Suprelorin12
Är det någon som har erfarenhet av detta på iller?
Av det jag läst hittils funderar jag starkt på att använda mej av det vid nästa tillfälle, vet dock inte om veterinären i Sverige stödjer det, har glömt att ta upp det varje gång jag varit där.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Vad är skillnaden på suprelorin och suprelorin12? :)

#1 Det håller effekten dubbelt så länge!:)
Oj, låter ju bra ju!
Funderar på om det kan vara det mina har… Min kille har haft sitt implantat i 3 år utan att visa tecken på brunst..
Enda skillnaden är styrkan på substansen deslorelin dvs 4,7mg och 9.4mg.
En nackdel jag ser är att implantatet sitter längre och risken för bindvävsinflammation och kapselbildning ökar.
Vad jag har läst om det och hört om den styrkan när det kommer till hund är att få studier har gjorts på djur med vikt under 10kg. Men det har jag inte djupdykt i och vet inte hur det är med den saken.
Jag nöjjer mig med den styrkan som finns idag. Jag tycker att över 2år är en bra start.
Tror att Theo och Blight fick ett chipp som var på 3mg 2008.
#4 Det är inte helt ovanligt att dom håller så länge. Sen beror det på när dom slutar verka, gör dom det när det inte är brunstsäsong kan effekten tyckas vara längre.
Det skulle kännas bra för plånboken och bra att illrarna slipper få lika många stick, men på något vis känns det ändå bra att man kan se att allt är som det ska med alla delar som är kvar genom att illern får visa lite brunstbeteenden i en tätare intervall.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Den starkare varianten används vad jag sett framgångsrikt på iller i flera andra länder, de som hade Suprelorin att tillgå före Europa.
Kan se flertalet fördelar, främst att illern slipper en "brunst" och allt vad det (kan) innebär(a) exempelvis en skendräktighet.
Ett veterinärbesök mindre framförallt för dom som inte tycker om att bli stuckna, nålen är bra grov.
Det kan dessutom spara en peng och är bekvämt.
Sen som Jossan säger, kan vara skönt att kunna se så allt är som det ska oftare.