Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 494 ggr
CaithSith
0

Illerländer?

Jag har funderat lite på att ev avla i framtiden och som jag har förstått det så behövs det nya linjer i Sverige

Undrar ifall man då skulle kunna importera illrar ifrån ett annat land? Och vilket land skulle vara lämpligt isåfall? Är det någon som har kontakt med andra illeruppfödare utomlans? Vad ska man titta efter ifall man själv skulle försöka höra sej för?

Som sagt så är det bara funderingar och inga allvarliga avelsplaner, för tillfället har jag varken tid eller råd att ta någon kull men det skadar ju inte att höra sej för lite och försöka fundera ut något tills när den dagen kommer .. Jag är ju inte heller helt insatt i illeraveln men har gott om tid att läsa på som sagt,  

Tänkte att det här var bästa stället att be om hjälp!

Tack på förhand

ferretgirl
0

Själv hade jag tänkt mig att om några år (2-4 kanske) när mina äldsta illrar ( är idag ca 5-6 år gammla) inte finns längre, att åka ned till till Tyskland och hämta hem en svart/mörk långhårs hane, en korthårig pastell hane och kanske även en brun eller pastell tik. Har sett 2 som kommer där ifrån, och det var både snälla och vackra djur. Men som sagt, det dröjer något år ännu innan jag kommer att åka ned.

sarae
0

jag har de senaste månaden kollat igenom de olika stammarna i europa, och har tyvärr kommit till den tråkiga slutsattsen att sverige faktikst har bäst stam i europa - Danmark, och då ferpharm ligger bla. till grund för de flesta utav europas stammar. Vilket har lett till att de har kortare livslängd, fler riskteckningar och mer sjukdomar. Vi har i sverige klarat oss från det i och med att vi hållt vår stam såpass fri från danska illrar bland annat… Men visst kan man importera från utlandet men då får man vara stenhård med att kontrollera var illern kommer ifrån och se till att man kan få fram riktigt lång stamtavla med uppgifter om sjukdomar, teckningar och livslängd på släktingar. Och det är inte lätt att hitta, då de flesta utländska illrar har mycket kort stamtavla. Och att bara gå på viltfärgade illrar är ej heller ingen säkerhet då många av den färgen är framavlade just för utseendet….

men nån stans i europa finns det nog en bra stam…vi har bara inte hittat den ännu ;)

Faxlin
0

Viktigt är att kolla stamtavlorna. Så kan man kolla upp att du inte köper en iller från ett land som är efter en släkt som kommer importerat från något riskland. Som till exempel Danmark. Sedan har du också en hel del andra att akta dig för. Till exempel USA. Men sedan tillkommer allt om vissa tecknignar och sådant. men saken är den att om du lär dig allt du behöver veta runt om så kommer du också lära dig om nackdelen med vissa teckningar och att det är mindre bra att färgavla.
Tycker det låter super bra med någon som vill lära sig riktigt innan man ger sig in på detta.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

skrellet
0

hur kommer det sig att det är så dåliga stammar överallt? är det för att uppfödarna inte har någon koll eller är det för att illern är väldigt känslig för inavel? eller har inaveln pågått så länge att det blivit så bara?

sarae
0

inavel är inte det största problemet..snarare har det blivit så att folk har avlat för mycket på utseende och så kallade "fancy colors" och sjukdomshistorik etc har fått en underordnad roll. Utomlands har efterfrågan på blaze, panda, harlequin etc tecknade illrar varit hög, och det har lett till att många avlat endast med målet att få fram sådana illrar. Dessa färger är ju som sagt inte naturliga, utam framavlade utav männsikan, och med det kommer vissa bieffekter…

KerstinL
0

Ska kolla upp hur det är med illerstammen på Malta..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Velsan
0

Ryssland då?

sarae
0

#7 mm finns en tråd om det där…fortfarande osäker på hur stammen verkligen är, men de har haft mycket problem där borta..inte så mycket cancer men illrarna har fått andra sjukdomar å defekter pga den låga kunskapen om iller och vilket foder de ska ha….

JossanH
0

jätte bra att du är intresserad och letar runt redan innan du tänkt avla. Som sagt, det första man får lära sig när man skaffar iller är hur extremt dålig stammen i sverige är.. efter ett tag upptäcker man dock att den svenska stammen är det bästa man kan hitta i europa (över lag alltså).
ferpharm har varit så stort att det exporterats extremt mycket illrar till olika länder, vilket har resulterat i att de flesta illerstammar runt om i europa har härstamning från dessa illrar.
Om du går in under "avel" och läser tråden "ursprung" av Marie.B så står där lite att veta gällande teckningar och även de riktigt mörka illrarna (Black self, som är populära i tyskland). som nämnts här ovan så är alltså viltfärgade, eller ännu värre svarta, illrar ingen garanti för bra gener. De riktigt svarta illrarna är minst lika hårt avlade som de med fancy colour… Så det är ingen lätt uppgift att leta avelsmaterial som bidrar till en förbättring bland de svenska illrarna!

Lycka till och meddela gärna framåt hur det går för dig!

Sajtvärd på Iller.ifokus

lolla87
0

#1 är inte dom långhåriga illrarna sönder avlade? har hört mycket om att man inte ska köpa dom?

sarae
0

#10 de långåriga är angora illrar..inte riktigt mitt bord..men ett av problemen med dem är att en angora hona inte kan amma sina valpar. Därför måste man i så fall para en kort hårs hona med en angora hane….hur sönderavlade de är vågar jag inte svara på..det bror nog på från stam till stam…men i tyskland har de ju fått fram angoror i regnbågens färger (ferpharm grund)…så visst har även de blivit sönderavlade…

JossanH
0

#10 det är väl lite med dom som det är med fancycolour illrar. Grejen med angora är väl det att de har sina "defekter" mer på utsidan och de med riskteckningar har sina defekter på insidan.. Sen att många angoror har nära släkt från danmark gör ju inte saken bättre. danska illrar bör man undvika att avla på..

Sajtvärd på Iller.ifokus

CaithSith
0

Nu har jag pratat lite med en jaktilleruppfödare i England, enligt honom var medelåldern på deras illrar sex-åtta år, vad tror ni om det?

Som det verkar så föds inte jaktillrar upp på teckning utan på jaktegenskaper? Men de verkar inte ha någon stamtavla eller prata något om genetiska sjukdomar.. 

Jag tänkte höra med er vad ni tror om det, vågar mej inte på något sånt här själv då jag tycker att jag inte har erfarenheten

sarae
0

sex till åtta år är vad medelåldern redan ligger på i sverige….och stamtavla är inte bara viktigt för att undvika inavel, utan främst för att kunna kolla upp släkten bakåt, vilka sjukdomar som finna, färger, teckningar samt livslängd på släktingarna…och då räcker det inte bara på mamman och pappan…Är de utan stamtavla så är det även risk för att den stammen redan blivit inavlad i hemlandet….skall man ta utifrån får mna vara lika hård eller hårdare än man är i sverige med val av avelsmaterial.

JossanH
0

#13 det jag tycker låter lite läskigt med denna uppfödare är att han förmodligen har sina illrar i burar ute och vad jag tyckt mig märka är att dessa illrar ofta lever längre pga av de naturliga temperaturerna och det naturliga ljuset under ett dygn.. självklart spelar ju foder och sånt också in, men 6-8 år låter lite välans kort för en ute iller… okej blir alla illrarna en 8 år så är det väl okej med 6 år är inte en godkänd ålder anser jag! det tycker jag iaf.. ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

CaithSith
0

Tack för svar! Jag har fått fler svar ifrån britannien, bla ifrån en jaktuppfödare i Skotland. Det är tydligen olika däröver också. Han skriver såhär;

if you are interested in comming to Scotland in a few years stay in touch with me and i will supply you with what you need.

i also breed pure polecats and hybrid polecatXferrets which would be of much use to you and your breeding project and inject some much needed new genes into your ferrets in sweeden.

if you have any other specific questions regarding the ferret in Britain then just ask.

average life span, : 10 years. give or take.
ferrets are a popular pet in the UK originally used as a working animal for bolting rabbits they are now becomming a very popular pet species.

most popular colours kept are albino, (white). and polecat colouration.
in recent years there has been an uptake in different colour varieties such as sandy, silver, etc.

these colour types are more likely to have genetic diseases due to the amount of inbreeding. there are also (allegedly) a different "type" called a greyhound ferret which is (alledgedly) different from all others.
they have been line bred, (inbred) for up to 40 years and more.
these animals would not help your cause being less inclined to inject some new vigourous genes into your ferrets in sweeden.

in the main genetic diseases are not so common in the UK due to the fact there is a large gene pool to pick from.
i believe that putting some polecat genes through them injects healthier more vigourous genes into the ferret population, which is one of the reasons i do this.

Vad tycker ni om det? Några tankar..? Vad mer bör jag fråga om?