Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2534 ggr
Ceciliaolucifer
0

Bernard opererades igår...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bernards operation blev av i fredags, och det kändes inte bra att lämna honom där.

Men operationen gick bra och det är huvudsaken. :)
Alla organen så bra ut och vi hittade inga förstorade lymfknutor, binjurarna var fina och det fanns inga tecken på insulinom. Mjälten som var förstorad är skickad på analys så vi får se vad det säger.

Han är ganska pigg och får smärtlindrande, hans sår efter operationen ser dock inte så fint ut. Jag hoppas att det läker utan komplikationer.

Älskade lilla Bernard :)

strawberry09
0

Men lilla pojken då. Vad var det för fel med honom?

Aviendha
0

Hoppas han läker ihop fort och fint!

Nussen
0

Pussar & kramar från Hobbe & mig. Är Hobbe storebror eller lillebror till Bernard vet man det?

Ceciliaolucifer
0

#1 Han op främst för sin förstorade mjälte.

Ceciliaolucifer
0

#2 Visst hade P ett inflammerat operationssår? Hur läkte det ut?

#3 Hobbe är lillebror :) ca 3 månader yngre tror jag. När är han född? Bernz är född 27 mars :)

Loveferrets
0

Hoppas han sår läker ihop fint o pussa honom från mig.

Ceciliaolucifer
0
sofie
0

Åhh systrarna skickar pussar till brorsan.

#5 Dom är födda 6 augusti om jag inte minns helt galet.

Loveferrets
0

:heart:

Ceciliaolucifer
0

#8 Då var det som jag trodde, på ett ungefär :)
Skönt att allt såg bra ut på Bernard med tanke på syskonen har haft lite komplikationer på organ.

Hoppas att systrarna söt får vara friska och glada :)

Aviendha
0

#5 Japp. De sydde igen och han fick en saftig infektion. Fick in och tömma, stryka på salva och ge antibiotika. Läkte fort efter det. Han verkade dock inte alls störas av det, mer än när man skulle smörja in det förstås.

sofie
0

#10 Ja varje god nyhet är skön att höra när det kommer till dessa syskons hälsa. Ja än så länge *ta i trä* har det inte vart nått med dom. Pigga och friska och lika galna som alltid :)

KerstinL
0

Naw, lilla Bernard.. Skönt att op gick bra och att inget hittades! Vi tar i allihop här i tyresö och blååååser på såret.. Flört

Kram

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

[HannahoHenrik]
0

Söta bernard hoppas han får ett snabbt tillfrisknande från operationen kram

Loveferrets
0

Hur är det med honom idag Cilla ?

Ceciliaolucifer
0

Tack allihopa!

Han är full i fan :) och ska jävlas med alla. Vi kör delvis på två läger nu eftersom jag är rädd för att minsta lilla ska infektera såret. Det är det sista vi behöver.

Men han tultar på :)

Aviendha
0

Haha, låter som att det där kommer gå fint ;)

Ceciliaolucifer
0

#17 Ja verkligen, jag tycker att han är ruskigt pigg. Mer uppe än innan operationen och jag hoppas innerligt att det fortsätter så.

Jag blev lite "besviken" över att inte hitta ngt mer än mjälten. Eftersom han har varit så "låg" så hade varit bäst att få en orsak. Mjälten kan ställa till det en del så har vi tur så var det "bara" den.

Loveferrets
0

Hahaha så härligt att höra, håller alla tummar för Bernard nu att han ska fortsätta vara full i fan Skrattande

Aviendha
0

Jo, när man ändå är inne och "rotar" i dem så ser man ju gärna att man kan ta allt som finns, men se det positiva i att det "bara" var mjälten ^^ Kanske är han en av de få som visar symptom för "lite", eller att det var något extra vaj med mjälten.

Ceciliaolucifer
0

#20 Att ha en förstorad mjälte kan vara nog påfrestande. :)

Aviendha
0

#21 Absolut! Samtidigt som det finns de som knatar runt med dem utan att verka märka av det. Det är ju mycket möjligt att den bar skulden för det försämrade allmäntillståndet hos honom :)

Musiken
0

lill-tufsen! Hoppas att han piggar pa sig snart :)

Faxlin
0

Tuufen då. Hoppas att allt går bra nu och han slipper infektioner. ser såret bättre ut nu ?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JossanH
0

Själv brukar jag alltid låta en nyopererad iller få bo själv på en liten yta de första 4-7 dagarna. Då hinner såret läka och de är inte uppe och springer i onödan.
Skit ville ut ur hagen några gånger men det räckte med att jag lyfte upp honom en stund så gick han och la sig igen när jag släppte ner honom.

De sover ju så mycket efter ett så stort ingrepp och även om dom verkar pigga brukar mina somna om gott när dom märker att dom "inte behöver" hålla ställningarna här hemma :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

Lille Skitungen är hur pigg som helst och kung över hela lägenheten och alla leksaker, han är som valp igen och det är helt underbart! Skrattande Såret är jätte fint och det här blir bra, jag har svårt att tro att analysen skulle innebära ngt negativt, men det vet man ju aldrig.

Gottfridsson
0

Låter underbart, puss till pälsen :-)

Vi hoppas att analysen blir bra.

//Ammi

Faxlin
0

Vad skönt. Då håller vi alla tummar och tassar här hemma för att analysen är bra också.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ceciliaolucifer
0

Tack :)

Det är underbart, det känns som att allt vänder nu! Nu är det bara Hugo som ska opereras :)

Nussen
0

# 5 Min lilla Hobbe är född 20060806. Skönt att storebror verkar må bra Glad

Ceciliaolucifer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#30 Lätta siffror att komma ihåg :)

Vi fick glädjande besked om mjälten idag. Allt såg super ut och det fanns inga som helst tecken på sjukdom. Och precis som jag skrev tidigare så såg binjurar och bukspottskörtel fina ut. Organen sitter där dom ska helt enkelt ;)

Aviendha
0
sofie
0

Gud vad skönt att höra :)

Loveferrets
0

underbart att höra Cilla.

[four_ferrets]
0

Ts har du någon bild före operationen? jag ska med sammy till marianne i morgon och dom tror att han har förstorad mjälte så har några frågor ang detta..

Nussen
0

#35 Före operationen ser dom normala ut när dom har förstorad mjälte, om det är de du tänker på? Hobbe opererades hos Marianne i januari 2011 för förstorad mjälte allt gick jättebra. Alla andra organ och provsvar såg bra ut men dom hittade en blodpropp i mjälten som hade kunnat döda honom om den släppte :( vilken tur att Marianne övertalade oss att operera.

JossanH
0

#35 Som sagt ser man sällan från utsidan om illern har förstorad mjälte, men man kan känna det på vänster sida av buken. Som en stor avlång klump, ibland med tydliga kanter.

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Enligt marianne har groggie förstorad mjälte, men inget som stör honom och den hade tydligen inte växt nämnvärt. Så hoppas innerligt att det "stannar upp" eftersom hon varken skulle operera skrollan eller groggie igen.
Marinanne känner mjälten, men jag gör det inte alls.

JossanH
0

#38 Det tar oftast några sjuka illrar innan man lär sig vart saker och ting vanligtvis sitter när man klämmer på dem :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

[four_ferrets]
0

Har nyss kommit hem ifrån Marianne och hon sa att sammy hade en liten mjälte och att det inte var några fel på honom förutom att han hade mkt fett på sig så på måndag ska hon ringa och ge besked om blodprovet som han fick ta idag!

Nussen
0

# 40 Härligt vad skönt att höra Glad

[four_ferrets]
0

Ja det känns toppen! och jag är helt nöjd med Marianne så jag kommer regestera mina illrar hos henne i fortsättningen.

Nussen
0

#42 Vi har också hela högen hos Marianne Glad

[four_ferrets]
0

Okej, ja det är ju en bra veterinär det!

VeronicaKahlbäck
0

Marianne har till nyligen verkat som det enda alternativet för mej men tror jag hittat en bra vet i Örebro och det är ju bra mkt smidigare, resan till Marianne känns jobbig när de är sjuka:/

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

VeronicaKahlbäck
1

Sen har jag funderat lite på detta med "illerveterinärer", om alla bara åker till dessa utpekade som duktig så får resterande ingen chans att lära sej om just iller (de som vill). Litar på nuvarande att hon säger till om någon mer erfaren kan göra jobbet bättre!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

[four_ferrets]
0

Okej ja det kan ju vara så oxå

skrollan
0

Sant jossan =(

Föstår din tanke veronica, dock har jag vart hos andra veterinärer innan marianne eftersom vi har ca 35 mil enkel resa till henne, men varenda en har klantat till sig rejält så man bara vill strypa dem. Så händanefter åker jag alltid till marianne! Dock jobbigt om det skulle krisa någon gång och det är akut så man behöver jouren! =/

Gottfridsson
0

#45 Så sant, får de veterinärer som är intresserade, inte möjlighet att behandla illrar, så kommer vi aldrig att få fler illerkunniga veterinärer. Det räcker ju inte med enbart teoretiska kunskaper.

Jag kan även förstå att de som råkat illa ut, väljer att åka till en erkänt kunnig veterinär. Det skulle jag nog gjort själv, om jag råkat på veterinärer som behandlat mina illrar dåligt.

För mig är det viktigaste att veterinären verkligen är intresserad av illern som art, än att h*n har stor praktisk kunskap om iller. Detta då jag upplevt att intresserade veterinärer (oavsett erfarenhet) varit noggrannare, än veterinärer som inte varit intresserade av iller som art. Prio två är för mig, att restiden är så kort som möjligt, detta för att resan inte ska bli ansträngande för sjuka djur.

Jag har gått hos allt från nyexaminerade veterinärer till veterinärer som arbetat många år i yrket. De flesta har (av naturliga skäl) inte haft någon större erfarenhet av iller, men intresset har gjort att dom förberett sig, innan min besökstid.

JossanH
0

Jag har förtroende för många veterinärer genom att jag själv samlat på mig kunskap och kan diskutera med veterinären vad det kan vara för fel och vad för behandling som känns rimlig.
Jag åker inte i första hand till Marianne, men ska det opereras eller liknande vill jag få ut så mycket som möjligt av det av en veterinär som är van att se in i en illermage och kan upptäcka ytterligare fel som vi kanske inte upptäckt tidigare.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
2

#46 Jag finner det självklart att vända mig till ngn som är utbildad inom det djurslaget som jag äger och som behöver vård.

Även om mindre allvarliga åkommor kan avhjälpas av vanliga veterinärer och kliniker som inte är kunniga på iller så kan en standard åtgärd gå helt fel av en så enkel orsak att dom inte vet dosering på en medicin eller vilken som är lämplig.

Pratade med en uppgiven tjej häromdagen som enbart skulle vaccinera sin iller hos en klinik som inte var vana vid iller. Hon ringde för att boka tid och förklarade vilket vaccin hon ville ha och dom lovade att ta in det. Efter att ägaren sedan kom hem och tittade i vaccinationskortet så hade dom gett vaccin för hund.

Ett annat par åkte till veterinären för att se om deras iller hade Insulinom, dom tog blodsocker och sa att värdet XXX var helt normalt. Vilket var helt galet! Då hade dom jämnfört med värde för katt.

En kille som jag pratade med under husdjursmässan hade en iller med Insulinom som hade fått en infektion, dom fick då antibiotika utskriven av veterinären och iller blev bara sämre. Antibiotikan hade som vanlig biverkning att sänka blodsockret.

Så nej, jag vänder mig alltid till den veterinär som är kunnig inom området. Skulle dock en annan veterinär visa intresse och själv vidareutbilda sig och sedan vill skaffa erfarenhet så fine. Det är en annan sak.