Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1462 ggr
pissråtta
2012-01-12 15:42
0

Kastrering

Har två bröder som nu blivit könsmogna. Varenda dag är en ständig kamp om revir och det spelar ingen roll om de precis varit och kissat/bajsat - De klämmer bannemig ut en droppe till för de ska märka revir.

Det jag är ute efter är det billigaste stället att kastrera sin iller på, i Skåne!

Och tills de blir kastrerade, är det någon som har tips på hur man skulle kunna minska allt?

Mycket tacksam för snabba svar..

En nyvaken iller är en nödig iller!

ElinaPersson
2012-01-12 16:00
0

Varför är det så viktigt att få de så billigt som möjligt? är det inte bättre att hitta ett ställe som gör det på ett bra och rätt sett?
Dock skriver du inte om du tänkt chippa eller kastrera via att ta bort pungkulorna.. Flört

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

UlrikaD
2012-01-12 16:16
0

Fågelkliniken är både bra och billigt.

Antingen du väljer implantat eller "vanlig" kastrering.

http://www.fagelkliniken.se/

JossanH
2012-01-12 16:29
0

Att minska deras beteenden kan man inte göra på annat sätt än kirurgisk eller kemisk kastrering. Många väljer att kastrera när illrarna börjar visa detta beteende så det inte hinner gå så långt och på så vis undvika det. Är dom redan mitt uppe i markeringar så finns det tyvärr inget man kan göra än att låta hormonerna lägga sig genom kastrering.

Kirurgisk kastrering är ofta billigare och det kräver endast ett ingrepp.
Kastrering med suprelorinchipp är lite dyrare och måste göras om efter ca 2 år igen. Fördelen med detta är dock att illern inte tappar så mycket muskler som de gör vid en kirurgisk kastrering, att man slipper risken som alltid finns vid sövning, och att risken för binjuretumör minskar (vilket är ytterst vanligt bland iller, alla mina 3 gamlingar som gått ifrån mig drabbades av detta, alla kirurgiskt kastrerade). För mig är det sistnämna verkligen det viktigaste. Kan jag minska den risken gör det inte mig något att chippa om igen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

pissråtta
2012-01-12 16:46
0

anledningen till att jag behöver det billigaste är för att jag inte har råd att betala 1000kr per iller. Jag tror knappast att en leg. veterinär gör ett dåligt jobb och därför oroar jag mig inte över det.

inget man kan göra medan man väntar på att dagen ska vara inne? Inga fy-tips om hur man bäst håller dem borta frnå att markera? Det är ju deras instinkter dock så förväntar mig inga direkta lösningar.. Men ändå!

Tack allihopa, förresten

En nyvaken iller är en nödig iller!

FerretCrow
2012-01-12 17:02
0

#4 har du råd att betala om dom blir sjuka då=) Finns tyvärr alldeles för många veterinärer som kan otroligt lite på iller men iaf tar på sig dom jobben. därav har du många illrar som fått bli omkastrerade då veterinären glömt rester i illern.

Du kan tyvärr inte lära en iller att inte markera då det är ett naturligt beteende som enbart gåt bort av en kastrering

UlrikaD
2012-01-12 17:08
0

Köper man iller så vet man ju att de måste kastreras när de blir könsmogna, honor som hanar. Det är ju ingen överraskning direkt utan det händer ju alla.l

Fågelkliniken är nog den som är billigast på kastreringar i hela Sverige tror jag, med sina 590kr för hanar. Vet inte om det tillkommer besöksavgift på det också.

Däremot hade jag väl funderat på att inte lägga till extra pengar för ett implantat istället för kastrering. Speciellt när de är så unga som de är.

Risken för binjuretumörer är såpass mycket större vid vanlig kastrering. Dessutom så stannar de i växten och kan även krympa lite, vilket ju är lite trist.

Man kan som FerretCrow inte ta bort ett naturligt beteende. Det är som att be en människa att inte svettas om det är varmt. Det är någonting som händer helt enkelt.

Det är därför man försöker att kastrera/ge implantat direkt vid första tecken för att slippa ha hela perioden med revirmarkerande och allt vad det innebär.

Det är bara att vänta tills det går över helt enkelt, har ni tur så går det över fort för andra tar det längre tid.

FerretCrow
2012-01-12 17:12
0

jag betalade 510kr i sundsvall då jag kastrerade hane men det var flera år sedan

[Nathalie62]
2012-01-13 22:54
0

Vet inte riktigt var i skåne du menar men det finns en veterinär som jag vet ska vara bra, titta här och se om det finns någon möjlighet för dig att åka dit.