Heliobacter
Min ena iller tjej Manilla har under ca ett halvår haft förhöjda levervärden, de har pendlat mellan att vara förhöjda till väldigt förhöjda osv. Det har gjort en biopsi av levern o en kille i spanien trodde det var en infektion som skapats av antingen parasiter lr heliobacter, han trodde mest heliobacter så nu ska Manilla äta Vetrimoxin samt flagyl 2 gånger per dag i 2 veckor.
Är det någon som har erfarenhet av heliobacter på iller? När jag googlat det har jag kommit fram till att det smittar via salvin o avföring? Och vanligt i usa på iller men inte i sverige om jag förstod det rätt. stämmer det o isåfall behövs de andra illrarna också antibiotika? 2 av mina illerkillar har till o från dåliga magar o kräkningar, deras avföring har det gjorts prov på men inget har hittats. Kan det också vara heliobacter? Manilla har under den sista veckan kräks 2 gånger pytte lite samt är hon till o från lite små hostig o gurglig i halsen, vilket hon varit länge, annars är hon pigg som en lärka.
Om du vill läsa lite utländska artiklar om det så kan du googla på helicobacter. Hittade en bra artikel men sitter på mobilen och kan inte klistra in det. Leta efter info på utländska iller forum och överallt heter det helicobacter. Det är ganska vanlig sjukdom och tom mamma kan smitta valparna som kan få symtom redan vid 5-6 veckor.
Välkommen till ferretplanet.se :)
Jo jag har prövat att googla det o läst lite amerikanska artiklar redan, men tänkte höra om någon här i landet hade erfarenhet av det då min vetrinär inte än så länge hade jätte jätte koll på det. Men tack så mycket för tipser Kredka

Hoppas att det är det så tjejen får bli frisk, aldrig roligt att inte veta.
Om heliobacter kan jag ingenting värt att veta, hoppas någon mer insatt kikar in!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus