Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2401 ggr
kredka
0

Hjälp behövs !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi behöver hjälp…så fort som möjligt… I fredags har vi hämtat en omplacering, det visade sig att han hade *fula* tänder så idag blev det veterinär koll - pojken har jätte ont i sina huggtänder som har frakturer och i den ena av dem ser man pulpan - veterinär blev chockad när hon såg detta. Vi måste dra ut båda huggtänderna så fort som möjligt tyvärr kostanden för det gick upp till 5 tusen kronor - vi har inte just nu så mycket pengar att lägga ut darför tänkte jag göra auktion, för lilla Nikodem (så heter han numera) för hans operation:

1 st.Exclusive soffa - från 200 kr

1 st.marshall play pen 8 delar - från 400 kr

2 st. ferret tumble toy - från 30 kr styck

1st. marshall super thru-way från 200 kr

2 st. iller tunnel - från 50 kr styck

1 st. iller i svarovski kristaller - från 150 kr

1 st. replay skor (använda en gång på kryssning) storlek 39 (precis sådana) - från 100 kr

1st. Orijen kattfoder med kyckling smak 2.5 kg förpackning -från 100 kr

1 st. totally ferret bits (kyckling godis) - från 30 kr

frakt betalas av köpare.

Största bud vinner.

Auktion slutar 1 december kl.20.00

Om någon känner för att skicka någon slant för han så blir vi mycket tacksamma.

Nikodem har svårt att äta och hans vikt ligger nu på 1250 g. han äter bara blöttmat i väldigt små mängder…

Välkommen till ferretplanet.se :)

SannaHalldin
0

Vilken gudomlig täckning på pälsbollen där! Jag skulle nog kunna hjälpa till, men inte helt säker ännu.. måste få hem alla julklappar det ryker ju från denna lön attans att man inte kan få den innan julafton.. så kan jag se vad jag får över i börsen!

HannahRönn
0

Vilken söt kille! Hoppas hans tänder kan fixas snabbt

Jag lägger 150kr för Ojiren fodret

UlrikaD
0

Stackars killen då. Han såg inte så gammal ut heller.

kredka
0

Nikodem hette förut Nibbe och här är hans tråd: Nibbe . Då enligt förra ägare var allt ok med han…var vi inte alls förberedda för det vi fick se när han kom till oss.

sitter nu och matar han med köttfärs…små bitar från hand direkt till mun…och ändå har han problem :(

Ceciliaolucifer
0

Hämtade ni hem hnm för eget syfte, dvs för att skaffa en till Iller. Eller för att rädda hnm?

Zandrama
0

Aaw stackars pojken då :(
Jag bjuder gärna 200 för Marshall röret :)

(Bor i Sthlm så kan säkert åka förbi och hämta det efter insättning på konto eller så) :)

//Belinda aka Zandrama

kredka
0

#5 är det någon skillnad när en iller behöver hjälp? skulle han stanna där så skulle han svälta ihjäl sig .

Vi fick nu erbjudan om hjälp från iller räddnings fond (FFR) men dem kan hjälpa oss (låna till oss) 1000/2000 kr vi kan lägga ut 2000 kr så det är fortfarande 1000/2000 som saknas.

JossanH
0

#7 för mig är det stor skillnad på att hjälpa någon med pengar som frivilligt skaffat sig en iller för att man vill ha en till och att hjälpa någon som akut fått rädda en iller som inte var planerad. Skaffar man en iller måste man vara beredd på att få betala för den. illrar är långt ifrån gratis att ha hemma. Räddar man en iller kanske det är illerns sista chans och den som räddar den kanske då inte har en budget.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Nathalie62]
0

Hoppas han får den hjälp han förtjänar, alla djur är värd en chans oavsett. Han är bedårande vacker.

[four_ferrets]
0

Jag lägger 150kr för iller i svarovski kristaller

FerretCrow
1

Jag anser att detta inte är fel då kredka bara har en auktion på sina butiks saker. hon tigger iaf inte pengarna som andra ibland kan göra.

[four_ferrets]
0

Jag ger oxå 400:- för marshall play pen 8 delar och

200:- för marshall super thru-way

lite julklappar uppskattas alltid!

FerretCrow
0

#12 finns redan en som budat 200kr på motorvägen ;)

kredka
0

Ja, jag har tagit illern då jag trodde att han kan passa bra till min lilla hyperaktiv Bertil. Tyvärr har ägaren inte sagt ett piip om illerns problem med tänder, om jag skulle veta att han ska behöva med kort varsel så pass viktig och dyr operation skulle jag planera mina månads kostnader annorlunda för att ordna pengar för han. Tyvärr blev det så som det blev och därav detta auktion. Om någon vill lägga bud blir jag väldigt tacksam annars får man diskutera med mig genom pm och inte spama i tråden med auktion.

HannahRönn
0

Jag lägger 200:- för exclusive soffan! oh I love auktion, o detta är ju mkt roligare än Tradera

Ceciliaolucifer
1

#7 Ja, det är stor skillnad på att hjälpa någon som köper loss en iller för att rädda den från misär/avlivning mot att köpa en iller av eget intresse.

Är syftet att rädda ett djur så skänker jag gärna pengar oavsett vart illern än hamnar i slutändan. Även om det tillslut blir så att illern stannar i det hemmet som samlade in pengarna (eller akuthemmet).

Att köpa en iller, eller att hämta hem en iller för sitt eget intresse är en annan sak. Eftersom man medvetet har valt att skaffa ett till husdjur så får man själv stå för kostnader som följer med djuret.

Det är min personliga åsikt.

Men eftersom vi fortfarande har kvar en liten summa pengar från Nalles insamling så vill Zmelda och jag återgällda det faktum att du skänkte pengar för att hjälpa Nalle. Skrattande

Ingen iller (eller annat djur) ska behöva lida.
Får vi ett kontonummer så för vi över Nalles 222kr som finns kvar. Jag rundar upp till närmsta hundring. Så totalt för vi över 300kr!

Hoppas att folk budar ordentligt!

FerretCrow
0

#16 det är bra gjort av er. tjänster och gentjänster ;)

emoflickan
2

Om han knappt kan äta köttfärs från handen när du matar honom så förstår jag verkligen inte att du drar ut på operationen! Försök få en avbetalning från veterinären, låna pengar från föräldrar, vänner vad som helst! Ni har ju illrar sen tidigare, ni måste ju ändå vara beredda på att något kan hända! Att han ska behöva gå o lida flera dagar verkar ju hemskt. En auktion kan ju hållas när operationen är gjord!!

VeronicaKahlbäck
2

Har samma funderingar som #18..

Funderar mest på att du redan har djur och vad skulle du göra om de hände dom något?
Han är ju liksom ditt ansvar nu.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

illernettan
1

Och här kommer surtantens fundering om hur man som företagare kan auktionera ut sin butiks produkter för att sedan lägga dom på sitt privata intresse? Ska inte vinsten gå tillbaka till företaget för att kunna köpa in nya produkter?

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Mixxy
0

#20 Det kanske är hennes egna grejer?

kredka
0

#18,#19,#20 var vänlig respektera att detta är auktion och inte diskussion.

#18,#19 jag har inte sagt att han får inte hjälp eller att han måste vänta tills pengar från auktion kommer.

#20 sakerna är mina privata saker som jag köpte för privat syfte för att inreda pojkarnas rum då vi skulle ha flyttat i oktober till större lägenhet, då det blev ingen flytt jag stannade med saker som jag nu känner kan jag auktionera bort för att ge bästa möjliga hjälp till denna lill kille.  mat och godis är också mina privata egodelar - mina illrar måste ju också få äta.

om någon har några mer funderingar får ni gärna skriva pm.

Jag vill be nån Medarbetare för att rensa tråden och lämna bara bud.

Ceciliaolucifer
0

Kredka har du läst mitt inlägg #16?

illernettan
0

#22 Det framgår inte av din "annons" att det är privata saker som utakutioneras. Därför trodde jag att det var från företaget då jag sätter likhetstecken mellan kredka och Ferret Planet. Tror det är många som gör samma sak.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

ferretplanet.se
0

För att undvika missförstånd i framtiden har jag nu skapat denna nya profil. om jag skriver som ferretplanet så har det med butiken att göra - reklam, tävling, rea osv. När jag skriver som *kredka* skriver jag som privat person och så vill jag bli behandlad för kredka är inte samma sak som butik. Alla saker som jag säljer/auktionerar/ skänker som kredka är mina privata saker och har inget med butiken att göra.

[four_ferrets]
0

trodde jag med att det kom ifrån butiken, då vill jag dra mig ur budet på både hagen och lilla prydnads illern.

[Nathalie62]
1

#25, Jag hjälper dig gärna med lillkillen kredka, för mig har det ingen betydelse var det kommer ifrån, han behöver ju hjälp oavsett.

FerretCrow
0

#26 tror inte sakerna är använda om jag förstått rätt. då hon ej hade plats för dom innan flytten och flytten blev ju aldrig av.

Zandrama
1

#27 Samma här! Jag har kvar mitt bud ialf :)

//Belinda aka Zandrama

[four_ferrets]
0

#28 Ne vet men måste spara pengar till min operation.. så måste hålla igen med pengarna :-( annars skulle jag gärna stått fast vid mitt bud.

FerretCrow
0

#30 visste du inte om din operation för 24 timmar sedan då? Lagt bud ligger brukar man ju säga

UlrikaD
0

När är det killen ska tillbaka till veterinären? Så vi vet när vi ska hålla tassarna här hemma.

Önskar jag hade haft råd att köpa någonting av dig, men är tvärpank.

[four_ferrets]
0

#31 Ja det är självklart jag visste om det innan jag la bud..

ElinaPersson
0

#26 du drar dig alltså ur budet för att sakerna inte kommer från butiken? utan dom är helt nya ifrån Kredka privat?…

Förstå verkligen inte hur du menar…

"#28 Ne vet men måste spara pengar till min operation.. så måste hålla igen med pengarna :-( annars skulle jag gärna stått fast vid mitt bud."

"#31 Ja det är självklart jag visste om det innan jag la bud.."

Där säger du enbart emot dig själv, som att du letar efter en anledning att dra dig ur…

Aja. lycka till Kredka och jag hoppas verkligen lillkillen blir bättre! :)

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

VeronicaKahlbäck
0

#25 det är bra, är svårt för oss andra att hålla isär inläggena, vill nog påstå omöjligt:)

[four_ferrets]
0

ElinaPersson: Tro vad du vill..

UlrikaD
1

Att man håller sitt bud gäller väl överallt. Samma om man skulle buda på Tradera, man kan ju inte ta tillbaka sitt bud för att man ångrar sig.

Fakta om sakerna får man ju ta reda på innan isåfall.

FerretCrow
0

#37 håller helt med dig ulrika.

Nussen
1

Jag budar 500 för hagen så blir det inte något tokigt med budgivningen Skrattande

SannaHalldin
0

Det vore ingen auktion om man drar sig ur budningen , och nu skrev ju kredka auktion och inte fasta salu priset så tycker man ska kolla plånboken och svara seriöst innan man lägger sina siffror faktiskt :)

Nussen
0

#40 Jag looovar jag har kollad plånboken eller hmmm kreditkortet  ;) Tungan ute

SannaHalldin
0

#41 haha det är totalt livsfarligt, när jag var nyägare på kreditkortet tänkte man hmm bara till det absolut nödvändiga.. och PANG så var både små shopp och onödigt önske shoppande på räkningen.. men nu ska vi låta kredka ha sin auktion och inte disskutera allt för mycket och förstöra :D

kredka
0

#32 killen ska opereras den 9/12 altså nästa fredag, dem tyvärr hade ingen tidigare datum, darför passade jag på att göra auktion nu.

HannaM
0

Kolla med en annan veterinär, i stockholmstrakten finns det iaf tre olika mottagningar som kan iller. Har han så ont är det ju bra om det blir gjort tidigare.

kredka
0

#44 har redan kollat igår.

[Nathalie62]
0

#43, Synd dom inte kunde tidigare, hur mår han nu ?

Doktor-och-Designer
0

Har han riktigt jobbigt så kanske du ska fråga om en akut operationstid? När Nemo bröt av sin hörntand riktigt högt uppe och hade väldigt ont så fick vi tid samma dag som vi ringde. Det kostar ju dock extra vanligtvis. Kan tillägga att vi går till Roslagstull.

kredka
0

#47 ringde igår till Roslagstull (brukar också gå dit med mina pojkar) men dem har sagt att dem skulle behöva kolla på det först och sedan kolla vilken veterinär skulle kunna göra detta osv osv och dem hade redan bokade alla tider

Det verkar vara lite bättre nu med han då jag hittade recept hur man gör en så kallad gereber (ni vet, barnmat i burk) fast hemma för iller, och det har han ingen problem med att äta då det är nästan flytande. Han verkar vara piggare och gladare nu :)

VeronicaKahlbäck
0

#48 Bra att du hittat någon mat som går att få ner, har inte Marianne tid? När jag beställt tid hos henne har det alltid funnits op inom 2-3 vardagar.
Stackars kille måste ha otroligt ont, vi människor som har haft tandvärk vet ju hur ont minst lilla kan göra i munnen:(

Doktor-och-Designer
0

#48 Ja när Nemo hade varit med om sin tandolycka fick vi akuttid för undersökning. Eftersom Gunnel då bedömde att han hade så jobbigt såg hon till att han fick opereras samma dag.

Nussen
2

Men gaaaaaa ska han gå med tänderna sådär i 9 dagar till så får man inte göra mot ett djur som inte kan ta hand om sig själv. Jag har haft tandvärk själv och varje sekund är som 24 timmar. Hade Hobbe eller Lillstrumpa haft av en tand och hade ont  hade det varit åtgärdat på några timmar det finns ju förtusan nattöppna veterinärer att vända sig till.

Ansök om nytt kreditkort jag skulle gör vad fn som helst men hör åtminstånde av dig till den veterinären som du var hos och begär ett recept på smärtmedicin.

morr

FerretCrow
0

#51 men ingen vett har ju tid för det säger ju hon att hon kollat

Nussen
0

#52 Det tror jag inte på. Jag kan ju för tusan få tag på en veterinär nu. Vi har aldrig väntat längre än 24-48 timmar på ett besök hos Marianne som inte varit akut.

FerretCrow
0

#53 Ja nu tror ju inte jag att Kredka Ljuger heller. du har ju inte någon aning vad hon eller vetten kommit fam till i sina samtal så jag tycker det är elakt av dig att anklaga henne för att ljuga.

HannaM
0

Men jag tycker det var en bra ide att be om smärtstillande tills vidare om det är omöjligt att få en tidigare tid.

Doktor-och-Designer
0

Ibland kan man behöva betona att det är akut och att man vill ha en akuttid för att få snabb hjälp, men då mot extra avgift. Det kan vara värt att ringa och kolla om det är möjligt. Det är inte säkert de som svarar i telefon förstår att det är så dåligt som det är, och då kanske de har dåligt med vanliga tider och inte tänker på att erbjuda akuttid.

När Nemo bröt sin upptäckte vi det sent på kvällen. Som tur var hade vi smärtlindring kvar hemma från en annan iller och det var lätt att se dosen eftersom de låg väldigt lika i vikt. Så fick han en dos smärtlindring så att han inte behövde ha så ont på natten och så ringde vi direkt de öppnade på morgonen. Vi fick tid någon timme senare och så opererades han mitt på dagen. Jag kan dock vara ganska bestämt och så är jag sådan stamkund så alla vet vem jag är på Roslagstull, på gott och ont :D

Lycka till!

Nussen
0

#54 Jag håller med om att jag låter hård men jag anklagar inte henne för att ljuga det kan vara okunskap vem vet. i all välmening men tror du verkligen att det inte går att skaffa fram en veterinär i Stockholm tidigare än om 9 dagar. Jag är ganska säker på vad veterinären sa eftersom det står i inlägg # 0, tänderna måste dras ut.

# 56 Precis vad jag menar men du /ni skrev det myket bättre än jag Glad

Jag är grymt kinkig när det kommer till vårdfrågor och vad jag bedömmer som  onödigt lidande. Men jag är fortfarande med på auktionen för att hjälpa till om jag nu får göra det efter att jag varit så elak Skrattande

FerretCrow
0

#57 jag har ingen aning vad det finns för vettar i stockholm men jag vet att dom som finns runt om mig inte alltid är så lätt att få tid hos och jour vetten tar inte emot precis allt.

VeronicaKahlbäck
0

Auktionen  ska väl ha gått ut under kvällen.

FerretCrow
0

Grattis till alla som vann olika auktioner ;)

Nussen
0

#59 Klockan 20:00 skulle den avslutas Glad

kredka
0

Auktion har slutat igår kl.20.00 jag ska nu kontakta alla vinnare via pm.

Angående akut tid - vad tror ni om mig egentligen? jag har både frågat om akut tider , men ingen veterinär ser det som akut fall då det har inte hänt nu, eller för 2 dagar sedan utan det är en gamla skada som blev kanske bagateliserade av annan veterinär. Samma sak med avbetalning - ingen klinik jag har frågat kunde lägga upp en avbetalningsplan, kanske dem gör det när summor kommer upp i 20000 men inte vid 5 tusen. och 5 tusen precis innan jul är väldigt mycket för mig.

tråden kan låsas nu, snart ska jag öppna tråden för Nikodem där ni ska kunna diskutera hur mycket ni bara önskar.

TottsiGirl
0

#62 När jag va inne med en akuthemsiller på blå stjärna i skara kunde man dela upp betalningen med hjälp av GE Moneybank, så ibland även om veterinärerna själva inte erbjuder avbetalning brukar de ju gå att lösa med något bolag i stil med GE Moneybank. Bara ett tips..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Doktor-och-Designer
4

#62 Jag försökte bara hjälpa till med tips, det är inte alla som tänker på att fråga efter akuttid och som sagt alla som svarar i telefon hos veterinärerna är inte så bra på att erbjuda dessa heller. Samma sak med smärtlindring, för det är inget som man erbjuds lätt och kan verkligen behöva ta upp själv med veterinär. Vi hade tyvärr inte råd att lägga pengar på auktionen nu och jag försökte bara hjälpa till med tips med den erfarenhet vi har. Synd att du tar det så fel.

I alla fall Roslagstull brukar inte erbjuda avbetalningsplan. Dock anser jag att det är viktigt att se till att ha tillgång till pengar för oförutsedda utgifter på ett eller annat sätt då man har djur, om det är låna av familj och kompisar, besparingar, lån, kreditkort eller vad det nu kan vara.

Lyckat till Nikodem med operationen!

VeronicaKahlbäck
0

Agria kan erbjuda en avbetalningsplan,vet dock inte alls hur det fungerar men hörde en annan som skulle göra det inne hos veterinären sist.

Tråden låses på begäran av TS.

Inlägget är låst för nya kommentarer