råd ang. spya
Grostaquin (snart 5 år gammal) gick nyss runt i köket och försökte spy, det kom upp vitt skumm men inget mera. Jag har gett honom paraffinolja och förutom att han spydde upp vitt, slemmigt skum och har en välldigt kornig avföring (detta kom ganska så direkt efter att han fick paraffinolja, tänk blandfärs i konsistensen) så är han pigg i ögonen, ingen annorlunda färg på tandköttet, känns inte kall men är välldigt sömnig. Det enda annorlunda är att Jepüre mer eller mindre vägrar lämna grostis sida alls utan är vid hans sida hela tiden (vet inte vad detta betyder).
Så vad jag skulle behöva veta är om jag kan ge Grostis något mer än parrafinolja? När han har spytt innan har det varit vattnigt och sen har han mått bra igen, då har han fått parrafinolja och lite vetegrodsolja, men han har aldrig spytt slemmigt vitt skumm innan..
Han äter torrfoder och var tredje dag ungefär får han och dom andra dela på en kycklingvinge (tar dem ca 3 dagar att äta upp).. Missar jag något? Är välldigt säker på att han inte fått i sig något olämpligt så det kan jag utesluta helt.
Gimli spydde ofta vitt skum, enligt vetrinären är det inte helt ovanligt i insulinomfall och han hade insulinom. Har du kollat upp något sådant? 5årsåldern är ju gansa lurig tyvärr..

insulinom har jag inte kollat upp på honom, tänkte jag skulle göra det när det är dags för alla vacciner ännu. Han är däremot bukig… =( jo det är ju det osm är grejjen, kunde man bara ha dom i ett års åldern förevigt så hade jag varit glad….
Min första tanke va oxå insullinom, precis så betedde sig Fiona när hon fick sina anfall. Tuggade fradga och gick runt och hulkade. Jag hade sett till att ta en koll på blå stjärna å kika in blodsockret till att börja med..Å även låta vetten klämma och känna lite på buken så de inte verkar kännas något skumt där.. Håller tummen för lillkorven! :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Låter som sagt som insulinom. Det värsta med illrar som har insulinom och inte får kortison är att deras blodsocker åker som en jojo upp och ned beronde på när de äter. Så emellan måltiderna kan de må riktigt illa om blodsockret sjunker rejält, har man otur kan det gå så illa att de hamnar i koma..
Jag skulle genast kolla upp det hos en veterinär.
Får han ett till anfall så prova att smeta lite honung på hans tandkött. Det gör att han får i sig socker i en relativt långsam takt.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Roxxy fick insulinom men betedde sig inte alls såhär, därför kopplade jag inte symptomen direkt. Just nu är han tillbaka som vanligt (äter, sover och vägrar bajsa i lådan), tittar till honom under natten och skulle han börja bete sig såhär igen ska jag få i honom lite druvsocker som jag har hemma. Imorgon ska jag prata med mamma också, se vad hon säger om saken eftersom grostis är hennes och även kontakta veterinär för vidare uppcheckning. Tack så jättemycket för de snabba råden!
#5 Har sett många olika symptom på insulinom och hade jag inte sett Hannas insulinomsjuka illrar hade nog inte jag heller kopplat direkt.
Sajtvärd på Iller.ifokus