lugnare efter kastrering
Blir illrar lugnare efter kastrering?
Just nu är min iller skit jobbig, han tuggar på gallret ännu fast buren är öppen hela dagarna. han bits jätte mycket , går inte att ta i honom innan han bits.
Blir det lugnare efter kastrering?
Han är ännu en valp på 15 veckor om jag räknar rätt :P
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

I brunsten brukar iller hanar kunna bli lite jobbiga som du beskriver. Men han bär ju absolut inte vara i brunst nu. Både för ung och fel årstid. Jag skulle gissa på att han kommit in i en trotts period helt enkelt.
Jag skulle verkligen överväga att stoppa undan buren tills han lugnat sig så att han inte förstör sina tänder.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Aktivera, ta promenader och bitträna! 15 veckor bara en liten plutt ju. Bitträning finns ju massa trådar här som du kan läsa om det, så du kan mysa med din iller utan att tappa fingrar och tår 

Det är mer ett vanligt valpbeteende du beskriver. En iller måste ju gå igenom olika stadier av sin utveckling, det här är en av dem.
Ta bort buren till att börja med som sagts tidigare. Det lär ju inte bli bättre om han fortfarande gnager sen sist du frågade om det.
Och sen se till att han har saker att göra. Både fysisk och mental träning är viktigt för en valp. Att använda hjärnan får dem att bli trötta på ett bra sätt.
buren är borttagen och han har fått ett helt eget rum nu med grävlåda, klätter ställningar med mera! hoppas det blir bättre!
#6 Låter mysigt! :)
Men i allmänhet blir illrar / hanar lugnare efter kastrering?
Vad menar du med lugnare? Låter lite som att du inte accepterar att han är en Iller? Oavsett om du kastrerar honom så kommer han fortfarande vara lika aktiv, han är ju en valp.

#8 Är nog individuellt som allt annat med iller, har aldrig haft en brunstig iller själv, alla har varit kastrerade när de kommit hit förutom Oliver som är chippad.
Vad jag upplevt av andras illrar så finns det de som får ett väldigt stressat beteende av att vara brunstiga och därmed blivit lugnare när de kastrerats genom op eller chip.
De beteende de haft när de inte varit i brunst har varit detsamma före och efter kastrering.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
klart jag accepterar honom :S har haft många illrar men man brukar ju säga om andra djur tex hundar att dom blir lugnare/ mindre aggresiva om man kastrerar dom om jag säger så då :P hehe
Kankse blev lite fel skrivet. :P
Min iller är valp och inte ett dugg aggresiv vill bara veta om det är lika med iller som med andre djur :P
#11 Förstår vad du menar. Så säger man ju alltid om katter med.. Har dock inte haft iller innan så jag vet faktiskt inte.. :)
Okej, då får vi vänta och se om nån mer erfaren skriver nått :P
Det jag märkt skillnad på med mina när jag kastrerat (både kirurgiskt och med chip) är ju att brunstbeteendet försvinner. Dom blev snällare mot sina kompisar igen, luktade mindre och slutade revirmarkera. Sen va dom precis lika busiga och hittade på precis lika mycket tokigheter som innan.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Kastration fungerar olika for bade hundar katter och illrar och de har olika konsdrifter darfor fungerar det inte att direkt jamfora dom. Jag hade ett rent h…. under tiden som min kille var i brunst men efter kemiskkastrering forsvan brunstbeteendet och han blev normal igen.
Forutom brunstbeteendet har han vart likadan hela tiden.
Medarbetare på matlust
Jag vet inte vad du är ute efter?
Brunstbeteende försvinner vid kastrering, om han nu redan är brunstig vid 15 veckors ålder.
Är han inte könsmogen så beror inte "problemen" på att han är könsmogen och då hjälper ju inte en kastrering.
Han är iller helt enkelt, busig valp som testar livet :)
jo jag vet att att han är valp och att han alltid kommer busa och ställa till det han är en iller. jag vill bara veta om det är samma mellan iller och katt eller hund. har fått mina svar så denna tråd kan låsas
Rent allmänt kan man väl säga att brunsten är mer eller mindre frustrerande för alla djur om de inte får para sig, så kastrering har väl viss effekt på beteendet då de inte längre stressar över könsdriften. *Känns som att jag uttrycker mig helt tokigt men det får väl duga* ^^
Dock är det skillnad på valp/ungdjurs beteenden och brunstbeteenden. Det föregående bör gå över med ålder, dock är det många djur som fastnar i dessa beteenden (stereotypa beteenden) om vi inte anpassar träning och aktivering rätt.
okej. då vet jag.
Nu har jag fixat ett schema till mig och killen där vi hittar på olika lekar/äventyr med alex. tex gick vi ut och gick en promenad idag. det gick sådär så då hämtade vi hunden och då sprang alex som tusen efter hunden så då gick det lättare :P
vår iller Zilke har börjat blivit könsmogen, han luktar inte speciellt starkt, men kisset luktar definitivt annorlunda, han "småläker" hela tiden och det är pissfläckar överallt trots att han annars är ganska duktig på att gå på lådan! vi kan snart inte gå på vårt eget golv utan att kontrollera med hjälp av lampa (så man ser blänket i kisset) så att vi inte kliver runt i det. vi tror att det handlar om revirmarkering, har vi rätt? är ganska frustrerande att få kiss under fötterna hela tiden.. ska strax boka tid för kastrering för han är över 6 månader nu, hoppas det hjälper :D vad tror du?
#21 Definitivt revirmarkeringar! Och ja, det hjälper med en kastrering. Har du läst om skillnaden mellan kirurgisk och kemisk kastrering så du vet vad du vill göra på honom?
Stryker han sig mot varenda sak som står upp hemma? Kisset ser inte grumligt och rödfärgat ut? Då kan det röra sig om urinvägsinfektion, men jag tror bara det beror på hormoner.
Börjar kulorna bli större?
Sajtvärd på Iller.ifokus
okej då är det som vi misstänker :) nä tänkte att ja ska ta mgi en ordentlig titt på alternativen innan det är dx för att boka tid hos vet. nej kisset är bara gulaktigt, ser ut som vanligt kiss typ, han stryker sig ibland men väldigt sällan, någon gång mot någon handduk eller sin leksak! japp tror inte kulorna blir så mycket större än dom är nu haha, dessutom har "hålet" för snoppen blivit större och han läker ständigt, kan int elyfta upp honom utan att få kiss på sig typ!
#23 Fast det låter lite konstigt att hålet vid snoppen skulle ha blivit större?
När en iller är i brunst händer kulorna en aning och blir stora som.. ptja, vad ska man säga… typ 1,5-2 cm i diameter :P
Sajtvärd på Iller.ifokus

#23 Jag skulle nog kika så det inte är en infektion pga att något fastnat innanför eller liknande, kanske du kan lägga upp en bild?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
kulorna är ungefär 1,5 cm stora och ja de syns verkligen! har aldrig tänkt på att det kanske inte ska vara så, att hålet blir större, ska försöka ta en bild och lägga upp genast så ni får se! annars så kissar han ju normalt och det är inge fel på färgen eller så, men lika bra att kolla ändåra ;S
Jag tycker det ser helt normalt ut. SKulle jag vara som du skulle jag kastrera så fort som möjligt. Väljer du implantat kan det ta lite längre tid ju längre in i brunsten illern är.
Sajtvärd på Iller.ifokus
okej skönt att höra :) jo vi har planerat att göra det inom de närmaste veckorna, ska bara hitta en bra veterinär i gävletrakten :) någon som har några tips?
#30 Ett suprelorinchip klarar vilken veterinär som helst att sätta in. Ska han kastreras kirurgiskt kan det nog vara idé att leta på nån som åtminstone sett en iller innan ;)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
okej :) jo det finns en veterinär här i närheten som är jättebra med smådjur, ska försöka få en tid hos henne!

#32 Fast iller går hos de flesta veterinärer som exotiskt djur och inte smådjur. Dit räknas kaniner, marsvin, hamstrar osv:)
jaha okej, men det var ens om hade kastrerat sin iller hos den här veterinären och hon sa att veterinären var jätteduktig :)

#34 Jamen då så:)
Min hane har också gått i brunst här hemma så satte ett implantat för 1 vecka sedan. Min kompis hane har också rean gått i brunst