Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 435 ggr
Faxlin
0

Tidelag - Regeringen

Svar från Regeringen angående insamlingen mot tide

Hej på er!

Här kopierar jag svaret som jag fick idag om tidelag….och ni ser ju själva att det kommer ta tid innan någonting händer,jag blir faktiskt förbaskad Ledsendet borde vara all levande väsens rättigheter att få en lag om att man ej får tillfoga någon skada….

MVH

Lena

Lena!

Tack för ditt brev samt de bifogade namnunderskrifterna för en lagstiftning mot sexuellt utnyttjande av djur.

Inledningsvis vill jag säga att företeelsen att människor använder djur i sexuella syften är motbjudande och oacceptabel. Djur ska behandlas med respekt och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.

Enligt gällande lagstiftning är sexuellt utnyttjande av djur som innebär fysiskt eller psykiskt lidande för djuret förbjudet. Brottsbalkens bestämmelse om djurplågeri anger att den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt otillbörligen utsätter djur för lidande, döms till böter eller fängelse i högst två år.

Djurskyddsmyndigheten fick år 2005 i uppdrag att undersöka hur vanligt förekommande det är med sexuellt utnyttjande av djur i Sverige och om den befintliga djurskyddslagen är tillräcklig för att skydda djuren från att användas av människor i sexuella syften. I januari 2007 tog regeringen emot myndighetens rapport som bl.a. innehåller en redogörelse om antalet polisanmälda ärenden under år 2005 som har koppling till sexuellt utnyttjande av djur samt förslag om tillägg i djurskyddslagen. Frågan bereds inom Regeringskansliet och det är därför för tidigt för mig att uttala mig i frågan.

Med vänlig hälsning  

Eskil Erlandsson
Jordbruksminister

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Smeagol
0

JAg säger bara OMG. snacka om slingrigt svar… grrSkrikandes Kan man bli annat än förbannad!!?? Men ja hoppas verkligen att det en dag kommer att finnas en BRA lag som förbjuder tidelag!!

Aelsklinn
0

Usch… ja man undrar ju lite om hur vanligt det är egentligen. Min kompis har en bok som heter "Bikten" där en massa anonyma människor har skrivit sina hemskaste/pinsammaste/konstigaste hemligheter. Där hade en bonde skrivit att han brukade ha sex med alla korna på sin gård. Fruktansvärt! En sådan borde inte får ha djur! Det är obeskrivligt vad obehagligt och vidrigt det är!