Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 960 ggr
[sossomatic]
0

Hur vet man?

Natt efter natt drömmer jag att jag antingen är ute och handlar bajslåda och leksaker, eller att hunden och den lilla ligger och myser i sängen.

Vaknar med värme i hjärtat. Men drömmarna har inte blivit sanning ännu.

För hur kan man veta när det är lämplig tid för det? Jag har ju tidigare haft fyra illrar vid olika tillfällen men ändå tvekar jag.

Många här har läst mina tidigare inlägg, där jag bland anant skrivit att jag har hund och en liten lägenhet. Är det då lämpligt att skaffa ett till djur?

Jag håller ständig koll här på iFokus bland omplaceringarna, om det nu skulle dyka upp någon liten kille att falla för.

Men hur vet man när tiden är inne? Är jag kanske redan redo för ett försök? Eller borde jag vänta?

Sophey
0

Hur liten ar lagenheten? Finns det nagra rum?

Medarbetare på matlust

[sossomatic]
0

Lägenheten är på 21 kvadrat. Badrummet är rätt stort så tänkte jag kunde göra en avgränsning där om det skulle behövas. I övrigt har jag bara ett rum och ett pyttelitet kök.

VeronicaKahlbäck
3

När man har alla förutsättningar för att det ska fungera är det mest lämpligt att skaffa ett nytt djur.
Om det inte skulle fungera mellan illern och hunden behöver man bo så det finns möjlighet att dela av och att det med avdelningen ska kunna vara en hållbar situation alltså att båda djuren skulle trivas.

Vilken ras har du? Man ska ju aldrig lämna en iller och hund tillsammans utan uppsyn så möjligheten att dela av behöver finnas även om det skulle fungera.

Vi är ju alla olika men att du tvekar säger mej att det kanske inte är rätt tillfälle för en iller. Du kommer ju troligtvis en dag flytta till större och då kanske ha bättre förutsättningar. 

Min personliga åsikt är att man inte skaffar djur på försök utan att man skaffar en ny familjemedlem.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Sophey
0

Det var inte sa stort men badrummet hur stort ar det ungefar? Kom ihag att det ar 5 kvadratmeter som galler for illrar som minsta matt och vad gor du om illern och hunden aldrig kommer overens?

For ovrigt haller jag med Veronica i det hon sager Glad

Medarbetare på matlust

VeronicaKahlbäck
0

#2 Jag har svårt att se att du skulle kunna få en lycklig iller på en så liten yta, tyvärr.
Om det ändå skulle vara aktuellt behövs det timtals aktivering varje dag.
Badrummet är ingen permanent lösning, för det är inte säkert att de någonsin skulle komma överens - jag skulle aldrig våga chansa.

[sossomatic]
0

#3 Det är en schäfer jag har. Han har fungerat fantastiskt med andra katter, kaniner och dylikt. Så TROR inte det skulle vara något problem för HANS del om vi fick utökning. Men man kan ju aldrig veta..

Tack för svaren! Jag skall fundera och klura lite till..

[sossomatic]
0

Jag har bestämt mig för att försöka. Jag känner mig redo. Men jag tänker inte jäkta. Det får ta den tid det tar för min älskling att komma in i mitt liv.

stampepluttis
0

lycka till! :)

Sarah
1

Spelar inte så stor roll om hunden varit bra med andra djur. En iller kan fungera annorlunda. Min första iller jagade ut två stora hundar ur vår lägenhet då han var 10 veckor. Om du skaffar en iller som jagar hunden, hur reagerar hunden då? Det kan du inte veta. Tycker att 21 kvm är för litet att ha två arter som kanske inte fungerar ihop på.

Nussen
0

När vi hämtade Lillstrumpa 8 veckor gamal tog vi med hennes syster också, till en familj i stockholm dom hade världens underbaraste schäfer stor,  fin och väluppfostrad. Dom lämnade bort illern efter någon vecka då iller gjorde hunden olycklig den lilla knatten på 1 dm bet den stora schfärn och hunden vågade (min egen tolkning) inte säga ifrån för han var tillsagd att vara försiktig med den lilla pytteillern. Då var hunden faktiskt illervan som man kallar det och familjen bodde i hus. Låt illern och hunden träffas några gånger innan du låter illern flytta in så kanske chansen att lyckas är större.

Glad

Lycka till

[sossomatic]
0

#10 Tack för tipset!

Så är ju bara frågan.. Jag har kontakt med hon som tog Benny och Caramell. Hon skall ju omplacera dem igen och vill gärna att jag tar dem. Men det är ända uppe i stockholm och de är relativt gamla. (Fyra respektive fem). Men det är kanske ett plus med tanke på hunden? Alternativet är att ta en valp på cirka sju månader, som inte är handtam. Kanske bättre att ta de äldre? Det är först efter nyår som det gäller så jag har iallafall tid att fundera ordntligt på detta. Skönt det!

Känns som att OM det fungerar med hunden så gör jag en insats för Benny och Caramell. Att de får en fin sista tid i livet. Men om det inte fungerar då?

Hm..

LisenN
0

#7 När du skriver försöka, menar du då att du testar och går det inte så omplacerar du igen?

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

[sossomatic]
0

Går det inte så får de komma tillbaka till förra ägaren. Fått höra nu att de är hundvana så det borde gå bra. Vi får hålla tummarna.

UlrikaD
0

#13 Vilken förra ägare ska de tillbaka till då isåfall?

Han som haft dem länge eller hon som har dem nu?

Jag tycker man ska tänka efter extra noga (det har du kanske redan gjort) när man tar en omplacering, eller två. Speciellt några som flyttade till nytt hem för bara några veckor sedan. Och sen ska flytta igen.

Det kan ge utslag i en hel del protester om man har otur. Och att då sätta in en hund i den ekvationen kan om man har otur gå fel.

Illrarna kan testa både dig och hunden.

Förra ägaren gav upp för att dessa två inte gick ihop med hennes iller på en vecka, när många gånger det kan ta månader att få ihop illrar. Så tänker man bara ge det en vecka är det ingen idé att man ens försöker.

Du bör isåfall ha en plan för hur lång tid du ska ge det och hur du ska lösa det med utrymme ifall du måste ha dem delade.

Och hur löser du det när du inte är hemma och måste lämna både hunden och illern?

Som jag ser det är ditt största problem yta, allt annat tror jag säkert du löser. Har du tur går det jättefort, annars så löser tid och tålamod det mesta. Frågan är bara hur du löser det under tiden isåfall.

[sossomatic]
0

Jag har satt badrummet som "illerrummet". Detta är på cirka sex kvadratmeter så det är stort!  Jag hoppas att det, med lite inredning, kommer duga till de små.

Jag valde att tinga Benny och Caramell. Det får bli en äventyrsresa upp till stockholm.

Visst är jag rädd. Rädd att det inte kommer fungera. Men som du säger Ulrika, så tror jag att jag kommer fixa det. Bara jag är mogen nog att ge det tid.

stampepluttis
0

va kul och höra!  lycka till! när blir dena äventyrsresa? :D

UlrikaD
0

Jag tror ju stenhårt på tid och tålamod. Men jag vet också hur det är att försöka dela sig i två och vara i två läger samtidigt när djur inte går ihop.

Så förhoppningsvis funkar det galant och du behöver bara ha dem separerade när du inte är hemma.

Se till att avloppet är illersäkrat innan du släpper in någon illbatting där bara. Dumt om de rymmer den vägen.

[sossomatic]
0

Tack för stödet och tipset! Jag behöver allt stöd jag kan få.

stampepluttis
0

för mig är det tvärtom ja har tre illrar och skulle gärna vilja ha en hund. 
Men det får vänta.. tyvärr! för mina 2 yngsta attackerar alla djur som kommer besök medans den äldsta vill gosa! :D

Nussen
0

Som Ulrika säger kolla avloppet, redan nu. Vårat avlopp går inte att sätta fast överhuvudtaget så illrarna kan inte vara i badrummet alls. Lillstrumpa smet in en gång fick bort silen o dök ner och geggade runt fy vad hon luktade illa.

Ceciliaolucifer
1

Jag avråder dig stark från att skaffa illrar om tanken är att dom ska leva i ett badrum på 6kv på heltid. Om du har haft illrar tidigare så vet du att illrar behöver mer utrymme än så för att vara lyckliga.

Inget illa menat mot dig. Jag tror säkert att du kan ge dom kärlek, mat och godis. Jag tycker bara att du inte har dom bästa förutsättningarna just nu Att skaffa iller iom utrymmet.

emoflickan
0

Jag bor själv min Willa på ca 50 kvadrat, skulle vi bo på 21 kvadrat finns risken att vi skulle driva varandra till vansinne ;) Som många härinne säger, hund samt två illrar på så liten yta låter som en ganska dålig idé, tror inte någon kommer må bra av det i längden. Har du möjlighet att flytta till större lägenhet?

[sossomatic]
0

Drömde att det hela gick rakt åt helvete. Blev tvungen att avliva hunden till och med. Hemskt!!

Ja, fyra stycken som delar på 21 kvardrat är väl inte det ultimata. Illrarna är tingade men jag har fortfarande tid att ändra mig. Och sova på saken lite ytterligare.

Jag flyttade nyligen till den här lägenheten och har inte möjlighet att flytta till större i nuläget.

Alternativet är att flytta till mammas och pappas gård men de avskyr illrar! Så usch, vet inte hur jag skall göra. Min vilja är stark, men det är mycket som tål att tänkas på.

Ceciliaolucifer
0

#23 Förstår att det är mkt att tänka på. Men sätt djurens välmående i fokus.

21 kv för fyra stycken är litet. Är illrarna instängda på 6kv så får hunden röra sig på 15kv.

Mankhöjd för en schäfer: Mankhöjden för hanhund: 60-65 cm. Mankhöjden för tik: 55-60 cm.

Lagliga rastgårdar för dessa hundar understiger måttet du har att erbjuda hunden. Beroende på hundens mankhöjd krävs minimun 18kv - 20kv. Detta är enbart för rastgårdar och jag kan inte tänka mig att utrymmet inomhus skulle vara mindre.

Att flytta dit man vet att illrarna inte kommer att bli omtyckta är inte heller en bra start.

Så snälla, vänta tills du har mer utrymme.

VeronicaKahlbäck
1

#11, 23 Kan ha fel men har för mej att dessa illrar även omplacerades till sitt förra hem vilket innebär att du skulle vara hem nr. 4 (minst), känns inte okej att då "prova och se OM det fungerar". Vilket jag aldrig tycker egentligen men dessa illrar kan vara ett av de sämsta valen.
Om det dessutom inte fungerar kan dessa var ytterst svåra att sedan omplacera pga sin ålder.

Jag kan säga ganska säkert att den ytan kommer inte vara tillfredställande för en schäfer samt två illrar - har du planerat hur du ska aktivera illrarna dagligen?

Har Oliver här för att han i sitt gamla hem inte gick ihop med hunden, de hade levt tillsammans ett år men då hon skulle flytta till mindre hade hon inte längre den möjligheten att dela av.
Detta var en kinesisk nakenhund som Inte tyckte om Oliver, han älskar däremot hundar konstigt nog.
Var ute och gick en dag med Oliver så träffade vi en katt jag träffar dagligen, alltså kommer jag hem med hennes doft regelbundet och han har aldrig reagerat på den men när de fick hälsa blev Oliver galen fast katten bara tyckte det var spännande. Nu när jag luktar som katten blir han nästan likadan..
Hur löser man det på 21 kvm, om hunden reagera på lukten - väldigt svårt att skärma av så hunden inte kommer åt dörren in till badrummet.
En hund har gjort utfall mot mej just pga illerlukten.
Hade problem med en valp för några veckor sen då han från en början tyckte om mej då jag inte luktat iller men han blev vettskrämd av doften, nu har vi tränat bort det men det var inte helt enkelt.

Ingen här säger att du inte ska skaffa iller bara att det kan vara bäst att vänta tills den dagen du har bättre förutsättningar.
Vill själv ha hund - har alltid haft det förut samt akuthemsplacerade men anser inte att  mina nästan 60 kvm är lämpliga att dela av ifall det inte fungerar.

Att du använder ord som försöka, OM och dessutom funderat på en icke handtam iller (skulle inte hjälpa att ha denna på en liten yta) tolkar jag tyvärr lite om att du kan tänka dej första bästa iller och att det ska vara en iller nu "bara för att".

Skulle du själv vilja bo inne på en toalett?

[sossomatic]
0

Jag mejlade precis Melissa och sa att jag trots allt inte kan ta dem. Ni har rätt i det ni har skrivit. Trots att jag så gärna vill ha iller igen så måste det nog vänta. Jag har den här lilla lägenheten fram till mitten av juni, sedan hyrs den ut som vandrarhem. Bara detta skulle innbära ännu en flytt för Benny och Caramell, trots att de skulle flytta Med mig.

Angående hunden så träffade han illrar när han var valp och det gick jättebra, bara det att illern verkligen avskydde honom. Men det innebär ju inte att han skulle ta det bra även nu.

Jag lät Lillan ha det avgörande ordet och hon trodde också det skulle bli jobbigt att ha så många djur på en sådan liten yta.

Benny och Caramell förtjänar ett bra SISTA hem, om de nu omplaceras igen. (Frågade Melissa om hon ändå inte har möjlighet att låta dem stanna, har ännu inte fått svar).

Lillan sa även att det nog inte är det bästa för mig att ta en iller som är över tre år, eftersom det tär så hårt på mig när de väl somnar in. Och det har hon så rätt i.

Mina illerdagar kommer tids nog. När rätt tid och rätt iller dyker upp.

Ceciliaolucifer
0

#26 Mkt klokt val :) Din tid som illerägare kommer nog snart igen!

VeronicaKahlbäck
0

#26 Väldigt smart beslut, för både din och djurens skull - är inge rolig känsla när djuren inte har det bästa möjliga.

Är helt säker på att det kommer dyka upp bättre tillfällen Att skaffa iller på:)

UlrikaD
0

Hoppas allting löser sig längre fram så du får allt du vill ha.

Både hund och illler.l

Jag är hundmänniska från start och känner mig fortfarande konstig utan hund. Men även om jag har en stor trea så finns det ingen möjlighet att jag skulle släppa in en hund till mina 11 huliganer.

Inte utan räddningslina upp till närmaste taklampa iallafall.

Vilket kan bli knepigt för jag vill ju ha leonberger igen.

Så jag hoppas på tomten i år med som ska komma med mitt hus. Men blir det inte detl så stannar jag och illrarna här. Utan hund.

Visserligen är det så att en gång hundägare, alltid hundägare. Och så känner jag fortfarande.

Men jag känner också en gång illerägare, alltid illerägare. Och jag skulle aldrig ge upp mina småttingar för en hund.

Fast jag måste erkänna ett dillemma jag hade i somras. Blev erbjuden en leonberger efter championlinjer som uppfödaren hade stor tro på.

En hane, jag skulle vara fodervärd, ställa ut (älskar att ställa leo) och ha hunden hemma hos mig. Två kullar sen så skulle han vara min.

Åh, vad jag var sugen, det gjorde verkligen ont i magen.

Gick hem, tittade mig omkring och insåg nä. Jag delar inte av min lägenhet så den blirl mindrel för illrarna om de inte funkar ihop.

Och så fällde jag en liten tår och tackade nej till min drömhund.

Men hellre tacka nej i tid, än hinna bli kär i hunden och det inte funkar. Det är ju inte bara jag som bor här.