Frågor
Jag har lite tankar på att skaffa iller…
Men min ena syster är allergisk mot katt, men ej mot hund eller gnagare, finns det risk att hon inte tål illern heller?
Hur är det med rumsrenheten. Vet ju att det kan förekomma olyckor, att man bör ha lådor i alla rum. Men hur gör de? Gräver de som katten, eller bara sätter sig som hunden? Brukar de kissa i soffa eller säng och så, eller sker olyckorna bara på golvet?
Hur mycket hårar de om man jämför med en katt?
Hur är hanarna i personlighet jämfört med honorna?
Hur är honorna i personlighet jämfört med hanarna?
Om man skaffar hane, vad bör man tänka på? Tex kan de markera som katten?
Om man skaffar hona, vad bör man tänka på? Löper de som katter och hundar, blöder de som hundar?
Hur mycket går försäkringen på i månaden hos ditt försäkringsbolag och vilket är det?
Vad är priset för en iller?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Har en hög klösställning från golv till tak på flera våningar sedan jag hade katt, kan de använda den?
Kan de hoppa? Och i så fall, hur högt?
Men min ena syster är allergisk mot katt, men ej mot hund eller gnagare, finns det risk att hon inte tål illern heller?
Det kan gå, men hon kan också utveckla allergi mot iller. De flesta som är allergiska är mer känsliga mot valpar och brunstiga illrar.
Hur är det med rumsrenheten. Vet ju att det kan förekomma olyckor, att man bör ha lådor i alla rum. Men hur gör de? Gräver de som katten, eller bara sätter sig som hunden? Brukar de kissa i soffa eller säng och så, eller sker olyckorna bara på golvet?
Det finns illrar som får dåliga vanor med att kissa i soffa och säng men det hör till ovanligheterna. Oftast sätter de sig i hörn. De gräver inte för sin avföring. Illrar kan kräva en hel del jobb för att få rumsrena. och med rumsren menar jag så gott som 100% på lådan vilket jag tror är extremt ovanligt att de blir. Jag är nöjd om jag slipper torka upp en olycka mer än någon gång i månaden.
Katter fäller is tort sett jämt mer eller mindre. Illrar fäller 2 ggr per år. Då kan de håra extremt mycket men oftast hårar de mycket lite mellan fällningarna.
Mycket beror på individ. Honorna kan ofta uppfattas som lite piggare, nättare och med lite mer humör. Hanarna uppfattas ofta som lite latare och större då förstås.
Samma som ovan.
Hanar bör kastreras på kirurgiskt vis eller med implantat. De luktar väldigt mycket, revirmarkerar och kan bli stressade i brunsten. Man bör dock vänta med att kastrera kirurgiskt så länge som möjligt då det annars finns en ökad risk för binjuretumörer.
Om man skaffar hona, vad bör man tänka på? Löper de som katter och hundar, blöder de som hundar?
Honorna blöder inte men löper tills det att de blir kastrerade, parade eller tas ur löp på annat sätt. En hona bör inte låtas gå och löpa mer än ett par veckor de kan riskera att dö av anemi. Honor kan man kastrera kirurgisk eller med implantat. Man bör vänta så länge som möjligt med kirurgisk kastrering av samma anledning som hos hanar. Ett implantat håller i ca 2 år.
Hur mycket går försäkringen på i månaden hos ditt försäkringsbolag och vilket är det?
Agria är den enda som har för iller och det rekommenderas starkt! Det kan bli dyra veterinärsräkningar… Det kostar knappt 500.-/månaden.
Det beror på vart du köper den. En seriös uppfödare som tar väl hand om sina valpar, ser till att de får en bra start i livet och ställer upp för sina valpköpare brukar sälja sina valpar för ca 3000:-
Har en hög klösställning från golv till tak på flera våningar sedan jag hade katt, kan de använda den?
Man bör akta så inte illern kan ramla för de högsta höjderna, men det är inte ens säkert illern kommer uppskatta den eller ens vilja klättra på den. Det har mycket med personlighet och arv att göra.
Vilttypade illrar kan ibland hoppa riktigt högt. De är spänstiga och smidiga! Medan illrar som är mer "tamiller typade" måste få tag i något, exempelvis tyg, för att ta sig upp då de inte är bra på att hoppa. Mina är mest markgående.
Sajtvärd på Iller.ifokus
De bara sätter sig. Men ibland kan de få för sig att lådan är en sandlåda som ska lekas i
Och mina har aldrig fått för sig att göra sina behov annat än på golvet, men man ska väl aldrig säga aldrig…
De fäller två gånger om året, annars så hårar de inte nämnvärt tycker jag.
Illrar är väldigt individuella i sina personligheter. Men rent generellt så brukar hanar anses mer lugna än honor (när de är kastrerade)
Se ovan. De kan vara lite "ettrigare" säger en del, men jag märkte ingen nämnvärd skillnad när jag hade hona och hane. De var väldigt lika i sina sätt.
De kan revirmarkera om de går brustiga, eller t.ex. vid dörrar där främmande lukter kommer in.
De får en svullen vulva när de löper. Det är viktigt att inte låta honan fortsätta att löpa utan kastrera henne så fort som möjligt för att undvika att hon blir sjuk.
Vet inte hur det ser ut i Sverige..
Runt 3000kr för en valp hos en seriös uppfödare. Ca 500kr för en jaktvalp uppfödd i minkbur..
Absolut! Den blir nog väldigt uppskattad!
Japp! Nån halvmeter eller så kan de hoppa, men sen så finns de ju dem som hoppar över i princip vad som helst!
Ang. allergin så kan man ju inte veta förrens man provat… Risken finns ju alltid, samma som med alla andra saker.
Tack för bra svar! 
#2 ang försäkringen: Oj! Fast då antar jag att du menar totalt för alla dina pälsisar? För mig dras d lite mer än 100 kr i månaden
//Belinda aka Zandrama
#5 Jo jag tyckte också att det lät lite fel.. 515 kr per år betalar jag. Då är det 10 000 kr ersättningsbelopp och 700 kr självrisk. Har inte tecknat livförsäkring.
Aaaah, jag läste vad försäkringen går på för ett år, eftersom jag betalar årsvis så var det bara det i mitt huvud ;)
alltså ca 500 per iller och ÅR ska det ju vara :P
Sajtvärd på Iller.ifokus