Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 244 ggr
sarae
0

Mesproppar å illrar

Hade tjej kväll i går…och som vanligt måste jag stänga in illrarna i köket, vilket jag hatar men många av mina vänner e rädda för dem. En av tjejerna känner jag inte så väl, å det var andra gången hon var hemma hos mig. Plötsligt smet rickie å stitch ut i hallen där hon stod. Vad gör människan? Jo hon ställer sig och gallskriker! Hon står alltså å skriker så mycket hon kan….ehhh jag visste inte att det var giftormar jag hade. Blir så trött….efter ett sånt uppträdadne så får jag faktikst svårt att umgås med människan. Förlorar respekten helt enkelt. Illrarna har alsdrig bitit henne, så hon har liksom inget att vara rädd för. Min andra kompis är rädd för dem, eftersom stitch bet henne i ryggen för flera år sen, men varje gång då hon fått i sig lite vin så vill hon klappa dem…så hon  står iaf inte å gallskriker….

jaja, ville bara informera om att jag e såååå trött på folk!

Saaba
0

Känner igen mig. Min gamla iller bet alla som kom hem. En gång hade jag en bonde på besök. De hade 300 mjölkkor och jag vet inte hur många tjurar.. Oscar (illern) träder in i rummet och han FLYGER upp på armstöden till stolarna och pekar på Oscar och skriker i värsta fjollflickstil!

-Är det du som brottas med tjurarna i hagen? frågade jag

- Javisst. Men HAN är läskig…

Lite kul ändå, hehe!

knas
0

Humans fear what they dont know…

knas
0

Sara du kan ju inte ta det personligt. Är du rädd för något djur/insekt?

Soffi
0

Nästan samma här hemma. Mamma avskyr Lucifer. Hon tycker han är äcklig och luktar vidrigt. Visst, jag kan ta det, därför har han bara fått vara här hemma i nödfall, vilket har blivit 2 ggr, annars bor han hos min pojkvän. Men när mamma fått i sig lite vin ställde hon sig en gång, rakt i ansiktet på min pojkvän, och förklarade hur äcklig hon tyckte Lucifer var. (detta "tal" pågick under 5 minuter!) Gissa om jag skämdes, och hur förbannad jag blev!

Faxlin
0

Jag kan kanske förstå den tjejen lite sarae. jag har ju ruggog rädsla för taxar. Och om jag inte blev så vettskrämd skulle jag skrika. Men jag får inte ens fram ett ljud. Så klarar man av att skrika är det bättre. Då kan man få hjälp av andra i alla fall. Svårare när man blir dödstyst liksom.
Svårt att klandra någon som är så ruskigt rädd. Jag är inte rädd för illrar men har full förståelse för att det finns de som är det.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

knas
0

Jag håller med Åsa på det här… Om man är rädd för något djur så kan det inte alltid vara så lätt att bli av med rädslan… Många är ju otroligt rädda för spindlar, men dem är ju inte farligare än en nyckelpiga…

sarae
0

saken e den att hon e inte livrädd…utan spelar bara över, och sånt stör mig så fruktansvärt.

Ja, jag e rädd för spindlar, men kommer jag hem till nån som har spindlar står jag inte å skriker, utan jag håller mig bara borta från dem liksom. å kommer de nära så går jag därifrån.

Faxlin
0

#7: Klart man kan bli irriterad om det inte är äkta rädsla utan bara fjanteri. Men annars så är äkta rädsla hemsk.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

TanjaS
0

Vet hur det kan vara… frågan är varför de är rädda för illrar. Mina har kännt på en gång om någon är rädd för dem och kan då bli lite skeptiska… men visar man inget tecken på rädsla så ha mina oftast vart hur goa som helst… Men de kanske är som våra fördomar vi är rädda för de okända… Man kan ha hört om nån av den sort man har fördom mot som är sån och sån och då bygger man sin uppfattning på detta… Rädsla föder rädsla som föder hat och kaos…

Varför är de rädda för dina illrar? Har de blivit huggna och kan det finnas en förklaring till detta?

knas
0

It's a never ending question

[jenkass]
0

fattar precis vad du menar! sen känns det nästan som att när någon skriker så brusar dom upp toxi ännu mer så hon blir jätte busig..

sarae
0

#9 nej, hon som skrek har aldrig blivit biten…hon har sett dem en gång, å då satt  de i en valphage, hon tycker bara att de ser äckliga ut tydligen. Så hon har aldrig haft nån dålig erfarenhet med dem eller så…så det är ren okunskap det handlar om

VeronicaKahlbäck
0

Jag kan bli lite trött på folk som kommer hem till mej och ser illrar för första gången i sitt liv och säger att de är rädda för illrar och sedan säger åt mej att stänga dem. Hem till mej kommer det mycke folk och hälsar på, väldigt ofta barn. inte ett enda barn har blivit rädd för Mio lr Berit så varför ska alla vuxna fjompa sej? Jag anser att om dom ska komma hem till  mej och hälsa på så får dom stå ut med mina djur, dom skulle inte säga att ett ljud om det vore en katt!

de enda ggr som jag stänger in dom är om det kommer någon som ska utföra arbete här det vill säga som inte är är här frivilligt. Jag stänger även in dom i mitt rum om min farmor kommer men hon är rädd för alla djur hon inte känner, illrarna är ju inte direkt blyga:P

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

lolla87
0

hehe min bobby jagade mina kompisar runt i lägenheten… dom blev lite rädda för honom för att han nafsade i tårna och jag sa säj nej och ta honom i nackskinnet men dom sparang bara runt och bobby tyckte ju det var roligt och skulle leka och jaga dom! (hans favoritlek)

SofiaBlomberg
0

Tror att det kan vara de att dom är rätt lik råttor enligt vissa, å de flesta människor är rädd för råttor.

bara funderar men de kan ju vara någe sånt också.

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

lolla87
0

#15 tro att folk är rädda för sånt de inte vet något om….illrar är ju inte så vanliga..

AlbaStiffler
0

Sarae> Jag förstår precis vad du menar, tror inte du menar att du är arg på alla rädda människor utan folk med så låg självkännedom att de gallskriker när de blir rädda. Det är ett så obegripligt beteeden frö tjejer att gallskrika, något de lärde sig när de var små och blev dragna i flätorna. Själv stod jag där med mina flätor och tittade oförstående på dessa tjejer när jag var liten, undrade vad som blev bättre av att man skrek hysteriskt. Tvärtom är det ju skitdumt. Kommer det en farlig hund mot dig och du gallskriker så är det ju massor av hundar som tänker "ååååh, ett svagt byte" varefter de går till attack. Ditt gallskrik betyder ju "jag är rädd, utsatt och chanslös". Även illrar kan ju triggas av detta skri (om de inte blir rädda) och jaga den rädda människan för att de inte fattar varför de låter så illa.

Nä, det där med gallskri ger jag inte mycket för, måste ju vara något från urmänniskostadiet då tjejerns stod och gallskrek för nåt farligt rovdjur så att grottmännen skulle höra dem och komma och rädda de stackars utsatta små tjejerna… *Suck*

Gasoline
0

Men det är väl samma sak som att folk är rädda för spindlar, spindlar bits inte här i sverige men ändå är många rädd för dom. Men visst, jag förstår att du blir trött, hon kunde ju inte behövt gallskrika, utan bara säga åt dig att ta bort dom..

Sara
0

# 17 Jag är en typisk skrikare när jag blir överraskad. Men det är inga långa skrik utan mer ett tjut. Jag kan verkligen inte hejda det, det bara kommer i samma ögonblick som jag blir skrämd. Skrattande

Sara

AlbaStiffler
0

#19> haha, man får skrika, bara man inte skiker hysteriskt utan ände. Lite smådålig självdiciplin på hysteriska skrikare, tycker jag. Jag kan åxå skika till om jag blir asskrämd av något, men inte ett sånt där tjejskri som bara skrämmer andra ännu mer. hehehe…

TanjaS
0

# 12 Prova och skrik på din kompis iställe så fort du ser henne skrik ett gällt gallskrik, hoppa upppå en stol och gör de så kanske hon förstår situationen ….

Sara
0

# 20 Tyvärr tycker folk det är jättekul att skrämma mig.. SkrikandesSkrattande

Sara

TanjaS
0

Brukar säga till okända som frågar om de bits? Biter du dem så biter de dig!!!! Ska ni klappa behöver ni ej klappa tänderna… Annars bruka jag ta vara på LenaA tips i sin bok om illrar…. typ nåt… "Att vi människor ser ut som jättár för illrar och folk kommer fram o ska klappa dem mitt i ansiktet och vem hade inte försvarat sig då…"

AlbaStiffler
0

haha, väl talat Tanja! Klappa tänderna…hahaha, den ska jag sno! ;-)