Akut hjälp?!
Vi hämtade en iller i tisdags. Såhär skrev förra ägaren om honom innan vi hämtade honom:
"Det fungerar helt enkelt inte att ha herren hos oss, sambon är skrämt till livet och vågar knappt titta på herren (skedde direkt och karln går inte att övertala till att ge herren en chans). Han behöver vara i ett hem där samtliga medlemmar ger honom tid och inte låter sig skrämmas.
När han väl accepterar en är han otroligt härlig, aningen reserverad. Han kliver själv ner i vattenbadet och leker med duschstrålen medans jag gör rent hans saker i duschen. Nyfiken och framåt, blir lätt uttråkad.
Han är kastrerad, men tyvärr tror jag inte att han är vaccinerad, jag har inte fått någon som helst information och det verkar som att han är helt "papperslös".
Det kändes som ett tappert försök, men det fungerar som sagt inte. Jag tog honom för att han inte skulle behöva tas bort och inte hade det så bra där han var, jag hoppas att jag inte ska behöva ta bort honom nu."
----------------------------------------------------------------------------
Nu kommer problemet. Han hatar min sambo. Eller kanske inte hatar, men nåt problem är det. Han har valt att bo i badrummet och spenderar den största tiden där inne. Jag kan gå in och fixa och dona utan problem men så fort min sambo kommer in hugger han helt utan anledning. Var i huset de än befinner sig så hugger han honom. Kan det vara så att han har svårt för män?
Min sambo är inte rädd för honom men vill absolut inte komma nära honom då, som ni säkert vet, illerbett inte är särskilt skönt.
Om vi inte hittar ett sätt att få bort det här betéendet så kommer vi behöva lämna bort honom igen vilket jag inte vill då han är helt underbar och förtjänar inte att skickas runt hela tiden..
Han är jättemysig och sover ofta i mitt knä eller i min famn. Han har mycket energi men kan också ligga lugnt och bara titta på vad vi gör.
Någon som har nåt tips? Snabbt tack!! Alla tips uppskattas. Jag har läst om diverse metoder för att få dom att sluta bitas och en metod vi provade var att skrika "AJ" och då släppte han men lika snabbt högg han igen.
Det kan ju inte ha varit en överraskning för er med tanke på att hon skrev exakt det om honom? Det måste ni ju ha varit förberedda på? 

Mvh Stephanie 

Absolut men det är värre än vad vi trodde. Han biter ju honom fast han inte ens är nära. Han springer och attackerar liksom
Vill verkligen ha kvar honom, så kom med era bästa "sluta bita" tips!
din sambo och illern kanske måste ha en tid på sig. om illern har blivit skrämd av män så är det ju självklart han är rädd för din kille också.
Gå försiktigt framåt och vinn tilit
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Jag hoppas det. Men hur gör man när han bits?
Läst om positiv förstärkning osv, hur gör ni? Vill verkligen hans bästa.
Kan inte sambon ha tofflor på sig? Då kommer han vara mer avslappnad som kanske kan smitta över på pälskorven. Med tiden kommer det förhoppningsvis att ge med sig. Bara han får tid
Mvh Jenny
Prova det här, jag gjorde så när vi fick hem våran tös och hon attackerade oss på samma sätt som du beskriver. Dock, så fort hon fick förtroende för mig så fick hon det automatiskt för min sambo. Nu tror jag att det är män eran iller inte gillar, så din sambo måste göra detta.
Ta på dig tjocka kläder (ex vinterjacka, skidbyxor, skor och handskar), på så sätt gör det inte ont när illern attackerar. Då kan du ignorera beteendet. Sitt på golvet och gör INGENTING, låt illern vandra runt och lukta på dig, låt honom ta sin tid att undersöka dig (han kommer försöka hitta skinn att bita i men då skuffar du bort honom från dig). Använd ingen som helst bestraffning, då kommer han tappa förtroendet för dig. Ha något gott i händerna (med handskarna på till en början) och när han söker kontakt utan att attackera ge honom en godbit, väldigt små bitar så att han inte blir mätt på en gång. Upprepa detta varje dag. Avsluta när ni har en positiv stämning, inte efter en attack.
Tillslut kan du prova med att ta av handskarna och ge godbitarna från dina händer. Håll öppen hand med godbiten ute vid fingertopparna. Allt som allt när attackerna avtar kan ni börja klä av er och ha vanliga kläder på (menar inte att ni ska vara nakna). Ha ofta godis i handen och då och då när han tar kontakt utan att attackera så ger ni honom beröm och belöning. VÄNTA INTE och se ifall han tänker attackera/bitas, ge godiset innan han HINNER bitas. Så fort han kommer i närheten av er så att säga.
Lycka till!

Meja var rädd (och blev snabbt skendräktig dessutom) när hon kom till oss och kunde ta sikte på flera meters håll och komma galoperande och sitta i min arm.
Jag spenderade helt enkelt tid med henne och pratade med henne, uppmuntrade när hon inte bet och mutade in med mig med godis så gott det gick.
Nu är ju jag tillräckligt dum för att ta illerbett (eller var då i alla fall=P) och satt på golvet i t-shirt men är man rädd och tycker det är obehagligt så ta ett par tofflor och en långärmad tröja till att börja med. Sen är det bara för honom att jobba på tilliten, visa att han inte vill något illa, bjuda på godis och prata med lugn röst.
Tack så jättemycket! Ska prova de närmaste dagarna och se hur det funkar! :)

#10 närmaste dagarna är att ta i tycker jag. du kan behöva ge tid för detta i veckor och månader. men lycka till

Det har gått två dagar. Killen har inte ens hunnit få alla fyra tassarna på marken och förstått att han har flyttat. Igen. Han har ingen anledning att lita på er alls om han från början kommer från dåliga förhållanden, sen flyttade, trodde han fått ett nytt hem och sen blev ivägskickad igen.
Han har troligtvis ingen som helst tillit till människor vilket så är helt förståeligt. Jag hade också bitit först och frågat sedan i hans situation.
Det allra viktigaste nu är att ni kör med enbart positiv förstärknig och absolut inga straff. Ni måste vinna hans tillit på alla sätt ni kan. Det är prio ett just nu. Allt annat får komma senare. Allting som har med er att göra ska nu enbart vara positivt. Ni får komma på vad det är han svarar bäst på. Om det är godis, lek, klappar, promenader eller vad och sen köra på det.
Bits han så är det ignorera som gäller, inga straff.
Jag kör väl mer som Hanna att jag väntar ut illern och tar några bett. Men det är ju inte alla som gör det.
När en utav killarna kom hit till mig så var han van vid att bitas för att få sin vilja fram så han tog ett rejält tag i handen och så höll han still och väntade. Och då väntade jag med. Då spottade han ut mig och blev väldigt fundersam och undrade vad han skulle göra istället. Hans bitbeteende gick snabbt över.
Men jag har full förståelse för om man inte vill göra på det sättet, men då är det avleda, ignorera, gå därifrån och komma tillbaka om en liten stund.
Men det allra viktigaste kan inte poängteras nog. Enbart positiv förstärkning!
Vi har våran lilla frost som är 1½år gammal han har alltid varit som en prins för mig ända sedan vi hämtade honom, dock hata han min smabo och än idag har han problem med min sambo, vet inte om han har har blivit illa behandlad av någon kille tidigare hos uppfödaren,men när vi fick hem honom var han rädd för både mig och min sambo i slut ändan orkade varken jag eller sambon med honom och hans anfall men fick en massa bra tips som dom ger dig och som hannaM skriver så väntade vi ut honom genom att sitta på golvet och bara uppmuntra det bra istället för att skälla på honom.. Han är jätte snäll mot mig men mot min sambo är han fortfarande väldigt avaktande med men han gör inte sina anfall längre eller så utan nu kan han bita tag i en om man säger åt honom för att han river på dörren eller gör något han inte får göra men annars är det bara att vänta ut och se, har ni bara tålamodet så går det=)

Som sagt, några dagar är inte nog, med Meja tog det över hela sommaren innan hon var ok (hon kom i mars/april) och det var nog ett år innan hon var helt lugn med fötter. Nu är hon den av våra som aldrig bits så arbetet gav resultat.
Med våran valp tog det 8 månader så håll ut om ni kämpar kommer ni få ett helt underbart djur. En iller är oerhört smart att vinna dess förtroende tar tid. Jag skulle nu i början inte försöka klappa eller gå fram till honom utan låta han vänja sig vid sin nya bostad och låta honom gå fram till er om han vill och ge då honom något smaskens som äggula, lite vetegroddsolja el laxolja undvik godis med socker i.
Våran tjej är helt underbar nu och hon litar på oss till 100% och sånt tar tid vi var berädda på att den första tiden inte skulle bli så kul men framtiden desto bättre
Lycka till

Att vara ute och gå gav starka band här hemma. Då kunde illrarna busa runt och upptäcka massa och när de blev lite trötta eller behövde trygghet kom de till oss.. Jättemysigt. :)
jag kanske inte är expert, men jag har en förmåga att få djurs förtroende och det har jag haft sen jag var liten och har nog ärvt det av min pappa eftersom att han också har det ^^
jag tror att din sambo måste försökta att vina illerns förtroende och visa att han inte är farlig, ni kan testa att muta med godis, eller om han ligger och myser med dig i soffan, så kan din sombo sätta sig en bit i från och ge godis eller något.
men gå inte för snabbt fram, utan låt illern komma till din sambo :)

Jag tog tre veckor ledigt för att ta mig an min bitigaste iller efter att ha blivit rädd för henne. Efter det var det aldrig mer några problem. Tid och tålamod.
så härligt att det går framot :D blir så glad när det går bra för andra ^^
hälsa sötnosen från mig :P

#19 Härlig bild.
Nu biter han inte sambon men däremot högg han mig i armhålan och knävecket idag! Rätt rejäla bett. Påverkar inte mig alltför mycket, blev ltie förvånad bara då han inte bitit mig på länge nu.
Hursomhelst så går allt bra nu, han fick ett snabbt bad idag för att han hade rullat sig i sin låda och luktade riktigt illa och sen blev det en öronrensning vilket gick hur bra som helst. Han är inte så förtjust i att badas men det gick bra iallafall. :)
#22 Vad roligt att höra att det går så mycket bättre. Envisna djurskrällen. 
Härligt att det går framåt! För oss tog det ca 2 månader innan hon var 100% bitfri. Ge inte upp, lite testbett får man inte se som nederlag!
fortsätt att träna så kommer det bli 100% pittfritt som Nilam säger så tar det sin lilla tid :)
Det går bättre och bättre! Förutom att han inte vill gå på lådan längre utan har valt ut ett hörn i köket istället (hjälper inte att ställa en till låda där..) så rullar allt på! :) Bitandes har minskat rejält, dock så bits han i benen jättemycket när man kommer ut från duschen av någon anledning :/ Menmen, som sagt, tack för all hjälp :D
Haha så skönt att det går bra! :D
Det där med att han inte går på lådan längre kan kommer och gå i vågor, oftast så är det så när dom är unga, först går dom väldigt bra på lådan, sen helt plötsligt så slutar dom gå där, sen går dom där igen :)
#26 Många illrar har svårt att låta bli blöta ben som sticker ut under en handuk ;) Jag har väl/har haft 2 utav 5 illrar som gjort så och en som jag inte har testat på än.. Dock har ingen bitit på mig utan bara slickat, men mina pojkvänner genom åren som illerägare har ofta blivit utsatta :P
Ang lådorna så brukar många unga illrar hamna i trotsperioder. Det gäller bara att vara envisnare! Eller bara och bara… ;)
Mitt tips är att lägga filtar runt om lådan, och var beredd varje gång han vaknar och beröm om han går på lådan. Tänker han sätta sig bredvid så sätt honom på lådan ch beröm sedan. Vetegroddsolja är perfekt. Precis när man ser att de är på väg att göra "klart" i lådan så ger jag godis så ofta sitter de kvar i lådan när de får berömmet. Beröm måste komma precis i rätt ögonblick för att illern ska få ett samband med en speciell händelse.
Jag har ibland gjort om olägliga toaletter till matplatser istället. Ställt en skål mat där och lagt en del torrfoder på sidorna runt omkring. Det funkade kanon med mina första illrar, funkar inte med min hittills första slarviga iller som jag har nu… :S
Sajtvärd på Iller.ifokus
Haha, minns en dag när Lyssa var rätt ny hos oss och hon hoppat in i duschen med min sambo. Hör ett vrål från badrummet och när jag kommer in står min sambo helt näck och balanserar på badkarskanten med en nyfiken iller i badkaret ^^
några tips som fungerade på mig o min iller Happy när hon precis var ny här i familjen.
1. din sambo ska ge godis från handen, och man får vara beredd på ett litet hugg men då tar man godisen och går ifrån.
2. ta en av din sambos (ex. tröja) och lägg de där hon sover så hon känner hans doft. ingen ny tvättad då haha.
3. be din sambo att gå ut med henne i koppel, de stärkte bandet med min flicka och mig.
4. om du vet att din iller älskar att leka med något specielt föremål be han göra de med din iller då. Min iller älskade en lite nalle och leka med.
och sen behöver de inte vara att din nya iller hatar din sambo, din iller kanske inte känner sig tillräckligt säker i sitt nya hem ännu.Det kan flera veckor innan en ny iller accsepterar alla i familjen, de handlar bara att ge den uppmärksamhet och inte visa sig rädd.
lycka till jag håller tummarna!! :)
SussOchJohanna <3
Nästan alla djur känner av när någon är rädd, Arg, glad eller ledsen :)
som när jag var ledsen förut då kom min råtta fram till mig och slickade upp mina tårar (delvis för saltet) men sen la hon sig precis intil mig och somnade, då vart man glad :)
Nu har de gått en tid, hur går de för dig nu ? :D
allt går bra, han är så gosig och busig :D sambon har svårt att hantera illerns sovrutiner annars funkar allt :D
skönt och höra:D

va roligt för er att de verkar lösa sig … hoppas att de bara blir bättre å bättre för er