dålig i magen
Vicente har i stort sett varit dålig i magen sedan han kom i somras. Avföringen ser ju ganska annorlunda ut när dom äter kött men nu äter han lynx och kött precis som dom andra. Ingen av dom andra har sådan avföring. Det är liksom väldigt slemmigt och segt, och mörkbrunt. Detta gör också att vicente verkligen slarvar med hygienen.. det följer med mycket utanför lådan och det fastnar i pälsen så jag har fått klippa bort päls i rumpan på honom. Sist jag hade problem med dåliga magar gällde det mitt första gäng och jag fick byta till ett sämre foder (royal canin) för att det skulle bli fast och fint igen efter flera veckors försök.. Några förslag på vad jag ska göra för att slippa torka bajsspår överallt och för att stackarn ska slippa ha bajs i pälsen!?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har inget superbra tips men Strumpa har liknande avföring det blir liksom aldrig fast. Det jobbigaste här hemma är att hon ibland går i bajset i lådan och kladdar runt det på golvet när det fastnar under hennes tassar. Vi brukar hjälpa henne ibland och torka henne i rumpan med en babyvipes.

#1 Lacina är likadan men jag vet ännu inte om hon är en iller som bara har lite lösare bajs eller inte. kan ju ta månader innan magen vänjer sig vid nytt foder.
Ja, jag blir galen… Inte varit med om att någon varit SÅ dålig i magen som han är. Det ser väldigt "koncentrerat" ut och blir inga stora högar uten det är mest bara väldigt slemmigt mörkt som är extremt löst. Och det fastnar överallt. Han drar det på golvet, på lådorna, på filtarna, och på svansen..
Det blir ohygieniskt här hemma! Han blir ohygienisk!
Som sagt, sist jag hade dåliga magar var jag i norge och hade orijen och vitalin med mig. Var tvungen att köpa RC då det var det enda dom hade i den lilla staden som jag då kunde tänka mig att ge.. På ungerfär 1 dag så var alla 3 bra i magen igen!
Jag funderar på allvar på att blanda ut det bra torrfodret med ett mindre bra bara för att se om det blir någon skillnad för hans mage.. Men dom andra är ju bra i magen så det känns lite dumt att blanda ut med något sämre :S
Sajtvärd på Iller.ifokus

#3 Jo tack jag har samma problem som sagt. Men kan det inte vara värt att pröva RC bara för någon dag för att se om det blir någon skillnad. Hans mage kanske helt enkelt inte tåler Lynx. vad åt han i sitt första hem?
#4 Han har inte ätit lynx här hela tiden här heller. Han har ätit orijen, plus att han i början helbarfades här.
Han är van vid alla dessa foder från uppfödaren, plus kött.
Tror jag ska köpa en liten påse bara för att testa, men jag är inte helt glad åt det.. :S
Sajtvärd på Iller.ifokus
Kino var likadan innan jag fick över honom på enbart kött så att byta foder kan absolut vara idé. Tog ganska lång tid innan han blev HELT bra i magen, drygt en månad har jag för mej..
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Finns ju mängder av potentiella orsaker till detta, inkl diverse medicinska problem. Men.. eftersom du upplever en förbättring med RC kan man gissa att det kanske är för lite bulk i det du utfodrar med annars? RC innehåller förmodligen mer bulk i form av vegetabiler än vad den andra maten gör.
Illerns naturliga diet innehåller relativt stora mängder av bulk, ("roughage" som man så bra beskriver det på engelska) i form av sådant som päls, hud, ben mm. Många som ger en köttdiet missar detta.
Jag vet ju inte i detalj vad du utfodrar med, men om du inte redan prövat så kan du ge hela bytesdjur istället för rent kött. Och om du ger rena köttmåltider, inkludera päls, hud (allra bäst fungerar hud med päls) och en rejäl portion ätbara ben.
Jag ger dylikt med nästan varje måltid rent kött som mina illrar får.
Bilderna nedan ex. på klippt kaninskinn som jag sedan klipper i bitar och blandar i maten. Ibland använder jag klippt päls istället.
I Nordamerika är det vanligt att de tillsätter pumpa till köttdieten för att få bulk (men detta är jag ingen direkt anhängare av).
Gammal tråd på FTFT-forumet:
#7 RC upplevde jag funkade på mina gamla illrar, som tyvärr inte finns i livet nu. Därför jag funderat på att använda det.
Jag kommer tyvärr inte helbarfa grabbarna, av olika anledningar.. :S
och när jag ger kött ger jag oftast kycklingvingar som de äter det mesta på utom ett par cm av det största benet, de får broskben av fläsk och inälvsmat.. Jag tillsätter benmjöl. har försökt utfodra med möss några gånger men utan framgång.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Även om du inte helbarfar så är ju det här med bulk relevant ändå när du ger kött. Om det nu är det som är problemet. Man kan också pröva andra typer av kött (med bulk) än kyckling. Revben och ryggrad (med kött) på kyckling innehåller mycket och bra ben, gärna med päls till.
Torrfodersammansättningen kan man ju inte göra mycket åt. Många av de mer animaliska fodren tycks ha bland annat lägre bulkinnehåll. Då får man som du säger testa annat foder eller andra blandningar.
#11 Jo, det sant, ska försöka få tag på dagsgamla kycklingar och se om dom äter det..
Och hoppas att vi hittar ett hus att flytta till snart så jag slipper allt slafs här inne ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag vet inte om du fortfarande kör med Orijen, men Bogey blev jättelös i magen av det. Vitalin och Lynx funkar betydligt bättre.
#13 Jag kör med lite orijen men mest med lynx..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nu har jag haft fodret utblandat med rc i ungefär 5 dagar för att se om det blir någon skillnad. Eftersom det fodret är ljusare så har alla lite ljusare avföring men ingen har ändrat konsistens.. Marcello och Sonny är bra i magen och Vicente är lös som vanligt.. det är som segt slem. Tar man tag i enden av bajsen så följer resten med vilket resulterar i att mycket hamnar på kanten av lådan då han "torkar" rumpan och allt följer med… även därför han får så mycket bajs i pälsen i rumpan. Han har som sagt varit sådan sen han kom hit, men skulle vara skönt om det kunde bli fast så det blir mer hygieniskt här hemma!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#15 i #14 skrev du att du hade Orijen och Lynx. Om du fortfarande har de två + RC, så skulle du kunna utesluta ett i taget av Orijen och Lynx, för att se om det är något av fodren och isf. vilket som vållar problem för honom.
#16 Jag undrar om jag mer eller mindre får acceptera hans mage och att det är så han är.. :S
Ser likadant ut med kött, lynx och orijen men att alla bajsar mycket mer när jag även tillsätter RC så det ska bort igen.. Det ser väldigt "koncentrerat" ut och inga stora högar förutom med RC då de blir lite större.
Jag har en liten skvätt orijen iblandat i lynxen och det kommer nog ta ett bra tag tills allt det är slut eftersom det redan är ihopblandat :S
Men vid nästa foderköp ska jag testa att bara köra ett foder och se om det blir någon skillnad.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har inte hört att någon av de andra valparna har några problem. Jag kan tillägga att vi blandade olika foder när de var små, dock var största andelen Vitalin och Totally Ferret. Så du skulle eventuellt kunna prova något av dessa. Dock har ju Vitalin nu bytt tillverkare och jag är inte säker på att det är samma bra innehåll som det var i våras. Jag skulle också rekommendera dig att prova ett foder i taget för att se om något funkar bättre, och inte för snabba/ofta byten utan kör ett tag med varje.
Jag skulle inte betrakta den avföringen som normalt. Någonting är uppenbart inte som det ska. Om det inte är fodret finns det många andra tänkbara orsaker. För många för att det ska vara någon mening att spekulera kring.
om det nu tar så långt tid att han är dålig i magen så borde du kolla han hos veterinär - ta prover på avföring (för att kolla om det finns protozoer,bakterier eller parasiter(koccidier,giardia)) , prov för trypsin i avföringen (för att utesluta en bukspottskörteln sjukdom), ta blodprov och kanske kolla också mag-tarmkanalen med en röntgen?
det finns ju massa orsaker till att han är dålig i magen och hjälper inte att bara byta foder så kanske har han nån inflammation i tarmar eller nån sjukdom?
Välkommen till ferretplanet.se :)
#17 Det var ju synd att du hade mycket färdigblandat foder. Jag skulle nog prata med veterinären och börja med att lämna in avföringsprov, för att vid behov gå vidare med andra provtagningar, isf. att vänta tills foderblandningen tar slut.
Jossan du kan få lite carnia & orijjen separat från mig så kan du testa dom en åt gången!
#22 Gärna det :)
Sajtvärd på Iller.ifokus