Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1265 ggr
Zandrama
2011-12-30 10:59
0

Kamera?

Hej alla Iller vänner :)

Jag tänkte höra mig lite för med er vad ni använder för kamera när ni fotar era pälskorvar. Själv har jag endast min crappiga iPhone till hands, så när dom rör sig blir inte bilderna bra alls :(
Så jag har funderat på att investera i en digitalkamera eller dylikt, men har nada koll.

Använder alla som fotar "rörande" illrar systemkamera av något slag? Även de som fotar gäspningar och andra snabbtagna bilder?

tack på förhand :)

//Belinda aka Zandrama

Madde
2011-12-30 11:19
0

Ja du, jag fotar just nu med en Canon 50D (rätt så avancerad, finns lättare systemkameror) men det är lite överkurs om man ska börja från grunden om man säger så. Jag kör alltså med en systemkamera.

Det första du måste bestämma dig för är om du vill ha en pocketkamera eller en systemkamera?

Personligen tycker jag det är lättare att få bra bilder på illrarna med en systemkamera. Men det är min åsikt när jag har båda delarna.

Får se vad dem andra säger. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

FerretCrow
2011-12-30 11:41
0

finns ju även bra digital kamror oxå ;)

Madde
2011-12-30 11:43
0

Därav jag skrev att det är bra man hör vad andra har att säga. Dem vanliga pocketkamerorna jag hade var aldrig snabba nog att fånga mina illrar. Men det är ca 2 år sen jag hade en sådan.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

HannaM
2011-12-30 11:58
0

Här är det digital systemkamera som gäller. Hade länge en usel digital kompaktkamera som knappt är bättre än en mobilkamera och en av anledningarna till att vo bytta upp oss var faktiskt för att kunna få vettiga bilder på illrarna. Numera är det en nikon d90, tidigare hade vi en d50 och det är en bra kamera som du numera kan få tag på till ett bra pris.

HannaM
2011-12-30 11:59
0

#2 Ja, det är inte så många som inte använder digitala kameror i dagsläget=) Sen är ju frågan om det ska vara en systemkamera eller en kompakt. Men en med film i är nog det sämsta man kan ha om man ska ta kort på illrar… 98% av bilderna är ju svansar och sudd.

Zandrama
2011-12-30 12:02
0

Men oj :O Måste man lära sig systemkamera isåfall >_< Och hitta någon till hyggligt pris…

//Belinda aka Zandrama

Aviendha
2011-12-30 12:02
0

Jag har en systemkamera och det hjälper en hel del för att fånga de där ögonblicksbilderna som annars skulle gått förlorade om man inte hade det perfekta ljuset (tex.) vid fotoögonblicket. Men det blir ju inte bra per automatik bara för att man har en systemkamera, på automatläget blir det ungefär samma resultat som en "vanlig" kamera. Skillnaden ligger i att du själv kan styra fler parametrar med större exakthet. Och att du hinner ta 25 gånger fler bilder än tidigare på samma vy, men ändå inte få fram mer än 2 bra bilder ;)

Om man är intresserad av fotografering överlag så är det skitkul med systemkamera, det finns mycket att lära. Personligen tycker jag att det är lite bortkastade pengar att skaffa en systemkamera och sedan alltid köra i autoläget. Det är det motsatta mot vad den är skapad för. Då hade man kunnat få samma bilder för mindre pengar och dessutom ha ett mycket smidigare format på kameran. För hur man än vrider på det så är systemkameran stor och otymplig. Och det finns riktigt bra pocketkameror som inte behöver skämmas, jag skulle själv vilja ta mig råd och skaffa en för alla de gånger då systemkameran inte är möjlig att släpa med av olika anledningar.

ElinaPersson
2011-12-30 12:33
0

Jag har en kompakt systemkamera (?) som tar väldigt bra bilder, men som ändå är sjukt simpel.. Den ger bra bilder i automatläget (det är det enda jag använt *asgarv*) men som många säger, det är sjukt mycket roligare att fota med en systemkamera och man märker stor skillnad om man börjar lära sig grunderna i manuella läget Skrattande

Har fotokurs i skolan och då kör vi med Canon EOS 500D (cirka 6000kr) och någon Nikon.. Har bara testat 500D och jag trodde helt ärligt att det skulle vara raketforskning att förstå sig på den när dom är så "stora"… Men med tålamod och övning så ger det färdighet! Flört

Kan bifoga en bild senare som jag tagit med min vanliga kamera (som kostade cirka 1200kr på Mediamarkt för 2 år sedan…)

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Doktor-och-Designer
2011-12-30 12:38
0

Vi är ju väldigt fotointresserade och vi skulle aldrig kunna vara utan digital systemkamera. Vi har en Canon EOS 5D Mark II som vi fotar absolut mest med. Sen så har vi också en Canon EOS 350D som vi använder då och då när båda vill fota samtidigt, den kameran börjar bli lite gammal men det finns ju bra efterföljare i t.ex. Canon EOS 600D. Den är betydligt lättare och mindre än vår 5D. Dock så tycker jag att det är lite "bortkastat" att köpa systemkamera om man inte är intressad av och orkar lära sig inställningar m.m. Kompaktkamera var ganska många år sedan jag ägde, det blir mobilen jag använder då jag inte har systemkameran, och det är svårt att få till något bra vid dåliga ljusförhållanden.

Jessica Holländare
2011-12-30 12:39
0

Jag har fått en digital systemkamera av sambon i julklapp, en canon eos 1100D. Ska prova den på illrarna idag i solskenet tänkte jag. Skrattande

Zandrama
2011-12-30 12:46
0

Mycket tips som regnar in *yay* \o/

#9 Jag tycker ju om att fota och bli fotad xD Så jag är ju intresserad av att lära mig. Varje gång jag suttit me en väns kamera eller digitalkamera ialf har jag alltid pillat runt med inställningar :P
Nu när vi fick illrarna så skulle jag ju vilja ta kort på dem heeeela tiden när dem gör upptåg eller sover, men iom att vardagsrummet är rätt mörkt och "blixten" på iPhone suger så blir aldrig bilderna bra :(

Någon som kan tipsa om bra kamera för bra pris? Jag håller just nu på och kollar på alla möjliga sidor, men blir jätte förvirrad av vad som är bra och vad som är privärt :/

//Belinda aka Zandrama

Zandrama
2011-12-30 12:56
0

(postar en liten förfrågan i Foto forumet för hjälp också) :)
Inte för att jag inte litar på era omdömen, men mer för att man kan få fler olika svar och vinklar :)

//Belinda aka Zandrama

Aviendha
2011-12-30 12:57
0

foto.ifokus kan vara ett ställe värt att besöka, de har svarat på frågan "vad är en bra kamera" så många gånger att tangenterna som behövs för att skriva frågan trillat lös på deras datorer ;) Sök där så ska du säkert finna mer info än du behöver :)

Det korta svaret brukar dock vara, när det gäller systemkameror iaf, att det inte finns några dåliga sådana. "inte ens" de billigare instegskamerorna. Som nybörjare blir man nöjd oavsett vad, och det går att komma långt med en kamera för 4000kr. Objektiven är det kan bör lägga mer pengar på. Visst får man kanske en hel del mer om man hugger till på en Nikon D3 för över 40 000kr, men det är ju inte rimligt för de flesta av oss vanliga dödliga.

Aviendha
2011-12-30 12:58
0

Haha, såg inte din post (#12) innan jag skrev min :) Bra att du hittat dit!

Evelinanord
2011-12-30 14:42
0

Jag använder antingen en systemkamera eller min halvsystemkamera! Jag tycker de är bäst då de fångar alla viktiga ögonblick!

Se mer på min blogg!

www.evelinandrea.blogg.se

Ceciliaolucifer
2012-01-09 14:26
0

Jag kör med Canon EOS 600D, den har även en bra inspelningsfunktion. Men man ska komma ihåg att det inte är en filmkamera. Men jag är mkt nöjd med den funktionen i allafall (tänk på val av minneskort om du ska använda kamerans inspelningsfunktion.)

Är nöjd med följande objektiv:
18-55/3,5-5,6 IS
18-135/3,5-5,6 IS

Använder även denna bländare när jag fotar inomhus på kvällstid eller när jag ska fota Mynta.

Canon SpeedLite 270EX II

Inte allt för svår, trevlig att hålla i, bra andrahandsmarknad för objektiv. Även om jag alltid köper nytt.

Gå till en affär och känn på kamera, den ska ligga bra i handen och kännas rätt.

Michaelaloretta
2012-01-17 15:20
0

Hej!

Jag vill tipsa om Sony´s Nex kameror.. själv använder jag Sony Nex5, supersmidig liten digital systemkamera som inte är svår att hantera alls. Blir superfina illerbilder även när illern är heltokig :)