Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1307 ggr
AnnaJosefine
2011-12-14 22:20
0

orolig!!

Jag blev väldigt orolig nu!

Ossian blev ovanligt slö för en stund sedan och han gnyr väldigt ynkligt när Caspian tjuvnyper honom. Han gick på lådan innan men det kom inget bajs. Han kissar och bajsar ALLTID samtidigt! Då menar jag ALLTID! Kan detta tyda på förstoppning? Jag håller stenkoll på de två nu, hittade inte just det sypmtomet att "försöka" gå på toa när jag sökte på forumet!

Tips?

VeronicaKahlbäck
2011-12-14 22:28
0

Jag säger lyssna på magkänslan, om man känner sin iller så ser man bäst själv om det inte tillhör det normala.
Har du parafinolja hemma?
Hoppas det går bra!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
2011-12-14 22:28
0

Har du paraffinolja hemma så ge en dryg tsk och se omd et kommer ut. Oljan glider lätt igenom tarmen och har han inte full förstoppning så kommer han bli oljig i rumpan efter bara någon halvtimme.

Rensa lådorna och håll honom ensam så ser du om han bajsar eller inte.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaJosefine
2011-12-14 22:30
0

Har parraffinolja men den är hos en väninna just nu… Ringer henne direkt. Om jag åker in, rekomenderar ni Helsingborg eller Malmö?

VeronicaKahlbäck
2011-12-14 22:32
0

Hoppas någon nerifrån kommer in, vistas ju själv i mitten.
Hoppas du får tag i parafinoljan nu!

JossanH
2011-12-14 22:33
0

JAg har ingen aning om hur klinikerna där runt ser ut. Har han varit pigg tills nu hade jag avvaktat lite. Hållt honom instängd och gett paraffinolja. Kommer inte oljan ut hade jag åkt in och bett om kontraströntgen på en gång.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaJosefine
2011-12-14 23:18
0

Han fick paraffinolja för ca 30 min och nu kom det en bajs! Misstänker att han kanske fått i sig en smula pepparkaksdeg från innan idag när jag bakade. Jag tyckte jag var apnoga med att INTE få något på golvet, men sen är det den där j*vla springan mitt i bordet -.-'.

Men bajs kom det och mer bajs ska det bli! Han får 3 ml till om en halvtimme, tre kvart till så att vi är på den säkra sidan! Han har druckit lite och ligger och sover nu :)

JossanH
2011-12-14 23:19
0

JAg tror du kan slappna av. men vet hur det känns när man är sådär orolig! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

enbartmalin
2011-12-14 23:31
0

Även om det n u har löst sig.

På kvällar och helger välj Malmö, Helsingborg är INTE att rekomendera.
På vardagar, fågelkliniken.

Hälsningar Malin

AnnaJosefine
2011-12-14 23:34
0

Okej, då vet jag det till en annan gång, alltid bra att veta!

Han verkar lite piggare nu, magen behövde kanske bara en liten "skjuts" eller så. Bajsen såg normal ut. Kanske bara är brorsan som suger musten ur honom med sitt farande och tjivande!

VeronicaKahlbäck
2011-12-14 23:39
0

#9 Håll lite koll så han fortsätter bajsa och att det som kommer ut ser ut som det ska, har hänt att det ser bra ut men sen inte varit det, säger det inte för att skrämmas utan bara så du är medveten:)

MiniSku-
2011-12-14 23:41
0

Jag misstänkte att min lilla hade fått i sig en öronpropp för en vecka sen. Så jag ringde till en smådjursklinik här i närheten, den veterinären sa att det är bättre att ge illern matolja istället för paraffinolja? Då jag hört mycket om paraffinolja här så blev jag en smula förvånad. Hur är det egentligen med det där? (Har nu både matolja och paraffinolja här hemma!)

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

AnnaJosefine
2011-12-14 23:42
0

#10 Jag ska ge honom 3 ml till nu om en stund så att vi är på den säkra sidan. Men jag tömmer lådorna för kvällen och håller koll på dem. Har satt klockan på 03 för att gå upp och titta till honom. Tack för tipset!

AnnaJosefine
2011-12-14 23:44
0

#11 Jag har hört att man kan använda det också, men jag vet att paraffinolja funkar och vill inte "testa" matolja när det gällde denna situationen :P Men frågan är om det är raps- eller olivolja som ska användas då, det kan ju vara bra att veta om matolja nu ska fungera =)!

VeronicaKahlbäck
2011-12-14 23:45
0

#11 Matolja rekommenderas inte då det absorberas av tarmen samt kan göra illern uttorkad, parafinoljan kapslar in föremålet och smörjer tarmen.

Bogey
2011-12-15 10:33
0

Precis som #14 säger så är matolja "mat" och bryts ner så tarmen/kroppen kan absorbera fettsyrorna. Parafinoljan går opåverkad genom tarmen och smörjer som sagt.