Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 514 ggr
JossanH
1

Promenadhets!

Ja, nu råder det promenadhets här hemma. Har 3 illrar som alla vill gå en sväng om dagen och en iller som ibland vill gå en sväng.

När jag hade min första trio med illrar så var det så smidigt! Dom gick så duktigt tillsammans och det var inga konstigheter att gå en rejäl promenad med alla samtidigt… Men nu…
Jag har en Marcello som vill gå långt, snabbt och mycket. Honom är det bäst att promenera ihop med Willa och Hanna.
Sedan har vi Sonny. Allt är ju sååå spännande för honom så man kan säga att han har halvfart. Han och Marcello skulle kunna gå bra tillsammans om det inte vore för att de inte kommer så bra överrens och helst vill gå åt olika håll än så länge..
Och vi får förstås inte glömma Vicente. Han lallar mest runt. Ibland har han lite fart men har den som är blygast ute och måste stanna och kolla läget vid varje ljud han hör. Han är en riktig vägsnigel!
Sen har vi ju Skit. Han sover hela dagen tills det att kl närmar sig 22. Då kan det hända att han vill ut en sväng.

Så oftast blir det minst 2 promenader per kväll men inte allt för sällan får jag ta dom var för sig..
Man blir lite tokig på det här! Kom i fas grabbar och lär er gå ihop, i samma takt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

emoflickan
0

Gött o bara ha en… ;) men som sagt..promenadhets är det ju verkligen, Willa kommer nog vara lagom sur ikväll när jag ska jobba och hon går miste om sin kvällsprommis :)

villhailler
0

hoppas att de går bättre snart med prommenaderna .. hehe ..

VeronicaKahlbäck
0

Haha upptäckte samma problem igår men bara det att ingen av mina har den blekaste om hur man ska gå:/

På hemvägen igår gick Oliver riktigt bra kanske sista 500 m så hoppas att de klickade:)
Bor vid en enorm takterass så där får tjejerna springa runt, dom är ju ganska hispiga över allt som låter, rör sej eller luktar annorlunda. 
Det är lite svårt att gå på bra promenader i centrum då, så om jag inte orkar gå till skogen blir det terassen:)

Att gå bra med flera samtidigt är en konst, säg till om du får de att funka och bombadera med tips:P

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
0

#3 Hade ju min första trio som jag alltid gick med alla 3! Var som en vanlig promenad. Jag har tyvärr inga tips mer än att de nog "växer" in i det själva.

Min första promenad med Dexter Pegasus och Skit, då Skit nyss hade flyttat hem till oss, var fruktansvärd! Och jag skulle ALDRIG mer försöka mig på 3 illrar samtidigt! Men… Det gick ju tillslut! Och i 3 år funkade det gallant.

Har märkt att illrar som inte är vana att promenera eller som är på sitt första levnadsår brukar vara mycket mer lättpromenerade andra året.
Mina illrar är promenadsugna i perioder. Under vår, sensommar/hösten och början på vintern brukar de vara som piggast.
Pegasus första levnadsår var han inte jätteduktig på att hålla Dexters takt. Skits första levnadsår var han inte så snabb som dom andra och förra året var Marcello inte ens i närheten av Skits promenadtakt, men nu är han jätteduktig på att gå!
Så jag hoppas att Vicente ska få lite mer fart nästa år när han kanske gått ned lite i vikt (han är uppe i nästan 2,2 kg nu och han har inte blivit längre ;)) och fått upp pulsen lite. Sonny tror jag inte kommer vara några problem :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Fördelen med att ha många illrar är att man i stort sett alltid kan få ihop olika gäng som promenerar likadant. Funkar det inte med en provar man med nästa.

Den allra största nackdelen är ju att om man inte vill fastna insnärjd i ett trä någonstans och vänta på brandkåren så kommer inte alla ut på promenad samma dag.

Våra promenader trasslade till sig lite när Grizzly dog. Han styrde upp alla så bra. Det gick att gå med fem stycken på en gång när han var med, för de följde honom. När man tog bort honom ur ekvationen då visste de andra fyra helt plötsligt inte vad framåt var längre.

Det har Snuffe i och för sig aldrig vetat. Men om man sätter honom med rumpan åt det hållet man ska gå så kan man komma rätt så långt innan han inser att han blivit lurad och faktiskt går åt det hållet man vill.Tungan ute

JossanH
0

#5 Man vill ju gärna ha en fungerande grupp.. Framförallt då mina oftast kräver promenad varje dag när de är inne i en promenadperiod.. Mellan 30-60 min brukar vara lagom för varje iller att vara ute och då jäklar går det åt att man är ute stora delar på kvällen :S

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

#6 Jag har ju gått med mina i tre-grupper. Det tycker jag har varit lagom. Och när jag hade Nolita så gick jag alltid med henne själv för hon hade tempo som en dobermann!! Fanns ingen som sprang som hon.

Här är det bara vissa som tycker om att vara ute året runt. Vissa gillar snö, andra skulle ringa djurskyddsmyndigheten om jag ens försökte ta ut dem, så de har jag gett upp. Bättre att koncentrera sig på de som faktiskt står på bakbenen och hoppar och vill följa med.

Den dagen Molly inte vill följa med ut på promenad t.ex då blir det ambulans till djursjukhuset!

Sarah
0

saknar den tiden då jag hade promenaduppfostrade illrar… utegård gör mig lat :( en promenad då och då ger ingen vana

JossanH
0

#8 Jag tror att om jag skaffar utegård kanske det mest bara är marcello som fortfarande kommer få promenader för tror han är den som skulle vara lite missnöjd trots allt…

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

#8 Det är bara att du börjar träna igen:)

Hoppas de blir lite snö till Oliver så han kan få gräva runt, tjejerna blir däremot inte så glada utan tycker att då kan man minsann lika gärna stanna inne..

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Sarah
0

Det är svårt på landet tycker jag, jobbar man och kommer hem då det är mörkt så är det extra mörkt i skogen :) Finns inga lampor här ute och då är det mindre kul :) Celadon skulle helt klar må bra av det, men efter två års testande med promenader med honom har jag gett upp. Han vill bara hem :)

ElinaPersson
0

Jag kan ställa upp som promenerare!! :D jag tar gärna ut några illrar på prommis under kvällarna, tycker det är så mysigt, haha…

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Nilam
0

Lyssa går inte i linje framåt, utan hit och dit, fram och tillbaka, upp och ner…… Så jag tar hellre ut henne i skogen och låter henne gå utan koppel, sele med bjällra har hon, så jag alltid hör henne, men ser också till att hon inte är mer än 1-2 meter ifrån mig :)

Eftersom jag inte kan ha koll på två illrar samtidigt så tar jag ut dem i omgångar. Frysa vågar jag dock inte ha lös ännu ^^