Smutsiga klor
Epona och Denver (mest Epona) har smuts vid nagelbanden. Det går att ta bort, men det kommer tillbaka hela tiden. Det är svart. Som ett svart skal som sitter 3 mm från nagelbandet och ut på klon.
Vad kan det vara? Tänkte att det var någon slags skabb, men de fick stronghold för lite sen p.g.a loppor, och det hjälpte inte på klorna.
Melwin har jättefina klor.
golf.ifokus.se

Ingen?
golf.ifokus.se
Jag tror det ör avlagringar som bildar. Tror det kan bero på vad de bor i för miljö, vad de har för strö, hur ofta lådorna och filtarna blir städade etc. Sedan har det säkert med andra saker också att göra. Tex hur klorna är uppbyggda, vad de har för kvalitet etc. Pegasus hade tex jättetjocka klor som lätt delade sig nere vid pulpan så det bildades flagor- inte som gjorde ont på honom utan bara "skalet" på klon som flagade ofta.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Men alla tre bor ju likadant, och Melwins klor är jätterena, så tycker det är helmysko :P
golf.ifokus.se
#3 som sagt tror jadg även det kan bero på hur klorna är.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det kan även vara smuts. Du är väl ute med dina?
Så är det här hemma, dom är olika individer och deras klor är olika.
Går jag ut med Druie (vilket jag ofta gör) så blir hans klor aldrig rena. Smutsen lossnar dåligt helt enkelt.

Fast detta är mer som ett skal, fast ändå inte. Måste ta kort på det nån dag så ni får se :) Alltså… under nagelbanden och ut på klon en bit. Det är svart/rött/brunt.
golf.ifokus.se

Ah, med lite orangerött i. Det har Belsebub också. Han är även orange runt nosen och när det var som allra värst hade han stora flagor av orangebrunt under tassarna. Det har sett ut lite som sårskorpor. Han har också mycket högre produktion av öronvax än dom andra.
Det är flera illrar härinne som haft liknade problem men jag kan inte komma ihåg om vi egentligen har kommit på vad det är? I Bels fall tror jag det har med hormoner att göra, han har varit aningen mindre orange sedan han fick ett supleloriimplantat.

Epona och Denver var ju gula istället för vita på illerutställningen här om månaden också. Och Epona är "smutsig" runt munnen.
Äh… går ut och tar kort på det nu :)
Men låter som det du beskriver Hanna.
golf.ifokus.se

Man ser ju tydligt att hela Eponas tass är orange/brun/gul. Så det är def samma sak som Belsen har.
På bilden du la upp i "lite skryt såhär.." så ser man ju tydligt att Epona är väldigt orange/brun runt munnen och öron..
Jag tror inte vi helt kommit fram till vad det egentligen beror på men jag skulle bra gärna vilja veta! Varför vissa illrar drabbas och andra inte.
Som för HannaM där bara en iller är sådan, och hos dig Theres där alla illrarna blev mer eller mindre drabbade innan utställningen.
Det är iaf inte helt ovanligt att illrar får detta.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Nja, 50 %. Melwin och Sigge är "rena" :P
Har för mig att Epona har varit "gul" förut, men att det försvann sen också.
Väldigt konstig grej. Är det aldrig någon som har frågat något veterinär vad det kan vara? Är hon fortfarande sån när det är vaccinationsdags så frågar jag :)
golf.ifokus.se
#13 Det är ingen som har kunnat svara på vad det är.
Men Melwin var väl också ganska gul på utställningen?
Sajtvärd på Iller.ifokus

Aha, ja, jag såg nog mest Epona och framförallt Denver där.
Sajtvärd på Iller.ifokus
En av mina var jätte gula, men det kom när hon blev äldre. Ngt med proteinet och fettet i maten trodde veterinären. Men vi vet ej.
#16 Va!? Missade du mina agressiva kommentarer i denna tråden eftersom du inte kommenterat dem!!? :O
Sajtvärd på Iller.ifokus
#17 ROFLMAO xD
//Belinda aka Zandrama

#17 Vad har jag missat nu? :P Jag fattar ingenting :(
golf.ifokus.se
#19 Läs om Herr Sonny och Illertjej omplaceras ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#20 Oh, smaskig nattläsning? :)
golf.ifokus.se