Skaffa katt?
Nu var de flera år sen jag skrev något på denna sidan men nu behöver jag er hjälp/ era råd.
Jag har en iller vid namn Pantalaimon som fyller 4år i mars och än så länge har det bara varit hon och jag och hon har inte träffat några andra illrar eller djur förutom en hund som blev livrädd för henne.
Men nu är det såhär att jag och min kille funderar på att skaffa katt (förhoppningsvis en siames) men jag vet inte hur Pantalaimon kommer reagera om de kommer in ett nytt djur i tillvaron.
Så hur ska jag göra för att få dem att komma överens från början och hur stor är oddsen att en iller som levt själv i 3,5år kommer att acceptera ett nytt djur?
Tack på förhand//Amanda
Du kan borja med att ha ett separat rum som katten kan hoppa over till om illern blir jobbig och eftersom katter kan hoppa betydligt battre an illrar blir det nog inte speciellt svart.
Sen ar det individuellt hur illrar reagerar pa katter, en del illrar ar uppvaxta med katter och tal dom inte medans andra har aldrig sett en katt i sitt liv och accepterar dom utan problem.
Medarbetare på matlust
Det är mycket individuellt. Har haft illrar som funkat med vissa katter, haft illrar som hatat katter och haft en iller sm först jagade katten, tills katten växte på sig, och då istället blev jagad… Det dumma med detta var att illern blev så rädd för katten att den knappt vågade visa sig då han bara låg under sängen och tryckte.. Katten fick förstås flytta då illern var där först. Hade inte tänkt skaffa katt utan det var en av kattungarna i en kull med katter utan hem som flyttade in under vår veranda..
Det viktigaste om man planerar att skaffa katt är nog att ha en plan för omd et inte skulle fungera. Skulle ni kunna ha det avspärrat hemma tex?
Sajtvärd på Iller.ifokus