Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 1163 ggr
[MinRonja]
0

lite frågor

Hej!

Jag har lite frågor om illrar…

Är en iller exakt som en hund? Lättlärd, sällskaplig, behöver motion & aktivitering för att må bra?

Det måste vara jätte kallt för illrar på vinter, om man nu tar ut dom, måste man då fixa kläder? Vart gör man det i sånna fall?

Hur stora blir illrar?

Är halsband tillåtet att använda på en iller? :)

Rumsrens tränar man en valp på kattlådan?

Har ingen iller men blev lite nyfiken hihi Oskyldig

JossanH
0

Läs gärna artikeln som är nålad uppe till vänster som handlar om Att skaffa iller :) Illrar behöver inga kläder. Det blir inte kallare för dom än för hundarna och katterna som är ute på vintern, bara den är van att gå ut från höst till vinter så vinterpälsen kommit. de flesta illrar hatar att ha på sig annat än sele. Halsband rekommenderas inte då de lätt tar av sig halsbandet och kan fastna. Honor är mindre än hanarna och väger vanligen mellan 500g till 1300g, vanligast är runt kilot. Hanarna väger mellan 1000g till 2500g, men det finns de som väger ännu mer. Sen tror jag du hittar det mesta i artikeln.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[MinRonja]
0

Okej! Tack för svaret :) ska kika på artikeln.

[MinRonja]
0

Något jag kom på helt spontant var, kan man köra agility med en iller bara för skojs skull? :P

Cocoscream
0

Kan man säkert med lite tålamod o mycket godis, körde råttagility förr;)

Med vänlig hälsning, Petra

Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu

Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com

sarae
0

Man kan träna en iller till det mesta.. men det svåraste är att motivera dem och behålla intresset! Har använt klickerträning på mina illrar i flera år… Nu har jag skaffat hund… och JISSES vilken skillnad det är vad gäller träning. Hundar är så enkla att träna att det inte ens är jämförbart med iller. Träning med iller innebär att vääänta… vääänta å sen vänta lite mer när illern lämnar det godaste godiset för att gå en runda, gå på låda, klia lite, leka lite och sen komma tillbaka för mer träning ;) Det är dessutom väldigt svårt att fånga små beteenden samt att få en iller att erbjuda beteenden självmant. Men det går! När man väl lyckas är det fantastiskt kul!

VeronicaKahlbäck
0

#3 Det finns inga tävlingar för illrar så ja man gör det för skojs skull men även för aktiveringen i sej.

#5 Vad roligt, vad är det för hund?:D

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Bogey
0

Enkla trick går ganska lätt. Ska man köra agilty får man nog ta till lite mer tid och tålamod.

Jag får i.a.f. ännu en gång anledning att länka till klippet där våra pälsar gör trick Cool

http://iller.ifokus.se/discussions/4d71387eb9cb462233050276-illertrick-igen#discussions-2

[MinRonja]
0

#7 haha! Ska kolla nu :)

[MinRonja]
0

#4-5 Vad kul! :)

sarae
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 en liten blandras tjejja (50% sheltie, 25% whippet, 25% dvärg pudel)

VeronicaKahlbäck
0

#10 Nemen vilken söting, är ju hundmänniska i grunden:) Hoppas det går bra med illrarna!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

sarae
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#11 Samma här :D Har väntat på egen hund i ca 12 år :D Önska har redan blivit bästa kompis med Ludde, och busar med honom dagligen. De andra illrarna tar de hela med ro och 2 till av dem har fått hälsa på henne, men jag litar inte riktigt lika mkt på dem som på Ludde, så vi tar det lite långsamt - vill inte att tösen ska bli skrämd.