Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 551 ggr
pissråtta
2011-12-03 18:46
0

Hosta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min 7 månader gamla albino Nils har fått hosta. Jag har hört att det kan vara livsfarligt med lunginflamation på illrar men han har ingen fruktansvärd hosta som håller i sig i timmar hela tidne utan det är mer att han hostar någon gång om dagen. Men det låter ju inge kul och jag börjar bli riktigt orolig.. 

Till skillnad från sin otroligt energiske bror så är han lite mullig och lunkar mest runt och sover och äter. Då tänker jag ju såklart på om det är lathet eller om han faktiskt är sjuk?

Han leker dock mycket med sin bror, Rufus, när de väl är igång men annars är han bara allmänt slö.

Han äter och dricker bra, går på lådan osv..

Kan illrar bli förkylda eller borde jag kolla upp detta hos veterinär? Vill inte förlora min lilla påg :(

//Orolig ägare

En nyvaken iller är en nödig iller!

VeronicaKahlbäck
2011-12-04 02:22
0

Hur länge har hostan suttit i?

Djur som oss kan också hosta ibland utan att det är något speciellt.

De kan också bero på en vanlig förkylning, dom kan lätt bli smittade av oss.

Om dom fäller kan det vara päls som ligger och retar.

Väderomslag, framförallt kyla kan både dom som vi bli lite snörvliga av.

Som du redan nämnt kan det vara lunginflammation, inte helt ovanligt men ovanstående alternativ är vanligare.

Sen finns det ovanligare orsaker som hjärtproblem men det är väl inte det första man kollar upp utan då utesluter man troligtvis mer vanliga orsaker först om det inte skulle dyka upp fler symptom.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

stampepluttis
2011-12-04 05:54
0

Hoppas det bara är en förskylning, är ju såna tider nu för människor och djur! <3