Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1702 ggr
[hanna&billie]
2011-12-19 20:28
0

Iller lukt?

Vi har två illerpojkar som luktar ganska mycket. Båda två är 5½ månad gammla och inte kastrerade.

Har alla illrar en speciell lukt eller är det bara för att dom inte är kastrerade?

UlrikaD
2011-12-19 20:51
0

Troligtvis börjar de väl komma i förbrunst nu.

Kastrerade illrar luktar i stort sett ingenting alls.

Zmellda
2011-12-19 21:19
0

Förutom min Samson ;)

[hanna&billie]
2011-12-19 23:31
0

#1 okej vad bra!:)

#2 okej, luktar han mycket?:o

Sophey
2011-12-20 10:15
0

Det ar individuellt hur mycket eller lite illrar luktar - en del illrar luktar mer an andra men vanligtvist brukar de inte lukta allt for starkt efter kastration.

De ar ju djur och precis som alla andra husdjur vi har luktar de, fast illrar luktar lite myskigare.

Medarbetare på matlust

JossanH
2011-12-20 11:52
0

Jag vill jämföra illerlukt med hundlukt. Endel hundar luktar mer än andra. Dock är det stor skillnad på valp/ungdjur/brunstiga illrar jämfört med okastrerade vuxna djur.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[hanna&billie]
2011-12-20 12:00
0

# okej tack då vet vi!:)

#5 okej. så att om vi inte kastrerar honom så kommer han att sluta lukta så starkt när han blir större?

UlrikaD
2011-12-20 15:44
0

#6 Vet inte om ni skrev fel där, men om ni inte kastrerar honom kommer han att lukta otroligt mycket när han går i brunst.

JossanH
2011-12-20 15:50
0

#6 Valpar och ungdjur har en lite speciell lukt innan de går i brusnt. De luktar alltså mer än en kastrerad iller även om de inte är i full brunst.
En vuxen okastrerad iller luktar inte, de stinker!!! ;)
En hane som inte kastreras brunstar under stora delar av året och de flesta brunstiga hanar luktar inte hallon precis.. Har själv nyss haft en brunstig hane hemma och trots att han varit mestadels i köket så har man nästan storknat bara man kommit in i lägenheten. Inget jag skulle kunna leva med!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
2011-12-20 15:57
0

#6 Sen kan de naturligtvis lägga en "illerfis" och då kan det lukta så man faller baklänges, men det är tack och lov endast ett tillfälliga doftmoln som brukar klinga av förhållandevis snabbt.

Annars så tycker jag att själva illrarna inte luktar speciellt mycket, om det inte är en brunstig hane då, och jämfört med katt så är deras toalådor näst intill luktfria. Förutsatt att de inte "illerfjärtar" samtidigt de lättar övrigt tryck då.

Illerdoften brukar sätta sig i deras sovsaker och i kläder, men om man är hyfsat renlig och byter och tvättar sina kläder lite då och då samt tvättar illrarnas sovsaker emellanåt så tycker i.a.f. jag att illrar luktar mindre än hund.

Vilken doft man sen föredrar är en smaksak.

Zmellda
2011-12-20 21:57
0

Ja han luktar ganska mycket och fränt. Får tvätta filtar ofta. Aldrig träffat en annan kastrerad hane som luktar så mkt ;)

[hanna&billie]
2011-12-20 22:37
0

#8 haha okej. vi ska kastrera dom i början på Januari. då borde dom inte ha hunnit lukta så mycket mer än vad dom gör nu!;)

#9 haha vilken tur att dom inte "fiser" hela tidendå!;)

#10 haha stackare:(