Nytt krypin
Snyggt! :D
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Det blir ju en himla massa bilder det här ;), så jag återkommer med en ny tråd med bilder på illrarna i sitt nya krypin!
Gud vad du har pysslat! Superfint!
Sajtvärd på Iller.ifokus
helt makalöst va fint det har blivit! Jisses alltså! Du är lite läskig människa.. men det har vi ju konstaterat för länge sedan :P
Extra nyfiken blev jag på det långa röret.. vågar man fråga hur du gjort det? Ett vanligt rör klätt me dtyg eller något ännu fiffigare?
Bilder på illrarna i nya hörnan:
http://iller.ifokus.se/discussions/4ecbdd9b88f4724cae00273a-illrarna-i-sitt-nya-krypin
#28, 30 Tack :)
#31 Det är en vanlig ventilationsslang som är klädd med tyg :) Den här är inte klädd på insidan, men de har ett inne i illerrummet och ett ute i innergården som är klädda både in- och utvändigt. Megapopulärt :)
Jätte fint! 
Dock tänker jag inte fråga vad BabyRabbits är till för…
Kattlucka är så oerhört bekvämt eftersom man själv kan stänga till luckan om man av ngn anledning inte vill att dom ska gå ut eller in.
Antingen har du en väldigt snäll karl som går med på dina illerplaner, eller så är du singel
.
Jag förstår att din illrar har det superskoj där! Ska kika in i din andra tråd.
#33 Tack
Ja, du gissar rätt ang babyrabbits.. men det var dock förr. Har ingen uppfödning på kaninerna längre eftersom jag tursamt nog får så mycket kaniner av de lokala uppfödarna. Dessa gamla ninisar är avelsdjuren som är kvar, är fäst vid dem så de är bara till sällskap :)
Jag är inte singel, men skulle aldrig låta någon karl stå ivägen för mina planer 

Gud vad vackert.
#34 Åh, lättad jag blev
. Trots att jag ger foderdjur så skulle jag aldrig kunna se dom levande innan, där går min gräns.
Nej, samma här
. Jag är tacksam över att min bättre hälft delar mitt intresse för illrarna. Annars skulle det bli svårt eftersom illrarna är det bästa jag har!
Du får gärna gå in på detaljer gällande isolerade bolådan!
Jättefint gjort verkligen!! 
OT:
Men jag tycker det skriker dubbelmoral (några som kommenterat här) i den här tråden då de flesta blir hysteriska när någon nämner att dom har kaniner & illrar i samma rum..
"Det är stressigt för kaninerna, dom kan dö bla bla bla"… Blueshift har kaninerna i samma rum med nät + plastskiva emellan.. Är det någon som klagar eller tycker att hon gör helt fel? nej..
Så hur är det egentligen? Är det så himla farligt att ha dessa 2 djur i samma rum med AVSPÄRRNING?
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
#37 Ni kanske kan starta en ny tråd om det här med kaniner och illrar? Jag har själv en del åsikter jag gärna delar med mig av. Den som vill kan ju hänvisa till den här tråden om man vill illustrera hur jag har gjort det.
#37 Jag får väl säga att när jag började med iller så hade en annan illerägare, som jag umgicks med ganska mycket, kaninburar som stod på höga ben. Illrarna hade ingen chans att komma dit upp och kaninerna verkade inte stressade av illerlukten. dock skulle jag aldrig råda någon att ha en kaninbur ståendes på golvet där illrar rumsterar fritt.
Är det människor som inte har en aning om hur illrar fungerar så kan man vara naiv nog att tro att en iller inte kan bryta sig in genom en vanlig kaninbur, att de inte har speciellt starka instinkter och det då resulterar i det andra djurets död.
I detta fallet är det även plast som gränsar av mellan kanin och iller vilket är betydligt bättre än nät (hade själv en iller som bet en kanin i en utebur, genom nätet!!)… kaninen hemma hos mina föräldrar är fortfarande skeptisk till mig när jag luktar iller…
Så jag skulle säga att det beror helt på situation. Jag själv skulle inte våga ha kaniner i mitt hem när jag har lösgående illrar…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#38 Sorry såg inte ditt inlägg innan jag skrev… Hade för mycket runt omkring mig så tog en evighet :O
Sajtvärd på Iller.ifokus

#10 Vällskydd=p
Fantastiskt fint.
#41 Tack :) Ja precis, vällskydd 
#36 Lite fler detaljer om bolådan:
Den är byggd i trä (skivor och reglar) med inbyggd frigolit, och den står på fyra träfötter så den kommer upp från golvet (isolerar mer). Taket, som är på gångjärn och går att lyfta, är isolerat med polyestervadd och den tjocka syntetiska pälsen ovanpå.

Hörn lådan i taken är ju supercool och vart har du hittat en sådann bra iller vänlig kattställning?
#48 Hörnlådan är hemmabygge och trädet har jag köpt på tyska Ebay. Man kan komma över katträd riktigt billigt där ibland, rekommenderas!
Jag har ett likadant träd i annan färg inne i illerrummet, också från tyska Ebay. Men jag har satt ihop träden lite olika och modifierat själv med rör, extra hål osv. vilket är enkelt gjort.
Just den där modellen är regelbundet ute till försäljning, men man får spana efter de billiga exemplaren och att de fraktar till Sverige.
Här är en tex, dock inte en av de billigare:

Haha oj då ska man förstå tyska oxå ;)
Den som är på denna bild i länken har jag men den börjar bli lite sleten. tycker det är svårt att få dom riktigt rena =/
Beundrar dig Blueshift för din händiga & kreativa sida!
skulle behövt en gnutta av dig i mig själv faktiskt.. hehe..
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Seriöst människa…………jag är totalt blå av avund! Så där vill jag också ha det till mina illrar.
(Har sex stycken som skriker i kör: Vi vill ha! Vi vill ha! Vi villa ha! Fasen att dom skulle hinna se bilderna)
Det är skitkul att få se hur du har gjort då jag får inspiration. Nu är det "bara" att övertala plånboken och kärbon att det finns ett behov av en ny utebur och krypin.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#51,52 Tack så mycket :) Måste säga att jag själv är otroligt nöjd med detta projekt. Har väl nästan flyttat in dit själv haha! Har alltid velat ha något dylikt där så är jätteglad att jag äntligen fick det gjort och att illrarna tycker så mycket om det!
Tillägg till #31,32 Måste bara nämna också att jag har satt kamjärn (armeringsjärn) under tyget på röret och det är det som håller röret så rakt och stabilt. Röret är upphängt i krokar i kamjärnet.
Tack för infon om bolådan!
Alla min försök till sånna saker har blivit offer för barf som ska möras. 
Gör du allting själv eller får du hjälp?
Jag har tusen idéer i min skalle, men tvivlar på att jag skulle få till det så bra själv. Tur man har en händig karl som är helt inne på att den dagen vi flyttar till hus så blir det en stor utegård till illrarna och jag har fått mycket inspiration av dina bolådor!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag gör alltid allting själv :). Jag har byggt gården och allt annat helt själv :). Jag tycker att det är roligt så skulle inte vilja leja bort det. Skulle ta bort en stor del av nöjet för mig.
Men det finns ett undantag i den här konstruktionen och det är kattluckan. Den lät jag ett byggföretag installera eftersom jag inte har några bra verktyg själv för att ta mig igenom den ungefär 30 cm tjocka lecabetongväggen. Dessutom blev gången genom väggen snyggt gjord med bockad plåt vilket jag inte heller hade kunnat åstadkomma så bra.
Helt underbart och fint! Dom kan inte annat än att trivas i ditt himmelrike.
Mina barn vill bli omplacerade hos dig nu ;)
Hälsningar Malin
#56 Då tycker jag bestämt att du inte ska klaga på dina syegenskaper och liknande! Du har ju helt klart tummen där den ska och inte mitt i handen! :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det lustiga är att jag verkligen är värdelös på att sy haha! Vet inte riktigt vad det beror på. Ni skulle gråta om ni kunde syna mina textila alster på nära håll ;). I övrigt är jag väldigt händig och teknisk ;)
#57 Tack Malin :) Skulle vara kul att se lite mer bilder framöver av din gård också!
Du inspirerar mig verkligen, så mycket jag vill göra som du gjort :)
Till våren blir det nog mer bilder på min utegård, har lite planer för den som ska fixas då.
Hälsningar Malin
#61 Haha, Jag som inte ens har en utegård har planer för min :P
Sajtvärd på Iller.ifokus

Du borde få massa priser för din påhittighet och att du lyckas att få allt så snyggt! Så avundsjuk, vill också ha sådär snyggt till mina 5 ögonstenar
Hur har du gjort kattluckan? Ser ut som att det är två stycken.
Kommer ha ett litet fönster som vi måste försöka göra om/byta ut till en liknande kattlucka men den ska gå att låsa/stänga för på kvällarna då jag vill ha dem inomhus i säkerhet så jag ska kunna sova ;)
Är det okej att jag säkerligen kommer använda dina bild trådar framöver när jag ska inreda illrarnas blivande rum på 40kvm och blivande utegård?

#63 Du emma om vi tjatar kanske hon kan komma till oss och göra Ferret hone make over ;)
Haha!
Det kanske kan bli en lönande affärsidé, kringresande bygg- och designservice för illrar? 
#63 Visst får du använda mina bildtrådar :)
Det är bara en lucka. En kattlucka består av två ramar (med luckan i den ena), en för insidan och en för utsidan i genomföringen på väggen. Eftersom min vägg är så tjock (30 cm) så har jag en bockad plåt i tunneln genom väggen mellan ramarna. Ramen med luckan i sitter på utsidan.