Biverkningar av cortison?
Hej igen!
Memphis har ätit sin medicin ett tag nu, inte nå länge men i någon vecka i alla fall. Han blev mycket piggare men igår kväll så kändes det så konstigt. Vi har en massa besök här så vi la sonen i sin vagn för att sova, (Memphis sover med oss nu när besöken är här) så flyttar vi över sonen när han ska sova till oss, Memphis vaknade och vela gå ut ur rummet men det gick inte då dom som är på besök är lite rädda för han, han får vara ute och springa när jag eller sambon är med, men nu när ja skulle lägga sonen så tog jag memphis och la han i transportburen och stängde tills sonen somnade sen släppte jag ut han.
Nu till det jag reagerade på, han som alltid har hatat att vara instängd i transportbur (varje gång vi har åkt till veterinären så kraffsar han hel vilt hela vägen) Men igår kväll så reagera han inte ens, inget kraffs alls, tyckte de verkade konstigt men tänkte inte så mycket mer på det, imorse när ja skulle ge han medicinen så fick jag sätta skålen framför han för att han skulle ta nåt slick, men sen drog han sig undan snabbt, gick på lådan, sen la han sig igen, och han har fortfarande inte ätit upp medicinen :(
Blir dom trötta av den här medicinen? Eller vad är det som händer egentligen :( Känner inte igen han såhär :(
Vill han inte äta medecinen själv, så måste du se till att han får i sig den. Det är viktigt att han får medecinen med jämna intervaller.
Vad blandar du medecinen med? När jag har gett medecin, krossar jag tabletten och rör ihop den med jättelite A/D (finns hos vet.) eller något annat i pastakonsistens som den aktuella illern tycker mycket om.
Vill illern ändå inte äta, så tar jag en doseringsspruta (grov pip eller avskuren) och trycker in lite i taget, långt bak i munnen och ser till att illerna inte spottar ut.
Kortison kan ge en hel del olika biverkningar.
Det jag har märkt av är att dom kan bli slöa, illamående, få taskig päls, bli uppsvällda m.m.
Slöa kan de ju även bli om blodsockret blir allt för lågt. Så för lite medicin kan oxå göra dom slöa, svår balansgång.
Han kan ju även vara trött av allt besök och stoj…
Det är dock som #1 säger väldigt viktigt att han ändå får i sig medicinen på regelbunda tidpunker och vill han inte äta själv ja då måste man tyvärr tvinga i dom det hela. Vet att jag flera gånger fick tvinga i Fiona medicinen, de gånger hon inte åt den självmant va oftast de gånger då hon hade väldigt lågt blodsocker och orkade helt enkelt inte riktigt äta. Det är vid dessa tidpunkter då de verkligen behöver medcinen. Ibland kunde fiona få upp aptitet igen om man fick i henne något annat hon kunde först vilket fick upp sockret sen fick hon i sig medicinen.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Det kan som sagt vara sjukdomen i sig som gör det med. Aviendha ligger numer kvar i famnen i nästan en minut emellanåt, något hon som frisk inte alls vill göra.
Och även om hon blir piggare av kortisonet så är hon samtidigt "slöare" eftersom hon tappar i vikt/muskler, något som började i samband med medicineringen. Det är som sagt en svår balansgång.
Här kör vi med laktosfri grädde, det är dagens höjdpunkter :)
Paulina

Jag krossar cortison-tabletten. Blandar det krossade med någon droppe vetegroddsolja och sen spär ut med en aning kattmjölk. Oemotståndligt.

Vi ger med laktosfri grädde, det älskar han, ska se om ja kan ge han för hand, det kanske går bättre då, så länge han får i sig medicin så är ja nöjd :)
Det jag märkt med illrar som varit sjuka/medicinerats är att de blir tröttare och sover mer men att medicinen gör dom piggare när de är vakna. Jag har haft promenadsugna illrar in i det sista varje gång. De tappar dock ändå mycket muskler och får dålig päls.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har medicinerat många illrar med kortison med enbart positiva resultat. En sjuk iller blir ju aldrig frisk av en medicin som ska lindra symtom. Den botar ju inte sjukdomen.
Biverkningar är faktiskt väldigt sällsynta men visst det är individuellt. Ofta är det illrar som har ätit medicinen under en väldigt lång period som främst drabbas.
Även om man man medicinerar så kan sjukdomen vara väldigt progressiv. Så effekten på kortisonet kan avta väldigt fort och man behöver höjja dosen ganska snabbt.
Lycka till! :)