Tips på hus
Hej alla!
Jag funderar på att bygga ett lite mer rejält illerhus till de små. just nu består deras hur av kratonger fyllda med filtar: Skitfult! Men de gillar verkligen ha någonstans att krypa ihop på och sova ifred.
Nu undrar jag om ni har lust att sätta in lite bilder och beskrivningar om ni har byggt något illerhus!? Eller kanske bara komma med någon idé? jag vet att det är några här som har fina illerhus och att det redan finns bilder på dem här någonstans, men jag skulle vara jättetacksam om jag fick lite idéer samlade i den här tråden.
Gärna om ombyggander av gammla möbler. Vi funderar på om man kan använda något gammalt skåp/byrå?
mitt ex byggde en sån här från scratch…mycket uppskattat!
Jättefin! hur kommer illrarna från den ena våningen till den andra? Är det liksom hål i golv/tak lådorna emellan?
ja, det är 4 separata "lådor" med ett lock till den fjärde. På varje lådkant finns ett "kex" som passar in i en skåra som sitter på lådans botten, så att den inte kan "ramla sönder". I varje låda finns en eller två utsågade hål så att de kan ta sig mellan våningarna på insidan. Sedan kan man trä rör emellan lådorna på utsidan. Sen sitter det krokar på insidan så man kan fästa hängmattor osv.
Man kan ta en gammal byrå å såga hål i…vet att Åsa har en sådan.
Ja! den byrån skulle jag vilja se en bild på! *petar på Åsa* 

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja! Jippie! Nån sån grej skulle jag vilja bygga! Hm, lite svårt bara för vi har ingen sån såg som kan göra runda hål… Men det kanske går lika bra med fyrkantiga hål? Jag ska spana på myrorna efter någon gammal byrå. Tack för bilderna Åsa!

Du använder ingen såg. Utan en tillsats till din borrmaskin. Den tillsatsen är inte så dyr att köpa och sedan har man det ;-)
Kolla på ÖB till exempel de brukar sälja hålborrar billigt.
Hoppas du visar oss hur det blev sedan :-)
Audiatur et altera pars
Jemn det var ju ett jättebra tips! Såklar det är till borrmaskinen… det visste jag ju egentligen, men bra att du upplyser mig Åsa!
sjävklar ska jag visa hur det blir sedan… Hoppas det blir bra bara så man kan lägga ut en bild utan att skämmas :P
det här huset har min kille snickrat ihop till illrarna. Det är 2 våningar i det och ett hål i sidan på väggen på båda våningar, och hål i golvet mellan våningarna. Taket går att ta av och likaså golvet till andra våningen.
har tyvärr ingen bild på hur det ser ut invändigt men mina illrar älskar det här huset!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jättefint hus Jossan! Fina färger :) Vad kreativa ni är allihopa. Jag blir väldigt inspirerad!
åh vad sött litet hur jossan
ska hälsa sambon att han får beröm här inne! ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Den var ruggigt snygg Jossan, så hälsa sambon att det var super bra gjort. Måste visa det för min sambo och fjäska lite nu ,-)
Audiatur et altera pars
#15 ja ge han lite pikar om hur fint det är =)
ska nog ta och plåta hur huset ser ut på insidan också.. men det får vänta då minnet i kameran är fullt och jag har inte orkat lägga över bilderna än.
han blir mallig av att höra alla snälla saker ni säger om hans hus!! :P
Sajtvärd på Iller.ifokus

#17: Klart han ska bli mallig Den är superfin. Min gubbe muttrade något om att den var snygg och något om att jag har saker så det räcker till illrarna. Förstår inte alls vad han menar.
Audiatur et altera pars