Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 1128 ggr
[MinRonja]
0

illrar + andra djur

skulle en iller kunna äta upp en katt som bor i hemmet??

Hur fungerar illrar med djur?

UlrikaD
0

En iller är ett djur på mellan 1-2kg. Det äter inte katter:)

Dock kan det ju bli bråk mellan illler och annat husdjur likaväl som en katt kanske inte accepterar en nykomling.

Däremot kan du inte ha en iller tillsammans med gnagare eller fåglar då de i naturen är bytesdjur och klassas som mat.

JossanH
0

Det finns massor av trådar om detta ämne så använd sökfunktionen så kommer du säkert hitta mycket :)

En iller äter inte katter ;) Men det behöver inte betyda att katt och iller alltid funkar ihop. Det är högst individuellt.
Det finns de som har katt, hund och iller ihop och det finns de som försökt där det aldrig fungerat. Jag har aldrig fått en väl fungerande relation mellan katt och iller.
Illrar är strika rovdjur så av denna anledning bör man inte ha iller med "bytesdjur" så som gnagare och kaniner. Man måste se till att hemmet är tryggt för alla djur, och illrar kan vara smarta och envisa.

Sajtvärd på Iller.ifokus

HerrDevlin
0

Det är inlägget kom i helt fel tråd… :S

[MinRonja]
0

#1 Vad bra! Min mamma sa det, att dom är riktigt äckliga för dom kan äta upp våran katt, haha vad gullig hon är :p

#2 Jo jag kom på det efter jag pubicerat inlägget:)

vi har bara hund och katt hemma så det är nog inga problem :P

#3 Jag har precis gått med i denna sajt, är mest inne på hund.ifokus, jag missade väl den rätta tråden helt enkelt. Helt ok att byta isf.

HerrDevlin
0

Nej, alltså, jag skrev ett inlägg i en annan tråd som av någon anledning dök upp i denna istället. Ingen skada skedd!

JossanH
0

#4 HerrDevlin menade att hennes inlägg hamnade fel, inte ditt ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#4 Har man hund hemma så får man dock vara beredd på att det inte går alls och att hunden och illern får vistas i olika delar av lägenheten/huset. Kan vara jobbigt om man inte har hur mycket plats som helst.

Sophey
0

#7 Det far man ju vara beredd pa aven om man har katt…

Medarbetare på matlust

[MinRonja]
0

#5-6 haha okej vad pinsamt att jag inte fattade det, först tänkte jag "men gud vad onödigt att kommentera så, då får väl någon byta da.." hehe jag tror jag är lite för vimsig :)

#7-8 Jo det är förståss… Men i mitt rum (där dom skulle bo isånnafall) sover endast min tik, och skulle det skapa problem lämnar jag nog tillbaka dem då ägaren sa att dom vill ha dom tillbaka om det inte skulle funka av någon anledning! Men att testa skadar förhoppningsvis inte. Jag förväntar mig nästan inte att det ska funka mellan dom…

Kan det vara så att illrar tycker om t.ex endast min tik men inte de andra djuren? Hur presenterar jag dom för henne?

HerrDevlin
0

#9 Som sagt, ingen skada skedd ;)

UlrikaD
0

#9 Fast att ha dem i bara ett rum kommer inte att funka. De behöver tillgång till mer yta än så.

[MinRonja]
0

Okidoki.. Trodde bara vissa hade dem lösa "bara för att", tills jag läste idag att den ska vara lös som hundar och katter i hemmet. När jag var mycket mindre, kanske 6-7 år hade min granne en ensam iller i en råttbur med en hängmatta bara, så synd… Dom gjorde av med den efter något år.

Men jag tänkte på det här med promenera en iller, det är som att vara ute med en kanin eller? att man följer efter den och inte rycker och har sig? Kan du svara på hur man "presenterar" djuren för varandra? ^.^

Tack för alla svar! Blir super glad :)

UlrikaD
0

Ja, en iller har man som hund eller katt. Det är inga burdjur utan de ska ha tillgång till hela lägenhetet. Illrar är sociala djur och gillar att vara med där det händer saken.

Det är nog lite som att gå med kanin, fast en iller är expert på att trassla in sig i precis allt. Vissa promenerar på som en hund och går rakt fram, medans andra går baklänges och en del går inte alls:)

Men det är du som får följa helt enkelt.

Hur du introducerar hund och iller kan jag inte svara på då jag inte gjort det. Men jag vet att de flesta med dessa djur tillsammans inte låter dem vara ensamma utan uppsikt.

När det gäller katt och iller har jag bara släppt ihop mina. Men man bör ju hålla ordentligt koll i början så det inte blir bråk. Vissa tycker inte om varandra helt enkelt och då får man acceptera det.

En katt bör också ha en plats där den kan gå när den vill vara ifred. En iller kan bli väldigt intensiv i lek och det kanske inte alltid katten är med på. Eller tvärtom för den delen.

Sophey
0

Jag platsade mina tikar (schafer och samojed) i hallen och hade avsparrning in till vardagsrummet och eftersom allt gick bra nar de nosat igenom varandra genom transportbur och liknande och katterna gick bra ihop med illern slappte jag in hundarna.

Det efter att de sett honom springa runt och nosat honom lite.

Efter det var det bara att halla stenkoll pa om illern biter hundarna eller hundarna kanner obehag och vi behover separera dom. Det ar ju ett plus om hunden redan ar van vid andra djur som katter eller smadjur da vet de redan att de ska vara lite forsiktiga jamfort med en hund som aldrig sett ett annat djur.

Till en borjan rekomenderar jag att bade katterna och hundarna kan hoppa over nagon sorts avsparrning som illern inte kommer over om det blir for mycket och nagonting som illern kan krypa in i/under i fall det blir lite mycket.

En del hundar tal inte illrar alls och en del tal inte vissa illrar medans andra accepterar alla samma sak med katter gent emot illrar och illrar emot katter och hundar.

Medarbetare på matlust

[MinRonja]
0

Jo att dom vill vara med överallt kan jag förstå! Vem vill vara instängd i en bur om dagarna ? Illrar verkar väääldigt busiga, när jag läser om era illrar i olika inlägg så fnittrar man till. Såå gulliga!

Jag tror katten och dom skulle bli bästa vänner, men sånt kan man ju inte bara säga sådär eftersom jag inte känner illrarna, än. Men våran katt går undan tills hon vågar sig fram och hälsa (nu utgår jag från när det kommit nya katter på besök) och efter någon dag tokbusar dom!

Hundarna tror jag också skulle bli bra lekkamrater med illrarna, bara dom accepterar varandra så.. Men som sagt, sådant går inte att förutspå!

Jag skulle aldrig våga släppa blicken från dom i början :)

Sophey
0

Kom ihag att det ar lag pa minst 5 kvadratmeter som minsta boyta for illrar.

Medarbetare på matlust

JossanH
1

Man kan ha illern i ett rum men det är lätt att det blir problem när illern vill följa med dig och den inte får. Många illrar börjar då gräva på dörren eller helt enkelt ha sönder saker pga frustration och när de blir uttråkade. Jag har haft mina illrar på alla möjliga tänkbara sätt då jag bott på olika vis under mina år med iller.
Jag har haft dom lösa när jag varit hemma och instängda i köket när jag varit på jobbet och under natten, jag har haft ett illerrum där dom varit när ingen varit hemma och under natten, jag har haft dom lösa då de haft tillgång till alla rum i lägenheten inkl badrum, jag har bott inneboende så illrarna har bott med mig i mitt rum och bara varit lösa korta stunder under dagen, jag har bott på 3 ställen där jag har dom som nu- tillgång till hela lägenheten förutom badrum.
Alltid har jag kompletterat med promenader- och det har varit extra viktigt ju mindre yta illrarna haft.

Mina illrar har absolut övervägts av riktiga promenadillrar. Min första iller tog jag tid på en gång och då gick vi 4 km på en timma! Vi var båda helt slut när vi kom hem ;) Han var som en liten hund.
Efter jag skaffat mig 3 illrar och fått in alla i samma promenadkänsla gick jag alltid ordentliga promenader med alla 3 samtidigt.

Nu har jag Marcello som är en riktig promenadiller. Han funkar lika bra mitt inne i stan som ute på landet. Vicente som är född 2011 har inte vuxit i sina promenadskor än ;) och är mycket mer lättskrämd så han passar inte att gå lika bra med inne i stan.
Jag och en kompis brukar ta ut våra illrar och när jag bara tar med Marcello så bestämmer vi en slinga att gå och går som om det var små hundar vi var ute med. Det behöver inte vara mer komplicerat. Det viktigaste är nog att vänja dom från början och låta det ta 1-1,5 år tills illern faktiskt vuxit i sina promenadskor och uppskattar promenaderna mer.. Dock lämpar sig inte alla illrar för promenader, vissa är helt enkelt inte lika bra på att gå i koppel men hittills har jag haft 4 av 5 illrar som varit jätteduktiga, och den 5e får vi se till hösten vad han tycker om riktiga promenader :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[MinRonja]
1

Tack för svaren! Jag har läst en massor om hur dom är med djur nu på andra hemsidor och lite allmän fakta om dom. Illrar verkar heelt underbara.. Vem vet, det kanske blir en liten iller någon dag? :)