Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 1557 ggr
[Nathalie62]
5

Om tonen här.

Vill inte ha en otrevlig stämning med detta meddelande och hoppas vi kan hålla en bra nivå. Jag menar inget dumt på något vis.

Ofta har man läst att dom har svängdörrar i rumpan och hinner inte känna sig för i sitt nya hem innan det är dags för en ny flytt. Har också läst att man ska vara medveten om konsekvenserna som kan uppstå och alla omständigheter som kan förändras men jag har länge undrat.

Varför är tonen olika beroende på vem och hur en iller omplaceras ? Är det mer acceptabelt med omplacering om man räddar illern från avlivningshot ?

JossanH
5

Ja, du vet väl vart jag står i frågan ;)

Självklart är det skillnad på att omplacera och omplacera! På samma sätt som det är skillnad på att avliva och avliva.Det kan vara en smidig väg ut, eller det kan vara en välgärning.

Ärligt talat. Jag blir fruktansvärt frusterad över denna omplacerings-skam som råder här inne. Man ska stå ut med djur man inte trivs med. Man ska hålla fast vid djur som skulle få det mycket bättre någon annanstans.
Och vilka tjänar på det? Djuren?.. Skulle inte tro det..
Jag har sett ett antal illrar AVLIVAS pga denna skam. Man har alltså valt att avliva djur som varit så unga som bara ett par år gamla före att omplacera! Helt i onödan.

Sedan tycker jag det är rent förj*vligt om någon letar iller på iller, svarar på annonser för att dom vill ha fler illrar för att sedan omplacera dom. Eller ännu hellre- någon har precis skaffat första illern, haft mycket problem med den, vill nästan direkt skaffa en eller fler illrar trots att flera avråder då första illern inte blivit "bra" ännu och det slutar med att alla omplaceras.. Detta är förstås också något man har sett ett antal ggr.
Vill man ha ett nytt husdjur ska man se till att det blir rätt från början för att djuret ska slippa flytta gång på gång på gång.

Dock anser jag att varje gång ett djur omplaceras där ägaren inte gör allt i sin makt för att kunna behålla det eller vill behålla det, så ska man inte försöka övertala personen i fråga att behålla djuret. Då får djuret det självklart bättre någon annanstans.

Om ett djur är i nöd stannar man inte upp och funderar över om djuret i fråga kommer kunna stanna i ens hem i all evighet, man ser till att djuret får det bra. Om det sedan mår bra i mitt hem eller att jag hjälper det till ett annat hem spelar mindre roll för mig. Djuret lever och mår bra!
Hade jag själv haft kvar den första risiga hittekatten jag tog hem så hade den inte ens haft ett hälften så bra liv som den har nu! Men hade jag inte tagit hem den hade den varit död idag. Tror knappast han bryr sig om att han flyttat en gång…

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Glömde- Jag bryr mig inte om vem omplaceringen gäller, jag bryr mig om anledningen till den!

Jag tänker inte klaga på mina vänner om jag inte anser att de gör fel, lika lite som jag kommer klaga på okända människor av samma anledning.

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
3

Självklart varierar tonen mellan medlemmar, man kan ha olika relationer till varrandra och eftersom illervärlden inte är så stor är det många som känner varrandra privat eller från andra illerrelaterade sammanhang.
Det påverkar tonen genom att man kan ha mer bakgrundsfakta än vad som syns på forumet, inte alls för att vissa blir favoriserade.

Angående tråden jag antar att du har i åtanke nu där jag bett dej vara lugn så visst kan det påverkar att jag känner Jossan privat, jag vet hur hon är med sina djur och kanske något mer om saker som rör Sonny men det beror framförallt på att jag själv hjälpt djur i nöd vid så många tillfällen att jag förstår hennes situation. Har inte funnits ett djur i mitt hem jag inte funderat på att behålla men när man vet att de kan få det bättre hos någon annan insett att man måste göra vad som är rätt mot djuret.
Sonny har blivit räddad från att avlivas vilket står klart och tydligt, tanken var inte från början att han skulle få stanna hela livet, dessa veckor som gått behövs för att kunna "utvärdera" vilket hem han kommer passa bäst i. Så att Jossan haft tankar på att behålla honom är egentligen oväsentligt.

Självklart är det acceptabelt med omplaceringar i en situation där man faktiskt agerat akuthem, vad många djur som skulle få lida annars, vi ska vara glada att det finns människor som faktiskt agerar när ett djur far illa eller riskerar att göra.

Det syns inte alla gången hur jag faktiskt hanterar situationer som uppstår här inne, två gånger sen jag blev Sajtvärd har jag skickat PM till personer jag känner att de ska försöka hålla tonen. Jag har även redigerat i flertalet trådar och det har varit medlemmar jag har olika relation till.

Har skrivit en artikel angående gällande sajtregler.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

illernettan
1

Har själv agerat akuthem och hjälpt till med andras omplaceringar. Ser inga fel i att Sonny omplaceras. Har själv hämtat en iller som skulle vara här en tid som jag sedan fick av ägaren. Insåg efter en tid att illern inte trivdes, varken med mig eller dom andra illrarna så jag börjad leta efter ett nytt hem åt honom. Hittade ett toppenhem där han bor än idag.

Ibland måste man sätta illerns bästa framför sitt ego. Ibland räcker man inte riktigt till för just den illern. Att då behålla illern bara för att…..nä, det blir fel mot illern. Då är det bättre att omplacera och låta någon annan få ge och ta emot kärleken till den illern. Men det ska mycket till för att erkänna för sig själv att man inte räcker till. Och där får Jossan min cred.

Jag förstår samtidigt din fundering för ibland är det olika på hur inläggen blir behandlade och bemötta. Det finns alltid två olika sidor av samma mynt och det gäller att tänka på flera sätt.

Jag hoppas du förstår hur jag tänker och menar Glad.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

[Nathalie62]
3

Jag tycker det är fel att man ser situationen annorlunda bara för att man känns vid privat, många gånger är det bättre med omplacering än att dom bara släpps ut som väldigt många sommarkatter gör till exempel, känner man att tiden inte räcker till eller att något har förändrats så blir man kanske tvungen att ta beslut som inte är passande för någon annan.

Jag är själv sådan som agerar akuthem för många djur och är också glad att det finns fler som stöder det men jag har läst många trådar om omplaceringar och det blir tyvärr vilda diskussioner om varför och att det inte anses rätt men att det beror på vem som har gjort valet att ge illern ett nytt hem.

[Nathalie62]
0

#4, Jag förstår hur du menar, det är alltid 2 sidor på ett mynt även om man känns vid privat eller inte.

Ceciliaolucifer
9

Nathalie72,
Jag håller till viss del med dig. Tonen här inne varierar helt klart på vilka det handlar om.

När det kommer till omplaceringar så tycker jag att det är helt upp till situationen. En del illrar behöver räddas och någon måste ställa upp. Denna någon behöver ha tid, pengar och utrymme. Man kanske enbart har tiden och pengarna som behövs men det är tillräckligt för att kunna rädda en iller ifrån ett hemskt öde.

Som i mitt fall så har jag räddat illrar vid ett flertal tillfällen men aldrig haft möjligheten att behålla dom. Det har jag vetat innan jag har hämtat dom. Men för mig är det viktigast att illrarna får en chans till ett nytt liv i ett underbart hem. Även om jag är den som bara kan hjälpa dom dit.

Jag förstår dom omplaceringarna som sker för att man verkligen har försökt allt, och att det absolut inte blev som man tänkt sig fastän man har läst på, träffat illrar, läst på, tänkt igenom noga, valt iller efter känsla och inte plånbok.

Men dom som kommer in hit, annonserar efter iller, svarar på alla annonser, skaffar sig en-två-tre illrar på några veckor. Livet leker, allt är bra. Sen plöstligt ligger dom ute på omplacering för att den nya ägaren tröttnade, det var inte lika kul längre, mamma och pappa sa nej, vill syssla med hamstrar istället osv. Det är den enda formen av omplaceringar jag avskyr! Speciellt när dom begär hutlösa pengar för illern dom praktiskt taget har fått gratis.

Så räddningsaktioner hyllar jag, oavsett om dom får stanna i det hem som hämtade/räddade dom.

Men har man i syfte att tillöka sin familj och medvetet skaffat en iller för att sen upptäcka att man ångrar sig pga platsbrist. Då är det oseriöst.

#3 "Angående tråden jag antar att du har i åtanke nu där jag bett dej vara lugn så visst kan det påverkar att jag känner Jossan privat"

När du som Sajtvärd går in och ber någon medlem att vara lugn för att den hon skriver till är en vänn till dig privat så tycker jag att det är helt fel agerande av dig. Medlemmarna måste ha rätt att få uttrycka sig oavsett vem dom än väljer att skriva till.

Det inlägget Nathalie72 skrev för att få en tillsägelse är helt obefogat. Dvs om hennes inlägg inte är redigerat i efterhand.

En medlem må skriva saker på ett forum. Men en Sajtvärd och en Medarbetare ska även föregå med gott exempel.

VeronicaKahlbäck
0

#5 Vet inte om jag förklarade dåligt men jag menar inte att man ska särbehandla utan har man mer fakta så går man naturligtvis efter all den faktan, även historia från sajten bakas in.  Det kan vara på både gott och ont.

Behåller du alla dessa djur som kommer till dej akut?

[Nathalie62]
1

#7, Tack.
Det är inte rätt om dom svarar på alla annonser och sen letar nytt hem för att dom tröttnat men skriver dom så eller är det bara som man antar ?
Det är inte trevligt att läsa omplaceringsannonser för ofta är det ingen trevlig stämning i trådarna.

Jag och morfar tar ofta hand om djur tills vi ser att rätt hem dyker upp, vi skulle behöva ett stort varuhus för att få plats med alla :-) men för vår del spelar orsaken ingen roll, vi ansvarar för dom tills vidare och det skulle finnas fler som gör så istället för att argumentera om rätt eller fel, hellre det än att dom släpps ut.

VeronicaKahlbäck
0

#7 Och citatet har en fortsättning där jag förklarar hur en privat relation påverkar mitt val, med den menar jag att enda skillnaden är att jag har mer fakta och att jag behandlar en handling likadant vem det än är som är ansvarig.
Kan vara så att jag är otydlig men då kan man med fördel fråga.
Medlemmen det gäller har upprepat sej och svaren står tydligt om man läser hela tråden.  Jag ska kunna säga att det är nog utan att behöva redigera.
Tillsägelsen har på inget vis att göra med att det är Jossan som skriver, skulle kunna vara du eller vilken medlem som helst om situationen vore likadan.
Att säga att jag bedömmer olika kan ingen ännu säga då det ännu inte finns något att jämföra med.

Självklart ska Sajtvärd och Medarbetare föregå med exempel men vi har samma rättigheter som alla andra.

Ceciliaolucifer
2

#9  Det skrivs inte rätt ut att dom har tröttnat. Men en del utav dessa är kända inom djurkretsar. Se på iFokus sajterna, en del medlemmar köper och säljer djur på löpande band. Ena veckan köper dom 20 hamstar för att dom ska starta uppfödning, andra veckan är det geckoödlor som gäller och hamstrarna säljs. Det är en omsättning som man ser och känner igen. Vissa medlemmar som letar iller här vet man från början att det här blir inte bra. Vad händer? Det blir inte bra.

Ceciliaolucifer
8

#10 Jag förstår inte hur hon kunde få en tillsägelse. Hon svor inte, var inte otrevlig, kom inte med falska påståenden eller personangrepp.

"Jag önskar dig lycka till i vilket fall och hoppas han får ett hem där han får stanna i resten av sitt liv och får det bästa av det bästa."

Jag undrar vad hon kommer att våga skriva i fortsättningen.

Samma rättigheter absolut, men man måste hålla en relativt neutralton som både Medarbetare och Sajtvärd. För det ni skriver kommer alltid att kopplas ihop med ett medarbetarskap eller sajtvärdsskap.

FerretCrow
0

Jag anser att ifall det nu är fel i vissas ögon att man ställer upp som akuthem åt en iller i nöd hur ser då samma personer på illrar som hamnar i mellanhänder från uppfödare. som texempel min Lacina som reste från estland-finland och stannade där 2 dagar för att sedan resa till sverige, vet ju fler som gjort detta. En iller som åkte från danmark-norge men där nämner jag inga namn men finns ju även längre resor.

JossanH
0

#9 Det finns flera människor här inne som har återkommit med olika nicknames vecka efter vecka. Det införskaffas illrar, det införskaffas råttor, chinchillor.. Ja, allt möjligt. Det är samma diskussion varje gång. "jag VILL ha", "Jag ska omplacera", "jag vill ha", "jag ska omplacera". Kommer man då in i en tråd där en person ska omplacera, som varit i duskussion 20 ggr tidigare så förstår jag verkligen om det känns som att folk  "går på". De som inte vet historiken blir säkert chockade…
Och som nämnts här ovan- många är aktiva inom flera ifokussajter och ser där samma personer missköta, köpa och omplacera djur på löpande band.

Jag förstår nog inte riktigt ditt tankesätt här, så mycket möjligt att jag har missuppfattat dig.. Men är det inte så vi andra här i tråden också har sagt? Sökes djuren upp och omplaceras på löpande band är det fel, men om det finns en anledning till omplaceringen så är det rätt (trodde inte du gjorde någon skillnad på omplacering och omplacering, men här verkar du göra det??)… Och det är ju inte så att jag inte ansvarar för Sonny tills han flyttar, om han nu gör det. Jag tror att de flesta tar ansvar för djuren tills det att dom flyttar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

kredka
4

jag tycker att det ända som känns fel i det fall är att Jossan öppnade tråd om Sonny där hon skrev bl.a att hon ska nog aldrig kunna lämna bort han då han är fantastiskt osv och sedan plötsligt kommer tråd om Sonnys omplacering - altså det blev lite förhastat och hon kunde vänta lite med tråden om Sonny eller göra den till rent info-tråd.

Välkommen till ferretplanet.se :)

[Nathalie62]
0

#11 Det är ju synd om djuren om dom gör på det sättet.
#12, uppskattar din förståelse men jag tror det var detta citat som jag fick en tillsägelse om, jag tycker dock inte det var rätt att ge mig den ändå, jag strider inte mot sajtens regler och inlägget är inte otrevligt.

"Det kommer klagomål när någon ska omplacera och så läser man att du eventuellt ska ge illern här ett nytt hem men då är det ingen som säger något. Jag tycker att illern här knappt hunnit komma innaför dörrarna innan han ska flytta igen och det är samma med många andra som omplacerar"

Jag skrev förlåt och hoppades åtminstone på ett tack men såg inget sådant :-( det känns lite motigt.

Ceciliaolucifer
0

#16 Jag vet, jag menade givetvis hela det inlägget du hade skrivit!
Men valde att citera det du skrev i slutet, att du önskade honom allt gott.  Skrattande.

[Nathalie62]
0

#17 :-D