Skabb Äckel
Ja igår kikade rengjorde jag mina illrar´s öron och fick ju självklart en överraskning av små äckel djur 
Jag har aldrig tidigare haft skabb på någon av illrarna genom livet så nu undrar jag lite över hur ni gör.
När ni behandlat hur länge väntar ni med att sanera allt?
och när sanerar ni andra omgången. är det direkt efter andra dosen?
Ringde vetten idag och skulle få komma på tisdag om inget mer akut hände då detta är distriktsveterinärerna som kan få åka iväg på allt möjligt.
Jag har ju exempel en katt klätterställning, hur får jag den från eventuella skabbdjurs ägg?
Och hur många behandlingar kör ni på?
Mvh erika och pälsar med inneboende ;)
Använder du stronghold så ska du inte behöva sanera enligt tillverkaren. Jag har tvättat allt som går att tvätta ändå, för att vara på den säkra sidan. Sånt som inte går att tvätta har jag dammsugit.
Här verkade det räcka gott att göra så och behandla en gång bara men sen har jag använt paraffinolja på tops och rengjort öronen med ganska flitigt.
En del behandlar 2 ggr med stronghold för att vara på den säkra sidan medans andra kör en gång och sen håller koll om dom små vidren kommer tbax.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

#1 okej men då kanske jag kan dra kattställningen med möbeltvätt som man bara dammsuger bort sedan ;)
Tack för tipset. kommer nog köra 2 behandlingar för att vara på den säkra sidan iaf ;)
HAHAHA!
Du, jag hatar SKABB.
Jag har typ nu, precis blivit helt skabbfri.
Krävdes 4st strongholdbehandlingar på rad, plus en advocate behandling. Theo har fått 3st Ivomec sprutor med två veckors mellanrum. Och alla utom Theo fick en ytterligare dos av stronghold för 1 vecka sedan.
Det har kostat mig en förmögenhet ;)
Så här går jag vidare:
1. Ger stronghold
2. Tredjedagen tvättar allt i 95grader (sovfiltar,puffar, leksaker, mattor, sängkläder)
3. Dag 5 byter ut allt igen och tvättar i 60grader
4. Dag 7 byter ut allt.
5. Tvättar sedan med några dagars intervall.
6. Dag 19 tvättar jag rubb som stubb igen. Mest för att äggen kläcks runt 21:e dagen.
7. Dag 21, Ny dos
8. Dag 23 stortvätt.
Sen tvättar jag med några dagars intervall.
Kikar regelbundet efter skabb hela tiden under behandlingsperioden.
Klätterställningar, mattor åker ut och tacka gudarna för att det är minusgrader :)
Men, jag har så många illrar och dom har tusen gömmor och får vara precis överallt så det är lätt att glömma att tex tvätta favoritpuffen under frysen.
Det är Theopheo som har varit smittkällan hela tiden, han har inte blivit av med skabben av dessa behandlingar och då är det inte så konstigt att det går runt hela tiden. Men Ivomecsprutorna har klarat av ohyran bra.
Men be om dubbla doser :) På advocateförp finns det illrar :)

#3 ja någon gång ska ju vaar den första. men dör äggen av minusgraderna då om jag ställer ut den? advocateförp vadå? Ska me att få 3 pipetter till varje iller
#4 Skabbdjur kan leva upp till två veckor på föremål. Dom är känsliga för minusgrader så ställ ut dom i en-två veckor eller mer. Äggen är som mest tåliga tyvärr. Men dör skabben blir det inga fler ägg. Äggen dör tids nog. Ni har det ganska kallt anar jag?
Kika på bloggen, finns bilder på advocateförpackningen. Det är som stronghold men lanserat för iller och katt :) Jag upplever att det inte svider lika mkt på dom och det känns mkt mildare när man hanterar det. Det står dock att man inte riktigt vet effekt på illrar som väger över 2kg. Men för mina över 2kg har det funkat fint. Vet många som är nöjda med Adovcate.

#5 okej känns som 2 veckor ute så förstörs den =( ska läsa direkt då lillen somnat

vi har bara -3 nu =(

cecilia vad kostar advocate och är det receptbelagt oxå?
Det är receptbelagt, jag tror att det kostade lika mkt som stronghold.
Kanske 154kr paket?

#9 ja man skulle ju inte ge det till illrar under 800gram utan en hälso kontroll så får se vad vetten säger helt enkelt då måste jag ju kolla om thyra kan använda detta. men tacl för tipset. skall prata med vetten som sagt :)
#9 vad billigt här där jag bor kostar dom 300kr styck paketet.

#11 va? apotek ska ha samma priser på medecin. sedan kan ju veterinären ta olika avgifter för att dom kollar och skriver recept
#12 tydligen så kostar dom så mkt

#12 alltså det är inte frontline du tänker på då? för det kostar ju typ mellan 200-300kr per förpackning beroende på hur mycket man ska ha
#10 Inte ge till en iller under 800g utan hälsokontroll?
Jag kan vara helt fel ute med priset. Men det ska vara ungefär samma pris som för strongholden.
Sen finns dessa skabbmedel i olika doser och förpackningar, sånt spelar in i priset.

#15 ja det står i innehållsförteckningen "Behandling av katter som väger mindre än 1 kg och illrar som väger mindre än 0,8 kg skall baseras på risk-nyttabedömning av veterinär." och det tyder jag som att det kan vara farligt för en iller under 800g och man bör rådfråga veterinären om detta.
#16 emma fick betala 167,50 nu för en förpackning till iller med 3 pipetter.
Det låter på er som att det är vanligt att illrar får skabb. Jag har aldrig ägt eller ens känt en iller, så, är det vanligt att får skabb? Får era illrar skabb bara av att vara ute eller har de smittats vid utställning eller illerträff eller liknande?
Jag är sugen på iller i framtiden, tillsammans med vår hund, men det blir en väldans process om hunden smittas hon också.
#18 Det är alltså öronskabb vi pratar om och inte typ rävskabb.. Om dom drabbas ofta beror på miljön dom befinner sig i. Man kan ta med sig skabb hem på tex skorna. Det smittar genom kontakt med andra djur som har det, via filtar osv. Om ett djur drabbas måste alla behandlas i hushållet. Det är inget stort problem och normalt sett mkt lätt behandlat. Är du i en miljö där din hund kan få öronskabb så får din Iller tids nog det också. Så det är inte ngt illertypiskt.

Hoppas behandlingen blir lyckad!
Tjejerna hade skabb när de kom, Zebben kom med skabb och även Oliver och i alla dessa fall syns det att de dragits med det ett bra tag.
Har behandlat vid ett tillfälle samtliga ggr och tvättat igenom allt under samma dag och sen har jag inte sett ett kryp men jo jag anser nog att det är vanligt.
Vad jag vet har dessa illrar inte varit på träffar eller utställningar i föregående hem men killarna hade varit ute en del och alla bodde med andra djur, där tjejerna bodde var det ett halvt zoo..
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Aha, okej. Men då är det inte så svårt att bli av det då, om man bara är noggrann under behandlingstiden, så att man tvättar och rengör allt. Jag tycker att det är lite läskigt med mediciner som ska döda parasiter, för jag tänker att det ska vara väldigt påfrestande för värddjuret kropp också och att det är värre ju oftare man måste medicinera. Men det finns ju inget alternativ när ens djur väl har fått parasiter, då måste man ju behandla. Man kan ju inte skydda ens djur från allt heller, de måste ju få vara ute.
Jag har aldrig haft problem med att bli av med skabb, jag har bara gett stronghold sen har det gett med sig själv.
Har inte tvättat mer än vanligt eller städat mer än vanligt.
Jag är visserligen ganska städ och tvättgalen av mig.
Men jag har absolut inte gjort mer än vanligt.
Hälsningar Malin
#17 det var advocate
det var någon som ställde frågan här inne jag minns inte vem det var men om man kan droppa sånt i öronen på illern någon som vet ifall man kan göra det?

#23 man skall inte droppa något i djurets öra om dom har skabb. Varken advocate. frontline eller stronghold.
Jag har faktiskt hittills inte haft skabb på mina illrar under mina 8 år som illerägare!
Ger man stronghold så ska man inte behöva tvätta illrarnas sovsaker efter behandling. Vad jag har märkt blir de flesta av med skabben på en behandling. Är det svårt att bli av med skulle jag vidta ytterligare åtgärder som extra städ och tvätt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#25 Vart har du hört att man inte ska behöva tvätta eller byta illrarnas sovsaker? Jag har alltid fått det rådet av veterinärer.
Det står även i förp att man kan behöva upprepa behandlingen för att skabbdjur kan ha övelevt.

#26 Skabbdjuren ska väl inte kunna överleva på andra saker än djuret. men dom kan ju ta sig från tyg till djuret. så teoretisk ska jag nu kunna ta en av puffarna lägga den i en påse i err förråd och om ett visst tag kan jag ge dom puffen igen och dom ska ej få skabb av den igen.
#26 Från fass om Stronghold: Varaktigheten i plasma och den långsamma utsöndringen av selamectin resulterar i slutlig halveringstid om 8 dagar och 11 dagar för katt respektive hund. Plasmakoncentrationen av selamectin upprätthålls under lång tid och nedbrytningen sker långsamt vilket medför tillräcklig koncentration av selamectin för att tillgodose effekt under hela perioden mellan doseringstillfällena (30 dygn).
Vilket på svenska betyder att djuret under den tiden inte kan bli återsmittad. Alltså fyller saneringen ingen större funktion :)
Har här hemma problem med att bli av med skabben och är inne på min 3 behandling me stronghold.. Skabben försvinner en stund och sen gör dem comback, trots att han inte träffar andra illrar och trots frenetiskt städande så nu får de nog bli en tur till vetten och advocate istället.. Tycker ja hör fler och fler som börjar få problem med Stronghold och att de inte längre fungerar.. :(
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#29 Ingen risk han blivit återsmittad? Fler djur hemma som inte behandlats?

#29 är du ute med honom mycket? tänkte om det finns något ute som konstant smittar honom =(
#30 & 31 har bara en iller hemma och han har inte träffat andra djur eller varit ute så att han blivit återsmittad av någon annan eller ute är uteslutet..
Har haft skabb många gånger på mina små genom åren, förr gick de alltid bra me bara en omgång stronghold men ja märker att de blir svårare och svårare att bli av med numera även fall han nu är ute mindre och inte längre har några kompisar här hemma :(
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#32 illern kanske blir imun och er tar upp medlet
Kanske är resistens på gång där med. Folk som snålar och ger för lite så äcklen blir att tåla den verksamma substansen…

#34 ja lite så kan det oxå vara. som sagt här blir det minst 2 behandlingar beroende på hur mycket det är hos vetten. själv har jag ju totalt hittat 4 djur på 3 illrar.
#28 "Vilket på svenska betyder att djuret under den tiden inte kan bli återsmittad. Alltså fyller saneringen ingen större funktion :)"
När vi har kikat under behandlingsperioden så har vi hela tiden sett skabbdjur i olika stadium och om det verksamma ämnet gav skydd under hela perioden så hade inte skabben fortsatt att återkomma i olika stadier och avlöst varandra. Vilket dom har gjort.
#35 Tänk på att skabbdjuren inte alltid är så stora och att dom är i olika stadier. Nymferna är tex jätte små och är ibland svåra att se.
Sen behöver man inte få vinst varje gång man kikar på toppsen!
Tillslut försökte jag kika med mikroskåpet direkt ner i örat och fy säger jag bara. 
Fick tipset om att kika i illerns päls också och även på svansen då många illrar sover med svansen nära öronen. Skabbdjuren lägger ett antal ägg om dagen. Det blir många tillslut.
Vet också flertaget illerägare som har problem med återkommande skabb precis som Tottisgirl säger.
#32 Usch, han kan inte ha fått svamp också? Det bildar en gynsam miljö för skabben nämligen. Har du inte blivit av med det på tre behandlingar så rekommenderar jag ivomec! Hälsa bror Ravage 
Jag har alltid fått rådet av veterinärer att sanera hemma, tvätta regelbundet under behandlingen. Jag pratade senast för två veckor sedan med en kattveterinär om öronskabb och hon förespråkade även ordentlig städning.
Jag tar det rådet iallafall, jag gör nog allt för att bekämpa skabben fortast möjligt och på alla tänkbara vis. 

#36 Jo det kan ju va att man inte får napp på topsen helt klart. jag kommer som sagt behandla med det vetten skriver ut åt mig så vi får se vad dom tycker jag skall köra med, och sedan blir det sanering av högsta grad. vill inte riskera att inte bli av med skräpet ;)
Jag vet att Sonny behandlades med stronghold innan han kom till mig och jag bad veterinären kolla för säkerhets skull att allt var borta, och det var det. En dos stronghold.
Jag tror att detta problem med återkommande skabb ofta handlar om just illrar som behandlats mycket mot skabb där skabben utvecklat en resistens som LisenN säger.
Enligt FASS ska det alltså räcka med en behandling och att man inte behöver tvätta alla sovsaker, men jag tror att man lätt ger en för liten dos då det inte finns några klara riktlinjer för hur mycket en iller ska ha.
Det var just detta som var en aning revolutionerande när Stronghold kom ut på marknaden- det var inte längre speciellt jobbigt att skabbehandla.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#38 Den revolutionerande händelsen har jag nog missat i så fall
.

Jag är mycket tacksam för all info och råd ;)
#40 Huvudsaken är att man själv tillslut väljer hur man vill göra
.

Jag hade otur sista gången då räckte inte en omgång utan jag fick köra två. Men då hade jag fått hem omplaceringar i olika etapper innan.
Annars har jag köpt de större doserna för katt. Till killarna har jag delat en sådan i två och till tjejerna en till tre.
Då har det funkat med en behandling och ingen sanering efteråt.

#42 hur kan man välja vad man ska köpa? det är ju vetten som ordinerar ut.. eller vad kör du på? frontline?
#43 Om man har fler illrar kan det vara billigare att be att få en förp för tex hund och då blir det "billigare".

#44 emma hade fått en förpackning nu för ca 167kr per iller. undra vad det är för förpackning då

Äntligen fick jag tag i vetten. dom ska ha minst 600kr för att stoppa en tops i örat på illern och kolla på topsen i mickrospåd… WHAT!!! tyckte jag då. och hon förklarade att: ja vi måste ju ge den lugnande och så. hallå det är en TAM iller som jag handskas med hela dagarna och det behövs absolut inte, så hon ska återkomma om prisuppgifter. fick iaf en tid på torsdag för dom hade ont om folk idag och imorgon =(

Vad brukar ni får betala för själva kollen hos vetten då ni kollar/bekräftar öronskabb?

dom ringde åter nu och gav priset 800kr för undersökningen
#47 här i Enköping fick vi betala runt 500 vilket jag tyckte var allt för dyrt för det lilla jobbet. När vi var hos Marianne med Valle en gång så tog hon inget extra för det, antar att det fick ingå i summan för den andra undersökningen.

#49 ja men gjorde du det i samma veva så har du ju ändå redan betalat för en tid.
Har förståelde för att dom vill ha betalt för jobbet och tiden man tar upp. men har nu bokat en tid hos en vett 12mil bort så det blir 24mil med bil imorgon och skabbkoll och detta blir billigare än att åka till min lokala vett och det känns lite sjukt.
Vetten jag ska till nu höll på att dö då hon hörde priset 800kr. Hon tar 390kr och då kollar hon mer än bara med tops och är otroligt mycket trevligare ;)

Har betalat 0-400kr beroende på om det varit i samband med något annat. 167 kr låter svindyrt tog ut stronghold i okt/nov och betalade runt 170 för behandling till alla tre. Senaste åren har jag betalat runt den summan och har plockat ut vid tre eller fyra tillfällen.
Angående städning så har jag lite städ och tvätt nojja så skulle inte kunna behandla utan en storstädning för den stora äckelkänslan jag får av oinbjudna gäster, eftersom jag är som jag är så används sovsakerna bara 3-4 dagar och allt tvättas varje vecka.

#51 okej ja emma fick 3 förpacnkningar med 3 pipetter i varje för 335kr. men återstår och se vad det kostar ;)

#52 Nu skrev du lite fel. Det var 2 förpackningar och i varje förpackning finns 3st pipetter. Två packet för 335:- alltså :)

#52 ja min första 3:an skall vara en 2:a ;)

Jupp hihi ;)

Nu när jag tänker ett steg längre så pratar jag om 1x3 för runt 170 kr, vilket då stämmer, när jag läst tidigare i texten läste jag det som att det blev kostnade per iller.
Var bara sista gången jag fick recept för dubbel behandling och då betalade jag såklart det dubbla:p

#56 japp det blir alltså ca 170kr per ask. funderar på att be om att få 1 ask per iller som emma fick så har man hemma till senare.
#56 Jag fattade det också som att det var per iller, och det hade ju varit sjukt dyrt.
Sajtvärd på Iller.ifokus

redan i inlägg 17 skriver jag 167,50 per förpackning som innehåller 3 pipetter.

#59 Om du går in på apotekets hemsida så ser du priserna på de olika Stronghold förpackningarna. Sen finns det ju olika mycket i de olika pipetterna. Jag ber om att få de större pipetterna för det blir sjukt mycket billigare när man har många.

#60 jo jag fick tips om det från sarae oxå så skall prata med vett och se. hon kan ju vägra skriva ut stort packe oxå det vet man aldrig

#61 Varför skulle de göra det. Det är ju samma medicin, du får lika mycket, den är bara förpackad annorlunda.

finner inget om stronghold på apoteket =(

Det gjorde inte jag heller nu, vad skumt. Jag kollade priser där och länkade för inte alls länge sen till en kattägare.
Finns ju info på Fass, men då står det nog inga priser. Men vilka förpackningar det finns bara.

#59 Det var nog #45 jag läst:P

#65 hehe jo men det var ju som sagt en förpackning som innehåller 3 pipetter ;) hihi

ja då bär det strax av till vetten. åter ikväll ;)

japp då är vi äntligen hemma och illrarna är behandlade. fick 9 doser för 245kr ;)
#68 Hoppas det räcker med en dos 

#68 Nja jag kommer nog köra på 2 doser för den säkra sidan ;)
#70 Då hoppas vi att 2 doser räcker och det borde det ju göra ;-)

#71 haha ja det hoppas jag verkligen. och skönast är väl att jag vet att båda kurena hinner verka innan vinterildern ;)
#72 Underbart. Lycka till på utställningen 

#73 tack tack. får se om tanten Thyra drar hem fler priser