Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 545 ggr
UlrikaD
0

Nattlig fundering...

Illrar och kaniner går ju inte särskilt bra ihop. Aldrig bra om ena djuret käkar upp det andra.

Men undrar vad en iller skulle säga om den stod nos mot nos med en fransk vädurskanin på sisådär en 7kg. Skulle den fortfarande försöka lägga ner den?

Kaninen borde ju i det läget fota till illern ordentligt.

Har alltid gillat franska vädurar. Tänk om i en perfekt värld illrar och kaniner kunde skutta runt tillsammans.

Fast då kanske jag borde sluta utfodra mina illrar med kött.Tungan ute

VeronicaKahlbäck
0

Mårddjur tar byten upp till sju ggr sin egen vikt och kan även försöka sej på större byten vid svält. Så mitt svar är att jag tror illern försöker om den får chansen!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

VeronicaKahlbäck
0

Är också svag för kaniner men speciellt av fransk vädur, var min dröm som liten som inte gick i uppfyllelse.
Brukar säga att om jag i framtiden inte har illrar ska jag ha kaniner!

UlrikaD
0

Jag har också alltid velat ha fransk vädur. Hus på landet…återigen ja tack!

LisenN
0

Mina illrar blir upprörda om jag klappar marsvin eller kanin innan jag plockar upp dom. Det räcker alltså med enbart lukten..

I somras när marvinen satt i uteburar drog illrarna alltid åt det hållet när vi kom ut på koppelpromenader å det syntes väl vad dom ville göra med svinen.

Det har även gjorts försök att fånga myskankor som väger runt 5 kilo……….

Kanske säger en del om deras instinkter..

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

JossanH
0

Jag vill ha en belgisk jätte eller en belgisk hare!! Men sambon tycker att så stora kaniner är läskiga.. ;)

Jag tror det skulle bli en jämn fight, men har svårt att se att mina inte skulle göra ett försök..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nilam
0

Tvärtom för mig: har haft mycket kaniner, men alltid varit sugen på iller.. Dock fick jag avstå pga av smådjuren som jag haft genom åren.. kaniner, marsvin, råttor.. Nu är det iller som gäller! :D

JossanH
0

#6 Hehe, jo, men så var det för mig också tills det att jag flyttade hemifrån för då hade jag ju hunnit planera för iller i hela 9 år ;) Och när man nu haft iller i 8 år så börjar suget efter jättekaniner komma :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

LisenN
0

Det är just en belgisk hare vi har och jag kan aldrig tänka mej att han skulle komma undan illrarna. Mina illrar räds inte mycket och när det kommer till bytesdjur tror jag alla "spärrar" släpper och dom ger tusan i att kaninen hoppar å sprätter..

Varken vill eller kommer testa men intressant är det att fundera på HUR stora byten dom klarar.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

zickan
1

Kan svara på den frågan Iaf hur det är här hemma. Innan första belgiska jättet blev tagen av lo katten. Så var det slit och drag på illrarna ute i selen när man gick i närheten. De skulle bara in i garaget där bj och rexen gick löst.
Hade nät så kaninen inte kunde komma ut när man öppnade porten. Brukade ha med iller ut ibland när man skulle ge mat. En gång hade min belgiska jätte på 8kg, tagit sig runt gallret och kom hoppande ut mot mig när porten öppnades. Illern var snabb och högg tag i ett öra. Vägrade släppa. Kaninen sket i vilket och skaka bara på huvudet. Inte direkt stressad över det. Men precis när jag fick fast kaninen så tjurade hon till och gav sig på illern. Men jag var i mellan och tog hela smällen. Ingen vacker syn att bråka med en arg kanin som hugger och sprätter halvt upp armen. Illern fick jag bända upp munnen på. Och hon var mycket missnöjd över att jag fick henne och släppa bytet. Men hon visade inge tendenser att vilja släppa och ge sig på nacken eller strupen.

Har en liten unge på 5kg nu(bj). Och en iller på ca 600gram. Trodde kaninen var säker inne i sin bur. Lät illern vara med mig där buren stod. De har nosat på varandra förut. Men det var inte mycket mer än så och illern hade gått iväg. Men tro på fan kom hon igenom gallret på buren ändå. Först hände inte mycket mer än två chockade djur. Men när jag kom och slet upp luckan så hoppa kaninen till och illern reagerade direkt med att hugga sig fast på örat. Men det konstiga var att illern inte bet några håll. Hon höll bara fast som hon lekte med en av hundarna. Tror hon var lite osäker på vad det var framför henne och hur hårt hon vågade bita till.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

UlrikaD
0

Tänk vad mycket lättare det hade varit om man bara var intresserad av djur som var bästa kompisar i naturen:)

Så det stora huset med utegård, stall och trädgård står alltså fortfarande på önskelistan till tomten!!

VeronicaKahlbäck
0

#10 Huset på landet med cykelavstånd till byn är på min önskelista.

Jag är ju så trist så jag vill ha alla mina djur i närheten, saknar dom även i sovrummet och där sover jag ju mest bara, tycker bara illergos är så (!) mysigt..
Så vete sjutton om de skulle flytta in kaniner ändå..

Var i djuraffären idag för att köpa större sele till tjockisen, där har dom levande djur (brukar inte handla där), dom hade världens sötaste små kaniner såklart i alldeles för små burar och jag var så nära att fråga om jag fick borsta dom för jag har aldrig sett något liknande till misskött päls:(.. Så jäkla tråkigt.
Handlade före jag kollade på djuren, ingen sele i världen hade varit värd att stödja det för, aldrig mer Grizzly Marieberg.

UlrikaD
0

#11 Köper nuförtiden allt foder och liknande över nätet. Jag har noll impulskontroll.

Nilam
0

#11 Har en Grizzly i Uppsala också, men har bara varit där en gång och gick aldrig i närheten av djuren.. Har aldrig gått in i en djuraffär med djur där jag inte blir upprörd över skötseln..