Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 798 ggr
nisse
0

ARG ARG ARG!!!!!

jag är så arg..jag såg igår på nyheterna en gubbe som tänker överklaga beslutet om att ha sina fåglar inne..han har en hel kalkonfarm och om han måste ha dom inne så tänker han sluta vara kalkonuppfödare.

Han vägra ha sina fåglar innomhus!!!

Fattar han inte att han äventyra hälsan för oss alla och alla våra djur..vem gav honom rätten att leka gud???

Jag blir vansinnig på detta!

Faxlin
0

Det finns alltid sådana som inte tänker innan de gör. problemet för många farmare är att de inte har det utrymmet som de behöver enligt lag. Att han väljer att ha dem ute trots förbud gör ju att han riskerar att få sjukdomen på sin fåglar och då får han i alla fall sluta, för då slaktas de allihopa i stället. Så ibland tänker de inte så långt liksom.
Annars är det om jag förstått det rätt på alla nyhetsprogram jag sett i natt och idag, ingen fara för oss så länge vi inte släpper ihop våra tamfåglar med dessa fåglar och att vi inte tar i en död fågel med handen. Ser till att värma alla fågel vi äter till minst 70 grader.
Men de som ger sina illrr rå kyckling skulle jag nog vilja skicka ett varningens ord till. Fast det har jag gjort länge. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Det finns dom som ser till bekvämligheten först och allmänhälsan sen. Det blir ju en fruktansvärd massa extra jobb för honom om han ska ha kalkonerna inne. Tänk all skit som ska mockas ut!

nisse
0

han säger att han matat dom ute i 25år och att vildfåglarn går med kalkonerna å äter samma mat.

Jag skiter i om han ska slita ihjäl sej på hans djur..om han inte kan ta konsekvensena så borde han inte ha djur..jag e inte rädd säger han å låter dom traska ute med vildfåglar.. om farmen blir smittad kommer även de fåglar som gått där bli sjuka..sen flyger dom iväg å smitta andra.

Det e ju lag att ha dom inne om man kan å han kan..jag vill klippa till honom.

nisse
0

åsa du har rätt att det e ingen fara än..men jag blir så arg ändå att man inte ta saker å ting på allvar..

Faxlin
0

Jag förstår din ilska fullt ut. Men förhoppningsvis får han inte genom sin överklagan så åker han på att ta in dem ändå. hihi

Audiatur et altera pars

tessa
0

..men jag själv är faktiskt orolig för fåglarnas skull också, som föds upp enbart för att föda oss människor.. hur kommer deras hälsa och välmående påverkas om de måste vara instängda hela tiden?! Vem tänker på dem..?!

Mvh Tessan

Faxlin
0

Ja, men om de riskerar att dö av att vara ute kan det kanske vara bäst för dem att vara inne tills de kommit till rätta med denna sjukdom. Lite karantän av det visserligen, men ändå. Måste vara bättre än att dö en kvalfull död, eller?

Audiatur et altera pars

nisse
0

#6 ingen tänker på den just nu..förtillföllet är det  alla människor som räknas å mest staten som är rädda för nu måste ju dom verkligen börja arbeta med en massa.. jag förstår inte hur man kan föda upp kycklingar på detta vis för att ge oss mat.

Jag äter inte kyckling eller ägg.

Jag va vegterian i 10 år men våra kroppar behöver kött för att kunna byggas upp ordentligt.

Finns det inget annat sätt än att låsa in dom så måste vi göra detta tyvärr

-eM-
0

Ja äter ägg, men bara vitan och bara från ''ekologiska'' höns som går ute på bondgård. Och bara ekologisk kyckling äter jag å.

tessa
0

Åsa: Jo absolut, jag förespråkar verkligen inte att fåglarna ska få vara ute om det anses vara riskfyllt för både dem och människor.. nej nej, funderar bara kring hur de påverkas och kommer att tas om hand - känns som att situationen skapar lite att välja mellan "pest eller kolera"… typ. Hoppas att det hela går att läsa till det bästa förstås! Tycker att det är otäckt detta med smittan..

Nisse: Vi får hoppas att någon organisation även ser till fåglarnas bästa och håller koll på det hela - det är ju som du skriver ofattbart att man får föda upp kycklingar och andra fåglar för att ge oss mat.. åtminstone på det sätt som sker idag! och det vore tragiskt om fåglarnas situatuion kommer att förvärras ytterligare pga. fågelinfluensan =(

jag tänker icke starta en veggie vs. köttätardiskussion men att våra kroppar behöver kött för att kunna byggas upp ordentligt, tror jag inte en sekund på! nej nej nej =) har man kunskap och intresse för vegetarisk/vegansk kosthållning, så mår kroppen prima! - utan att djur får lida och sätta sina liv till för människans skull… japp, så tycker jag i alla fall =)

se hit! http://www.veganrunners.org/index1.php?userLanguage=sv 

Mvh Tessan

Faxlin
0

Vad duktiga ni är. jag äter ägg från en bonde som har dem löst pickande. han kör hem dem till mig i bil. Köper förresten hö av hans son också. hihi
Kyckling äter vi bara kycklingfileer och det är ärligt talat den billigaste sorten som ramlar ner i min vagn när jag handlar. Vi är sju stycken här hemma och jag skulle nog handla mer ekologiskt om jag hade råd, men det har jag faktiskt inte. Mina barn äter mer än hästarna i stallet ju. hihi
1 kg spagetti kokade jag i går till exempel, allt tog slut. 150 plättar innebar för några, Kalle och jag blev utan. hihi

Audiatur et altera pars

tessa
0

-eM-: lite nyfiken bara, - varför äter du bara vitan på ägget?

kanon att köpa ägg från höns som man vet har det bra..

Mvh Tessan

-eM-
0

Tessa: Jag tror att gulan är kycklingen :) och så är den inte ens god.

Jag har inget emot vegetarianer eller veganer. Och jag tycker att man inte behöver äta kött om man inte vill.
Jag själv älskar kött och skulle inte kunna leva utan det. Jakt och fiske är helt naturligt här på ön så jag är uppvuxen med att äta kött.

tessa
0

-eM-: Tycker du har en bra inställning, givetvis gör alla som de själva vill… människan har ju den förmånen så att säga =)

ok, du ser ägget på det sättet alltså, intressant =) Men visst finns det olika anledningar till varför man inte äter ägg. Själv resonerar jag ju som så att kyckling/fågelindustrin är under all kritik, rent katastrofal faktiskt och inte är något som jag vill stödja.,. sedan har jag ju en filosofi om att människor och djur är lika mycket värda, och att vi iinte har någon anledning att äta varandra, eftersom vi kan leva lika gott ändå.. låter kanske lite hippie-aktigt, men jag tror faktiskt på ett utopi där vi lever med varandra och inte för varandra.

Mvh Tessan

tessa
0

Åsa: Jisses, sicka bestar du måste ha där hemma! *fniss* nejdå, så menade jag inte alls, tyckte bara det lät lite roligt när du skriver om matmängden.. du får ge dina telningar sådana där bantningspiller som sväller i magen och ger ökad mättnadskänsla Skrattande hihi och nej, jag har inga, och borde antagligen heller inte ha några egna barn.. *fniss*

Om jag ska försöka att vara allvarlig en liten stund, så är det faktiskt jättetråkigt att ekologisk och mer "djurvänlig" mat ska vara så mycket dyrare.. ibland skiljer det bara någon krona, men oftast så är det ju rätt många slantar mer. Förstår att det är svårt att köpa sådant här när man har en stor familj att mätta. _ man får försöka så gott man kan, mer kan man inte göra.. =)

AmmiG
0

#3 har han matat dom ute i 25 år, är det på tiden han lär sig ta hand om dom inne. Låter mer som om det bästa, för kalkonerna och för att undvika smittspridning, vore att han la ner.

Faxlin
0

Japp, de ärfaktiskt riktiga bestar Tessan. När kompisen från stan kommer och ser när jag lagar mat, tror hon att jag lagar till ett helt kompani, men det är ju bara till familjen, en helt vanlig dag. hihi

Matkontot är inte billigt kan jag säga, men även jag gör vad jag kan ekologiskt om jag har råd. Det finns ju gånger de har erbjudanden på ekologiska produkter då brukar jag köpa detta. hihi

Audiatur et altera pars

-eM-
0

Tessa: Jag förstår dig. Men här vet jag exakt var äggen jag äter kommer ifrån och jag vet att hönsen har det jätte bra. Dom får gå löst ute och picka mask bäst dom vill. Och dom är helt ekologiska, går in och ut som dom vill. Blir matade med endast bröd, frön och havre. (Fast nu iom fågelsjukan kommer dom väl att måsta vara inne i lagården) Men det är ivf lyckliga höns.

tessa
0

-eM- kanon, önskar att fler hönor fick ha det och leva så.. och som sagt, äter man ägg så är ju givetvis ett sådant alternativ det bästa!

Har själv ännu inte riktigt bestämt hur jag ska göra med julius, vill givetvis erbjuda honom en äggula då och då, men vill att äggen ska komma ifrån en gård där jag vet att de verkligen har det bra. Inte helt enkelt att finna minsann.. ska jobba på det =) 

Åsa: haha, underbart att vara "matmor" till ett helt kompani du - hoppas att de är lättfodrade och äter det mesta.. *ler* visst är det bra att det ibland kommer erbjudanden på ekologiska produkter, finfint att passa på då så att man gör både sig själv och sin plånbok nöjd.. =)

Faxlin
0

Ja, alla är lättfodrade förrutom jag och så sonen på 13 år. fast han är värre än mig faktsikt. De andra äter allt, precis allt. Hualigen ingen hejd på dem. hihi

Audiatur et altera pars

-eM-
0

Tessa: När vi får huset klart kommer jag nog att skaffa höns för vi har en liten lagård. Då kan du komma och handla ägg hos mig!

Skrattande

Faxlin
0

Jajusst ja en lite tripp till Åland för att fixa ägg, lät ju behändigt. fniss

Audiatur et altera pars

-eM-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha, ja ett sätt att få folk med illrar att komma och hälsa på kanske?
Skrattande

Men Tessa, du får inte bli rädd för biffkorna min pojkvän har. Dom är också ekologiska och har det jätte bra. Dom har inte så många och tar bara livet av högst 2-3 per år. Går ute året om och får bara riktig komat som dom odlar själva.

Jag lever i en värld av ekologiskt!

(Tog med en bild på korna i vinterhagen)

AmmiG
0

Flört ja den affären låg ju nära. En helgutflykt för att köpa ägg.

-eM-
0

Ja men sen håller dom ju i en månad Skrattande

Faxlin
0

haha, ni är roliga ni. Snacka om att man kan få en arg tråd att bli något man skrattar i. fniss

Audiatur et altera pars

nisse
0

jo alla håller nog med mej när jag säger att om vi har möjligheten att äta och köpa ekologiskt så gör vi detta..synd bara att det är så jätte dyrt..när jag va liten hade vi egna höns som vi fick ägg av..vi hade fjällkor som gav oss mjölk,smör,grädde..vi hade 27katter som sprang runt…häst,grisar ja en liten bondgård..

Min pappa va med i krav och alla grönskaer han odlade va helt nartuliga..dessa sålde han till skolan där vi gick..att leva ett sånt liv är underbart men mycket krävande, jag är så tacksam att mina föräldra gav mej denna upplevelse å denna chans.

Idag bor man i stan med sambo barn å en iller å kött äter man med, men ändå vill jag dela med mej av den fina chansen jag fått att se på djur å natur.

Staffan
0

#6 (tessa)

Dagens ros till dig för den kommentaren.

// staffan

tessa
0

-eM-: ja, en nätt liten utflykt över till Åland för lite äggshopping vore minsann inte fel.. hihi. Vad otroligt fina kossorna är som du har fotat, vet du vad rasen heter? Tycker sådana ser så otroligt charmiga ut, så rädd blir jag inte.. *fniss* tvärtom är väl risken att jag skulle vilja ta hand om sådana och arrangerar en "räddningsauktion" för att få med mig dem hem.. inte för att de inte verkar ha det bra, - tvärtom! - utan för att jag ibland blir som en femåring utan pengar som vill ha en gottepåse! *s*

Skämt åsido så glädjer det mig att djuren verkar ha det så bra hos er.. hur ser ut för övrigt på Åland med djurhållning och liknande?

tessa
0

#28, Staffan: Åh vad roligt, tack! Det var oväntat.. =)

Kul att jag inte verkar vara ensam om att fundera i dessa banor..

Mvh Tessan

nisse
0

tycker det e synd att efter så här många år och ännu inte tagit fram ett vaccin till alla fåglar..att ge det i utfodringen eller annat sätt..influensan skulle försvinna tillslut å bli lika ocanlig som polio här i sverige..är det någon som vet vaför man inte gjort detta? det är bara en massa tjat om människor vaccin men fåglarna är ju dom som e sjuka.

Vill kunna mata duvor och se att fågel är en vacker symbol inte känna rädsla eller sorg.

-eM-
0

Tessa: Du är varmt välkommen! Kossornas ras heter Highland Cattle. Riktigt mysiga är dom, men livrädda, dom yngre är lite tamare. Men dom lever nästan som vilda, brukar gå ner och prata med dom en gång om dagen så att dom inte blir helt förvildade, men undersommaren är dom ute på bete hela tiden och träffar nästan inga människor.

Folk här på Åland är nog väldigt ekologiska och dom flesta djuren har det riktigt bra. Tror vi har ganska stränga regler. Och iom att Åland är så litet så är det lätt att hålla koll på djurhållningen. Men jo visst, det har förekommit fall av dålig hållning, men dom människorna blir snabbt av med rätten att ha djur.

Sen har vi 1 rävpälsfarm, men den kommer antagligen att stänga nu pga att EU-bestämmelserna börjar kräva större burar och färre djur i.
Sen har vi en äggfarm med hönor i bur. Men gämför man dom hönsen med andra värphöns så har dom ett paradis. Stora burar och dom kan gå omkring utan att trängas, dom har tom sovplatser. Men jag är ändå inte för det sättet att ha djur. Men dom har det bra med tanke på hur det brukar vara.
Annars har vi inget mer sånt utan bara frittgående djur.

Faxlin
0

Låter som om Åland är ett himelrike att vara djur på.
Önskar så att alla hade det så.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

# 33 Håller med dig. Hoppas djuren här i Sverige får det lika bra framöver. Helst nu på en gång.

nisse
0

#33 det hoppas jag med..Jag/vi hade ormar innan och de åt bara levande föda..jag grät varje gång dom skulle äta,att ha ett djur för att bara döda det va grymt så vi sålde ormana jag klarade det inte..

Faxlin
0

Förstår er precis, jag skulle inte heller klara av det där med att ge mat till ormen. Alltså bör jag inte ha orm. hihi

Audiatur et altera pars

monicany
0

#32 hej em var på åland bor du? har nämligen pluggat i 2 år där och är ofta på besök ( nu ett tag sedan ) på Brändö där jag fick lämna min katt hos en snäll dam när jag skulle flytta hem till sverige i gen

-eM-
0

Hej Monica! Vad roligt med en iller människa som bott på Åland, vad har du pluggat här? Var bodde du undertiden? (Har bott i Saltvik nu)Men för tillfället bor jag i Mariehamn hos mina föräldrar, flyttar just till Godby och senare vidare till Saltvik.
Brukar du ha illrarna med dig hit?

gameover
0

Jag undrar om det finns någon iller uppfödare i uppsala? :*

Faxlin
0

Inte någon jag känner, men eventuellt kan det vara så att Håkan i Svenska iller vänner ska ha valpar. Han har haft valar förut vet jag. Också Pirjo och Tom i Svenska illervänner brukar ta valpar. Men om du går in på Svenska Iller vänners hemsida så kan du se det där.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Susanne
0

Annars kommer jag att ha valpar under sommaren/hösten beroende på när honorna paras.

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

tessa
0

#32: Kunde inte hitta den här tråden när jag skulle svara.. jisses, jag säger då det =)

Highland Cattle heter sådana charmiga rackare ja, har varit förtjust i sådana sedan jag var mindre och ofta såg sådana i en hage som vi ofta körde förbi. Hur skiljer sig dessa från t.ex "vanliga" kor, har man dem enbart för köttets skull så att säga? Jag tycker de ser otroligt charmiga ut i alla fall, kul att de verkar ha det så bra som de har det på Åland.. =) Blir riktigt nyfiken på Åland tack vare dig, det är rätt skrämmande egentligen - eller snarare pinsamt att man vet så lite om Åland som man gör! Generad Kanske beror det på att man bor på andra sidan landet och har rätt dålig koll på östsidan överhuvudtaget, men ändå… det får det bli ändring på! Hur är Åland som turistmål? vad finns att göra? Detta har inte med tråden att göra, men det vore kul om du hade lust att svara ändå förstås! =)

Faxlin
0

Tessan -eM- har ju startat en Ålandstråd ju. Fråga henne där. hihi
Vi har ju en ålänning till här inne nämligen. fniss

Audiatur et altera pars

tessa
0

ahaaa, ja jag är ju snurrig, säger ju det.. *fniss* Så jag latar mig lite och kopierar en del av inlägget, om det går bra.. tack för tipset, du har någpn har koll här inne! =)

Faxlin
0

haha Det är liksom mitt jobb att ha koll här inne. hihi

Audiatur et altera pars