Plast-lukt?
I den nya lägenheten har vi trägolv överallt och för att pojkarna ska inte skita den sönder har vi lagt plast skydd på golvet i deras rum (en sån speciell plast som man klistrar till golvet) - men nu luktar det såå himla illa. har ni någon erfarenhet av sån plast-skydd? hur for man bort lukten? eller slutar den lukta av sig själv när den inte är så pass ny?? just nu så vädrar jag massor och torkar golv men lukten vill inte ge sig av, och det luktar verkligen mycket plast…
Välkommen till ferretplanet.se :)
jag tror jag vet exakt vad du menar. vårat slutade lukta med tiden, tog ej alls lång tid.. precis som med nya skolböcker så luktar dem nytt först.. men se till att vädra.. ev tvätta av dem med då de kan vara behandlade. annars kan man alltid moppa med milda eteriska oljor. de som inte är giftiga förstås då ;)
Man ska nog passa sig för alla nya lukter som luktar starkt då det finns en ganska stor risk att det beror på att de är behandade med något, och inte sällan är sådant mer eller mindre giftigt.
Det är bara att tänka på vad kläder luktar när de är nya..
Jag skulle nog försöka att skura av plasten med såpa och vatten.
Själv har vi trägolv och jag har funderat på att ha någon plast runt lådorna, men har skippat det och har istället billiga 20kronorsmattor från ikea. Händer det en olycka så åker den i tvätten istället och golvet blir inte förstört. Dock händer det mer och mer sällan nu när Vicente har börjat skärpa sig.
Sajtvärd på Iller.ifokus