst och sedan hålla på och förlora sitt barn. ( då jag själv har barn så kan jag ha stor förståelse.)
sen så har jag träffat flera som har valp från henne tidigare som är jätte nöjda som fortfarande får bra respond och hjälp från henne.
så jag tycker denna tråd kan tar bort. och folk kan lära sig att ta reda på allt innan man börjar påstå och slänga ur sig en massa saker på det här sättet.
nu födder ju hon inte upp längre, pga psykisk press och fokus på sitt barn, så detta är inte aktuellt ändå. men tycker många här inne bör skämmas. jag förstår att de som det blev strul för att det är tråkig och jobbigt, men sen tycker jag personligen att ska man ha djur så åker man fan dit och hämtar dem själv om man så gärna inte vill ha dem. inte kräver att en höggravid eller nybliven mamma ska ordna allt! har du inte ekonomi till det, så skaffa fan inte djur.
!!!

#9 varför svarar hon då inte på kontakt nu?
. . .
#10 det kan hon tydligen inte svara på .-.
Ni behöver ju inte hoppa på #9, hon för ju bara vidare sin sida… Det är ju inte henne ni har otalt med…
#13 Ursäkta mena verkligen inte så men är väldigt besviken att man aldrig fick någon kontakt med både Litens och Mirandas uppfödare som är *REDIGERAT* hon skulle skicka ut sele,stamtavla då mirandas gamla ägare enligt henne skulle skicka det till henne men hon fick aldrig någon kontakt med elisabeth och jag har själv provat men inte fått någon vidare kontakt..
+ att litens papper har jag inte heller fått..
#14 Verkligen tråkigt och det är synd att så många verkar drabbade.. Jag har verkligen haft tur när jag köpte iller inser jag ju nu… Förstår att du blev besviken…
#9, Detta är hundra procent fakta men förstår att du inte är riktigt klar över det, hon kan ha vilka undanflykter och ursäkter hon vill för man gör inte inte så i alla fall !
Det hon sysslar med kallas bedrägeri och är ett brott. Om det bara var "tråkigt" skulle inga drastiska åtgärder behöva krävas så jag betackar mig för ditt påtalande.

Jätte bra att den här varningen läggs upp för den är verkligen befogad !!!!
Jasså så det är hennes dotter nu som höll på att dö, Till mig sa hon att de var hennes syster dotter, Men då var hon utan barn..själv. 2 döende barn runt omkring sig kan inte vara lätt.
Jag kan berätta min historia i korta drag, Jag hade längtat efter en iller i många många år och fick tag i *REDIGERAT* (som då var mitt uppe i en seperation)
jag skulle få stamtavlan mailad efter leveransen (¨åkte dit betalade och hämtade hem, betalade igentligen lite för mycket p.g.a brist på växel men de skulle hon föra tillbaka senare) efter några veckor började jag bokstavligt tjata på henne om stamtavlan som inte kom och hon blev förbannad…att skicka elaka sms hade hon tid med, Hon försökte ge mig dåligt sammvete att jag brydde mig så mycket om en simpel stamtavla när hennes syster dotter låg på sjukhus och höll på att dö, tillslut skrev hon " För att du ska bli glad så kommer jag åka hem i snö storm och låta min systerdotter ligga ensam till döden för att du ska få din stamtavla hoppas du blir nöjd nu"
därefter kom stamtavlan efter några timmar..
Men att ha blivit "osamms " med *REDIGERAT*…och förlorat några hundra lappar var inte det värsta, Det värsta var att den här illern verkade HELT ohanterad ! ni kanske kan läsa mina gammla trådar här , det var illa, Den klättrade upp för benen på mig bara hon såg mig och högg överallt.. hon gick bokstavligt talat till attack och högg och högg tills hon högg sig fast, Det gjorde hela familjen rädd , och vi fick börja ha henne i ett rum, och ja var den enda som vågade gå in.. med skyddsmundering på ! det var ingen enkel match att bara byta i lådan eller ge henne mat, Bara man öppnade dörren fräste hon reste ragg och sedan attakerade hon. Det var en fruktansvärd skräck kan jag säga att först vara så lycklig ( hade som sagt länktat efter detta många år) och sedan istället bli rädd för sitt eget djur, Fick tipps av er här på iFokus i hur ja skulle hantera henne och tillslut kunde ja faktiskt vara i samma rum , och ta upp henne (naffsade ibland men mer som illrar kan göra , de var inget TOK agressivt) hon kunde leka och "slappna" av på samma ställen som man var, och man började se ljuset i tunneln. Men då blev jag plöttsligt sämre (har en kronisk sjukdom) och fick läggas in mycket på sjukhus samt att min syster var dålig… Jag / vi spenderade massor med tid på sjukhus.. mer tid på sjukhus än hema, Och vi har även andra djur.. hundar och katter som var hema, så vi fick ha en djurvakt helt enkelt.. men det gick inte alls,
Alba som hon hette skulle bokstavligt talat döda och även hon blev rädd såklart, Alba testade inte gränserna …hon var arg.. Inte rädd alls !
Vi fick INGET stöd av *REDIGERAT* alls !!! Och bara några timmar efter vi fått hem illern insåg vi att det inte stod rätt till.
Den här i historien var olycklig från början till slut. Och eftersom ja har en kronisk sjukdom och ligger på sjukhus ibland måste ja kunna ha andra som ska kunna sköta om djuren när jag är borta. Det var inte hållbart..
Äntligen hittade jag en tjej med mycket mer illervana och möjlighet att ta hand om henne och där blev hon helt underbar,. Jag är så glad att Alba fick det bra , det är det viktigaste även om inte jag kan ha henne, Men jag blir fortfarande enormt ledsen när jag tänker på det. Och när ja ser andra här på iFokus (fortsätter följa även om ja inte har någon iller själv) som har så fina mysiga lekfulla djur.. att ja inte fick uppleva det.
Som uppfödare är det en skam att hon kan få göra såhär !!!!! Jag känner mig enormt lurad!!!

Hänvisar till PUL… inte tillåtet att hänga ut folk med namn.
Man får faktiskt tänka till lite som köpare med. Det man får med sej när man betalar är det man köpt…
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

När denna person skulle ta över 2 illrar vid namn Nora och dede så gick det 5 månader och hon hämtade dom aldrig och då sa jag till henne att vi finner nu ett annat hem till dessa töser. då fick jag arga mail som var otroligt elaka. har aldrig tidigare fått varken så elaka sms eller mail. Då låg hennes sambo döende på sjukhuset och hon hade lämnat bort sina egna illrar ett tag då hon ej haft tid med detta och dom var mitt uppi flytt till ett hus. Så inget verkar vara direkt logiskt tyvärr =(
Jag blir mörkrädd när jag läser allt det här!! Jag brukar tro gott om de flesta, men hjälp!! Hemskt ju…
Ingen rök utan eld. Men säger som #18.
Det är förjävligt att man råkar ut för det här och jag tycker ändå att det är bra att det kommer fram.
#17, Mycket beklagligt :-( Skönt det ordna sig till sist.
#18, Uppgifterna är av största vikt då syftet är att varna andra från denna människa.
#20, Tyvärr var det ett vanligt fenomen att hon skickade orimliga och onda mail när något inte blev som hon ville. Till exempel så hamnade illrar på polisarrest och glömdes bort på terminaler, alla ursäkter skulle bara godtas och det var mycket viktigt att man visade förståelse och hänsyn för henne men när man tyckte det gick för långt blev hos rasande.
#22, Om det bara vore så, men tyvärr :-)
#23 Du kan tyvärr ändå inte lämna ut hela namnet på den det gäller. Det bryter nämligen mot lagen- http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det här kan låta okänsligt men varför är personer så himla dåliga på att kolla upp saker?
Som ny illerägare skulle jag självklart välja en erfaren uppfödare eller en för andra "illerfolk" välkänd person.
Skulle även nu gå efter samma kriterier, människor ljuger och bedrar - det gör dom nu och har alltid gjort.
Menar absolut inte att det är rätt, avskyr allt vad sånt heter, speciellt när et handlar om djur.
Men med lite enkel efterforskning minimerar man risken att bli lurad, För det är vi köpare som gör ett sådant beteende lönsamt…
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Kan ingen Sajtvärd eller medis ta bort namn och bara skriva uppfödare och orten?
#25, Då får någon behörig ta bort uppgifterna men ska man uppmana andra köpare att vara försiktig måste man ju namnge det.
#26, Det är inte köparna som felat, dom har känt varandra i flera år och skulle aldrig tro detta om henne. Ibland hjälper det inte hur mycket man än forskar.
#28 Jodå, i illervärlden är det inte så svårt att förstå vem men menar utan att hänga ut personen i fråga med fullständigt namn och ort
Sajtvärd på Iller.ifokus

som jossan säger räcker det med en uppfödare i "orten"

Spelar ingen roll om det är av yttersta vikt, det är olagligt. Vill du bli anmäld för att du hänger ut folk? Nej förmodligen inte, men ser hon tråden kan du mycket väl åka dit för det.
#29, Okei det skulle jag förstått i och för sig, vem har behörigheter att radera här på iller iFokus ?
9# Tänkte bara tala om att historien om en döende dotter inte stämmer. Så vitt jag kan se genom att titta på diverse källor har dom inte tillbringat någon längre tid där efter förlossningen.. Och mina källor är 100% pålitliga :P
Den här tjejen var aktiv här på iFokus för ungefär två år sen. Många pratade gott med henne och hjälpte henne och gav råd för uppfödningen, då många avrådde henne att bli uppfödare pga olika orsaker så sa hon tack och hej till iFokus.
Hon hjälpte mig att hitta ägaren till en iller som jag hittade utomhus för några år sen också.
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

#36, Varför skulle du tagit bort tråden också ? Får man inte varna oserösa säljare här ? Det räcker ju att redigera namnet som nu är gjort.

#36 För att jag inte kan se någon anledning till att tråden ska finnas.
Ingen information som pekar ut individen får finnas och då blir det helt enkelt en tråd där det bara snackas skit samt ger rum för missförstånd eftersom ingen bör veta vem det skrivs om.
Om man letar efter illeruppfödare (som det handlar om i detta fall) får man helt enkelt höra sej för och besöka denna.
Om man saknar kontakter är det inte svårt att skriva ett inlägg här där folk kan berätta sina erfarenheter per PM lr liknande.
Uppfödaren bör ha referenser osv.
#38, Okei. Jag tycker det är mer rätt man ska få skriva öppet på forum och varna andra om oseriösa människor. Är det sanning och flertal anmälningar har gjorts som bekräftar all fakta så finns det inget att dölja och det blir ingen "skit" om det pratas.
Ska låta tråden bero nu men ville bara framföra min åsikt.