Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1357 ggr
MiniSku-
0

Kastrering-mat?

Hallå!

Rupert ska kastreras på fredag. Kommer ihåg att veterinären sa att han inte får äta efter klockan 00 på torsdag natt, men får han dricka vatten?

Hur ofta händer det att dom dör av narkos? Kan inte låta bli att oroa mig…

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

JossanH
0

En iller ska inte fasta mer än 4-6 timmar innan operation. Vilken ska ha in för kastrering?

Många veterinärer ger samma råd för katt som för iller men det stämmer alltså inte utan det är bara dumt att låta illern svälta i onödan då deras tarmsystem är så mycket kortare än för katten.

Det ska inte göra något om han dricker där emellan.

Innan jag tar bort maten från en iller som ska sövas så gör jag i ordning en god röra och matar illern med. På så vis vet jag med säkerhet att illern inte tvingas fasta för länge. Gillar illern kött så ge lite kött precis innan fastan börjar. Är han inte hungrig så kan du klippa ned lite småbitar kyckling i äggula för det brukar alltid slinka ned. En extra näringskick!
om han inte gillar kött så blöt upp lite torrfoder med äggula, laktosfri grädde eller vetegroddsolja. Mina brukar bli lite extra sugna om man värmer maten så den blir ljummen :)

Vakta så han inte gömmer någon mat och ta sedan bort maten när han är nöjd.

Det är inte vanligt att illrar dör under narkos, men det finns alltid en risk, det ska man vara medveten om. Jag har bara hört om en eller ett par hanar som inte klarat narkosen under en vanlig kastrering. Det är ett relativt litet ingrepp.

Lycka till med kastreringen!

Sajtvärd på Iller.ifokus

MiniSku-
0

Han ska till smådjursakuten i kungälv.

Jag har försökt ge honom äggula men han vill inte ha, samma med olja, då vill han bara ha pyttelite sen ledsnar han och lämnar det. Han äter inte heller kött och inte när jag blöter upp maten. Jag har försökt lyxa till det för honom alltså men han gillar det inte Tungan ute

Grädde har jag inte provat med men kanske ska göra det då. Jag tycker också det känns fel att ta bort hans mat och vatten-iaf vattnet.

Haha vad gulligt att dom gillar varm mat ^^

Jag läste om en iller som dog under narkos och blev såklart ännu mer orolig än innan. Jag kommer ihåg när Maya kastrerades, då gick jag som på nålar hela dagen, kunde inte slappna av alls. Jag ser inte fram emot fredag!

Tack så mycket för tips! =)

JossanH
0

Typiskt med en kräsen iller ;) Det skulle stå: vid vilken tid ska han kastreras? Inte vart… jag är visst lite slarvig. Är han kräsen så prova lite olika saker i morgon. Har du möjlighet kan du ju köpa en liten, liten påse av något liknande torrfoder du har hemma och ge några bitar innan du tar bort maten. Brukar uppskattas med lite ny smak. Det har tyvärr varit 2 illrar här inne som dött under narkos inom loppet av någon vecka. Det är som sagt inte vanligt, men det händer. Har du läst något om kastreringschipp? Sätter man in ett sådant istället för kirurgisk kastrering minskar man både risken för binjuresjukdom och man slipper söva. Många använder sig av det idag just pga ovan nämnda anledningar. Själv har jag förlorat 3 illrar där alla var kirurgiskt kastrerade, och alla hade binjuresjukdom.. så för min del blir det chipp om inget oförutsett händer.

Sajtvärd på Iller.ifokus

MiniSku-
0

Jaha! Hehe, jag ska lämna honom klockan 07 på fredag morgon.

Jag jag får köpa grädde åt honom och jag har lite illervitamin godisar som han älskar. Står dock att man ska ge en om dagen så vill inte ge för många.

Har inte läst något om det, har tänkt att jag litar på att veterinären vet. Men kanske inte? Hur fungerar det? Försvinner hans doft? Kommer han sluta försöka para sig med mina fötter? =P Och kommer hans skit stora pung att försvinna eller är allt kvar då?

Låter ju som chipp är bättre för hans del och jag kanske får ha kvar min krambjörn längre. Glad

TottsiGirl
0

#4 Det man ska lära sig när man har iller är att veterinnären inte vet någotting tyvärr (se bara tex hur länge vetten tyckte du skulle fasta din iller). Många vet är dessutom inte ens medvetna om att man kan sätta implantat på iller. 

Söker du på suprelorin här på sidan får du fram massa information.

Jag har själv min hane hemma med ett sånt chip.
Fördelarna är ju att han går ur brunst precis som efter en kirurgisk kastrering men man slipper söva och göra ett ingrepp, de tappar inte heller muskelmassa utan behåller sin kroppsform. Jag själv ser bara fördelar med detta ur illerns hälsosynpunkt. Som Jossan sa så stoppar de ju även risken för binjurentumörer. 

DEt som kan ses som en nackdel är att det håller 1-2 år så efter detta får man sätta ett nytt implantat och att det är lite dyrare att sätta implantat än att kastrera kirurgiskt. Jag för min del som varit nära att mista min tidigare hane efter en kirurgisk kastrering och ser hur mycke bättre ja tycker min hane nu mår betalar dock gärna de extra pengarna vartannat år eller så :)

Men som sagt kika runt lite på sajten så finns de flera bra trådar, vet att de ska finnas en bra länk me fakta om just implantatet och brunst men nu hittar ja den inte på min dator.. Någon annan kanske kan bidra med denna..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Doktor-och-Designer
0

Som du har fått veta innan så stämmer tiden inte för illrar, han ska inte fasta från kl 00, utan 4-6 timmar innan operationen. Om du har fått tid kl 7 så kommer han med största sannolikhet inte heller opereras på en gång. De brukar ta emot patienter på morgonen och sen börja operera vi 9-10. Jag skulle ta bort maten vid 3. Vatten kan han få ha tillgång till hela tiden tills du ska åka in med honom. Vi brukar också se till att de äter innan vi tar bort maten. Se i alla fall till att väcka honom och erbjuda honom mat. Var det nyligt han åt så kanske han inte vill ha, men annars äter han säkert lite.

Det är väldigt ovanligt att illrar dör under narkosen vid en kastering. Speciellt på hanar så är det ett ganska litet och enkelt ingrepp. Vi har aldrig haft några problem vid kastrering. Lycka till!

JossanH
0

Tycker du har fått mycket bra info här :) Som sagt så är det suprelorinchipp man sätter i nacken. Chippet "blockerar" kroppens hormoner vilket gör att illern inte går i brunst utan tror beter sig precis som en kastrerad hane. Kulorna drar sig tillbaka och minskar i storlek, lukten blir som hos en kastrerad hane och han slutar markera dina fötter ;) Efter ca 2 år kommer han åter igen börja gå in i brunst, och då är det dags att chippa om, eller om man då känner för att kastrera kirurgiskt.. Jag har 2 chippkastrerade hanar hemma. Man kan sätta chippet efter att illern blivit ca 6 månader, men ofta brukar veterinärer upplysa om att företaget rekommenderar att det sätts när illern är 1 år, jag har alltid chippat när brunstbeteenden börjat visa sig. Många veterinärer vet som sagt inte om att detta alternativ finns, men med lite efterforskning brukar de ge med sig :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

MiniSku-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så mycket för alla svar allihopa! Jag tar bort maten för honom klockan 3 tänkte jag =) Nu ligger han brevid mig och gosar i sängen-min lilla kringla!

Jag tänkte att jag pratar med veterinären imorgonbitti när jag kommer dit om vad för kastrering jag ska ta. Känns som chipp är mitt främsta allternativ eftersom det nog är bäst för honom. Får se vad vetten säger.

Tack igen Glad

UlrikaD
0

Om du får en veterinär som är kunnig på iller så kommer de att rekommendera implantat.

Får de en som inte är insatt alls så kommer de att ruska frågande på huvudet.

Så gör det du tycker är bäst, är du osäker nu så ta implantat nu, finns ju alltid tid att kastrera senare. Du kan däremot inte göra tvärtom, har du kastrerat så har du liksom:)