Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1198 ggr
MiniSku-
0

Min nya kompis Rupert.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan. Ni som kanske känner igen mig vet att jag var ägare till Maya och Rufus. Av olika anledningar så har jag dom inte kvar vilket svider i mitt hjärta. Däremot fick jag nys om en liten grabb som ville ha ett nytt hem. Jag kontaktade ägaren och åkte och hälsade på, han följde med hem.

Han är jätte kramig och jätte trevlig-ska kastreras i januari. Det enda problemet är: han låg och sov brevid mig i soffan i lördags. Så började han rycka-gulligt tänkte jag, han drömmer väl. Men han slutade inte, det såg lite ut som att han krampade. Så jag blev orolig och slet upp stackarn-han vaknade inte. Så ruskade jag honom lite och till sist så högg han mig(fortfarande i sömnen) och satt kvar i flera minuter. Vi försökte med det mesta och efter att ha haft mina lilla bitch-Maya så vet jag att försöka dra loss är ingen ide för då får jag bara ondare.

Jag lockade iallafall med godis och så släppte han.

Att han bet mig är vad jag kan tycka inte så konstigt, han blev väl rädd när han sov och jag ruskade om honom. Men vad kan "krampandet" bero på? Man kände att musklerna spändes och släppte. Min mamma som också haft iller tror att han drömde men, jag är inte säker…

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

Mixxy
0

Det första jag tänkte på när jag läste det här var att det lät som ett epilepsianfall. Men jag har ingen aning om illrar kan få det. Någon annan vet säkert..

sarae
0

illrar kan krampa/rycka ordentligt i sömnen, speciellt valpar, de kan ligga och sprattla som besatta, och ofta yla i sömnen - att han inte vaknade beror antagligen på att han sov "illersömn" - djup sömn som gör dem helt lealösa (och okontaktbara).  Jag skulle personligen inte oroa mig i första taget, om inget annat verkar tokigt med honom.

MiniSku-
0

Jo men illersömn har jag koll på, Maya hade det ofta, inte Rufus dock.. 
Hur som helst så är det inte det jag oroade mig för, mer för "kramperna". Såg obehagligt ut och jag tänkte också epelepsi först men vet inte hur det är med illrar och sånt. Men jag vet inte, han kanske sprang i drömmarnas land bara. Såg läskigt ut iallafall och jag är nojjig =P

Jessica Holländare
0

Du kan ju alltid ringa till en veterinär och fråga..

JossanH
1

Illrar kan få epilepsi. Dock tror jag inte det var det han fick om han låg och sov i djup sömn och du inte märkt något annat varken före eller efter. Jag skulle tro att han drömde om gröna ängar, hoppa över stock sten och till sist fångade en flygande korv som råkade vara ditt finger ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

Grattis till killen! Om det inte visar sej i vaket tillstånd skulle jag inte oroa mej men om du är orolig kan du alltid göra en liten hälsokoll.
Här hemma babblar dom och lever som sjutton när de sover, tror faktiskt dom gör mer liv sovande än vakna;)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

MiniSku-
0

Haha ja det kanske är så enkelt. Jag är bara så nojjig alltid. Skulle inte kalla det överdrivet men plånboken kanske gör ;)

Han har förövrigt varit världens snällaste kramigaste-till igår kväll när han upptäckte bita-finger-leken… Han är envis men jag är envisare, han bet mig, jag sa ifrån och han fick inte längre va i sängen, ju fler gånger jag "kastade" ner honom på golvet ju snabbare var han upp för att leta upp ett finger igen… Till sist gav han sig och la sig och sov mitt i leken brevid mig, som om inget hade hänt. Och sån har han nu varit hela dagen… Tills han blir trött förståss, då vill han gärna ligga på eller väldigt nära en och sova.

Men nej, jag märker inget i vaket tillstånd och har inte märkt av något misstänksamt annars heller så det kanske är lugnt då.

Jag vet att det finns en uppfödare neråt i landet som har en farm. Har skrivits mycket om honom här(iallafall förut) men jag kan inte komma ihåg namnet på honom. Dock så kände jag igen namnet som stog på ruperts stamtavla och undrar om han inte är därifrån, vore intressant att veta. Jag köpte honom när han var 6 månader.

LisenN
0

#7 Jan eller Lennart?

Hur ser stamtavlan ut?

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus