Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1343 ggr
VeronicaKahlbäck
2011-12-12 22:50
0

Varning - Let´s bite!

Idag fick Aylinh Let´s bite puppy rings.
I vanliga fall klipper jag dom i fyra men idag fick Aylinh en hel,
godisen är som en mjuk enkrona och fastnade bakom dom nedre
hörntänderna och la sej rakt över svalget så hon inte fick någon luft.
Den kilade sej fast och då den är seg hade den ett bra fäste om tänderna, det var så synd om tjejen som hade mer än panik , jag har faktiskt aldrig sett något liknande.
Hade henne i knät men ändå tog det vad som kändes som en evighet för att få bort den.
Kommer själv ALDRIG mer ge en hel och vill varna alla för att ge dessa hela obevakat.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Doktor-och-Designer
2011-12-12 22:54
0

Oj, vad jobbigt :( Hoppas att allt är bra med henne nu. Vi brukar också klippa dom i mindre bitar.

VeronicaKahlbäck
2011-12-12 23:05
0

#1 Fysiskt mår hon prima men tyvärr verkar hon associera händelsen med mej, hon har tillitsproblem och det var av den anledningen den var hel, att jag skulle ha lite mer att hålla i när hon skulle äta i knät - gick mer än åt skogen..:/

JossanH
2011-12-12 23:11
0

Men stackars Aylinh… Lyckades du få bort den utan att få fingrarna avbitna?

Jag har också klippt mina, men bra att du varnar andra!

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
2011-12-12 23:28
0

#3 Faktiskt, blev mest riven eftersom hon var panikslagen.

Vet inte riktigt hur jag ska hantera situationen i övrigt faktiskt, hon biter, biter och biter VARJE chans hon får och det blir bara värre och värre.
Idag bet hon dessutom Oliver över ögonen flera ggr när dom busade så fick avbryta, vet att det varit mycket för henne på sistone men nu börjar det gå över gränsen..
Har funderingar på att åka in till veterinären med henne och kolla så det inte är något fel.

Så ingen misstolkar, jag kommer aldrig ge upp henne - efter ett och halvt år är jag van med hennes egenheter och dagarna rullar på bara att inte alla är lika roliga.

FerretCrow
2011-12-12 23:29
0

#4 bra att kolla hos vett då vi vet att dom inte alltid visar smärta. och om hon blir värre och värre kan det ju finnas sådannt med i bilden =(

JossanH
2011-12-12 23:35
0

Tyvärr kan det vara så att när det rör runt i en flock så blir en osäker iller ännu mer osäker..

Ja, vad kan du göra mer..? Vet hur du kämpat med den illern. Så himla tråkigt med bakslag men å andra sidan vet du att hon kan bli bättre!
Du får ha en vetegroddsolja i handen hela tiden du är hemma. Om hon så mycket som kollar på dig så ge godis. Kanske du kan börja säga något speciellt varje gång du ger godis. Lär alla ilrarna att ropar du så får dom godis om dom kommer.
Jag kan ju väcka Vicente från dom döda genom att plinka på skålen i rostfritt stål för i den serveras det kött! Då kanske hon lär sig att själv ta kontakt med dig och att gilla din röst.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
2011-12-13 00:52
0

Jobbigt! Det är lite svårt med stresskänsliga illrar. Har själv en liten kavat hemma som det är tre steg fram och ett bak. Minsta lilla stress så blir hon osäker. Är hon kompis med ngn av dina andra? Jag har märkt på Tim att om hon får vila ett tag från dom andra så hon kan slappna av ordentligt när hon sover så blir hon tryggare i sig själv, vilket bara blir positivt i alla avseenden. Lycka till med lilltjejen!

VeronicaKahlbäck
2011-12-14 02:13
0

#5 Misstänker inget fysiskt fel men hellre kolla en gång för mkt än en gång för lite:/

#6 Tror det kan vara enda lösningen, att börja om helt från början - låta henne komma till mej när hon känner för det, låta henne få bestämma takten och alltid vara utrustad med godis.

#7 Som det ser ut så är de den perfekta sammansättning, var lite småtjaffs första veckan men sen har de busat och sovit tillsammans hela gänget.
Aylinh busar t.o.m för första gången i sitt liv, trodde ärligt att det aldrig skulle hända.
Oliver har bara bott hos mej i åtta veckor så det är ganska färskt men när man ser dom tror man dom växt upp ihop, vi har bott i nya lägenheten snart sju veckor och känns inte som att det hennes beteende borde bli värre men det gör det..
Stresskänsliga illrar är inte skoj, går och tycker synd om henne allt som oftast, speciellt när jag känner att jag inte kan hjälpa till.
De andra två är dessutom väldigt framåt och vi har en jättebra relation, önskar det skulle smitta av sej!

VeronicaKahlbäck
2011-12-16 12:42
0

Tänkte istället för ett  julklappsbyte så kan vi väl ha ett illerbyte?;)

Saknar nästan när hon var skygg då hon endast bet i händer eller fötter.
Satt nyss i soffan och drack kaffe när hon tog sats på armen och hoppade för att bita mej i ansiktet, hon lyckades få tag runt läppen så nu är jag snyggare än någonsin med ett fyra cm sår och svullen läpp!
Konstigt hur man vänjer sej…:)

JossanH
2011-12-16 14:45
0

#9 men jisses! Jag byter inte!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gottfridsson
2011-12-16 15:44
0

#8 aj…sånt gör ont Rynkar på näsan

VeronicaKahlbäck
2011-12-17 10:21
0

#10 Joho, hade tänkt mej Vicente!

#11 Det gör verkligen det men man vänjer sej faktiskt gradvis, tack o lov!:)

kredka
2011-12-17 10:28
0

oj då, det var inte bra det där med godis! tur att Du var hemma och kunde hjälpa till på en gång och inte att tjejen gömde den och ville äta när du var borta! usch..så hemskt… men jag hörde att  dem där let's bite puppy är inte för illrar precis pga deras storlek, form och konsistens och jag vet ingen iller butik som säljer just dem… kanske där Du köpte dem kan fler iller-ägare köpa dem också så det vore bra om det finns varning om dem i den affär du köpte dem? att man bör dela på dem annars risken för kvävning kan komma??

Välkommen till ferretplanet.se :)

VeronicaKahlbäck
2011-12-17 11:32
0

#13 Just den påsen är från Ullared och jag kan åtminstone kontakta dom och säga vad som hänt även om det är tveksamt att de bryr sej, lite för stora men det borde kunna hända en katt eller liten valp också.
Puppy rings är favoriten fär hemma, den enda alla tre tycker om.
Den som höll på att kväva Aylinh är den enda jag gett som hel och jag skulle aldrig gett en sådan utan uppsyn men jag är också överdrivet nojjig så det är inte säkert att alla tänker på kvävningsrisken:( Trodde helt ärligt nog inte att det skulle kunna gå som det gick, även om det gick bra tillslut för att jag var där.