Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1196 ggr
Dovers25
2011-11-30 17:21
0

Äter bara kött

Hej!

Vi har en illerpojke som är född 6.5.10. Vi är hans första (och enda hoppas vi) ägare och vi har haft iller sedan 2001. Han kom till oss i okt 2010.

Vi har ett problem med honom: Han har aldrig ätit torrfoder, trots att vi gav honom samma sorts foder som han fick där han föddes. Findus äter bara kött, vitt och rött. Det problemet har vi aldrig haft med de andra illrarna, de har alla ätit torrfoder och inget annat. Jag tycker att hans bajs har blivit löst och ser lite konstigt (mörkt) ut. Kan det vara bra att bara äta kött? Kan vi blanda köttet med något så han får en varierad kost? Han får benmjöl som kosttillskogg.

Hur ska vi göra för att få i honom torrfoder eller liknande? Tacksam för alla råd vi kan få.

Findus, är lekfull, pigg och älskar att vara ute. Han är kelen men bara korta stunder, jag är jätteglad när han någon gång rullar ihop sig och lägger sig att vila i knä men han är inte alltför glad åt det.  När han blir trött försvinner han in under soffan i vardagsrummet, där han har en liten mjuk tyg"låda" stående. Han krafsar aldrig på en stängd dörr eller klättrar dit/där han inte inte ska vara. M.a.o. en idealiller.

Det här låter ju bra, men jag tycker det är problem. Än en gång, tacksamma för alla tips vi kan få hälsar

AnnMari Doverstål, medlem i Illervännerna (tror jag att det heter).

illernettan
2011-11-30 17:25
1

Hej AnnMari

Kul att se att du har hittat hit. Det var länge sen nu Glad.

Tyvärr är jag inte så bra på illrar som äter enbart kött men mitt tips är att du kollar in på barf.ifokus Där finns mycket matnyttig information. Tror också att du kommer få bättre och fler svar från dom som barfar sina illrar.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

stampepluttis
2011-11-30 18:14
0

Jag har en kompis som dela torrfodret lite och hällde vetegroddsolja i några dar tillslut åt dom torrfoder också.Skrattande

JossanH
2011-11-30 19:15
1

Det största problemet som jag set är om han inte får en tillräckligt bra kost med bara köttet. Vet du hur Macbeth barfar en iller? Ger du inälvsmat och lever? Ger du kött med ben och senor eller bara muskelkött? Bra att han får benmjöl men det är mycket som ska stämma för att det ska bli en bra blandning som inte ger bristsjukdomar. Läs på på barf iFokus!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
2011-11-30 23:12
0

Du ska vara glad att han bara äter kött :) det är det bästa för dem, så länge det är ordentligt gjort. Som andra sagt, läs på och var glad att du har en iller som förmodligen kommer ha större chanser att slippa insulinom :)