Ändra färg?
Har en iller vid namn cerberus men man kan kalla honom ruse.
När han var liten var en en pastell färgad lite filur
och nu är han viltfärgad..
Fick höra i ett inlägg av en iller ägare att h*n aldrig sett det förut kanske någon annan som vet lite mera om dem kan ändra färg så mycket.
Här är ruse på 11 veckor.
Nu kan foton vara väldigt missvisande i färg. Jag har tex en kamera som gör att min pastell ser mycket rödare ut än vad han egentligen är. Just de röda tonerna kan vara svåra att se på så den sista bilden vill jag inte helt uttala mig om.
Kan du möjligen ta fler bilder på hur han ser ut nu?
Saken är att bebispälsen kan skilja sig endel mot den vuxna pälsen och iom att illern är tecknad så är det, enligt min erfarenhet, större risk för färgändring.
Pastell på tecknade illrar (framförallt när de har fläckar i ansiktet, vitthuvud eller fläckar på huvud/nacke) kan se väldigt olika ut och ligga på gränsen till viltfärgad. Risken är även väldigt stor att han kommer blekas och i slutändan vara mer vit än mörk.
På bilden visar jag min första iller som valp. En liten pastell (även han kraftigt tecknad/risktecknad).
Sajtvärd på Iller.ifokus
det är svårt att se när bilderna är så små :)
Och både pastell och viltfärgad har ljus botten med mörka toppar och vit hud. Förutom vid hormonella perioder då de brukar bli ganska gula i underullen.
Jag tycker att färgen påminner om Dexters. Och ju mer de bleknar desto mer brukar pälsen få en kallare ton och gå mer mot viltfärgad, men vad jag vet brukar det ändå finnas en liten röd/pastell ton kvar i några strån.
Du får gärna ta fler foton i olika ljus och posta :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Oftast brukar det vara skarpast ljus i badrummet. Ta med honom dit eller ännu hellre- ta bilder ute i dagsljus! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Han var väldigt ljus som valp din iller. Men jag är änd inte helt förundrad ;) Dessa tecknade illrar kan hitta på lite vad som. Vart kommer han ifrån? Mycket tecknat bakåt i linjen?
Dexter var vacker som få med sin underbara personlighet men han hade kass exteriör, dålig ballans, döv och dåliga tänder.. :(
Visst har en vit fläck på huvudet?
Är han hörande?
Sajtvärd på Iller.ifokus
ja han har en vit fläck på huvudet och ja han hör väldigt bra, dock är tänderna lite dåliga snea längst fram, hans mor och far var vilt färgade samma som hans fars föräldrar dock vet jag inte om honans mamma och pappa.
kommer ifrån ängelholm i skåne
Aha. Vi får väl helt enkelt vänta och se hur kan kommer se ut till sist! :)
Han ser väldigt viltfärgad ut men som sagt skulle jag vilja se honom irl eller iaf några bilder i dagsljus :)
Han är väldigt söt iaf!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tänker lite såhär, underullen på viltfärgade kan vara väldigt skiftande nyans på, allt från guldgult till nästan kritvit.
Kan det ha något med uttvecklingen av stickelhår att göra? ren spåning..
Tänkte lite på angora vars päls uttvecklas på ett helt annat sätt en hos en standard viltfärgad.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Illrar kan skifta mkt i färg under åren. Men vanligt är också att dom bli lite ljusare på vintern.
Lägger in några på Hugotjugo som var mörkpastell som liten och blekte av!
Första som tonåring. 
En avblekt Hugo, vi kallade honom vita fasan! 
Här var han en gammal kille och han var nästan helt vit förutom lite pastellfärg som höll sig hårt om svansen.
Han är så fin min skrutt…

som jag sagt tidigare har jag sett illrar som blivigt ljusare med åren men denna har ju blivigt otroligt mycket märkare. från ljus pastell till mörkt viltfärgad tomte =/
Ja min är riktigt mörk jämförelse med förr, som ni har sett var han nästan vit ljus brun förut, och nu är han nästan svart, och det har inte ändrats någon nyans sen en månad tillbaka. ska knäppa bild när han är ute kanske får en bra bild då.