UK testar för ECE
Tänk om SVA också kunde vara lite mer behjälpliga när det gäller detta! Hoppas verkligen att det någon gång blir möjligt även för oss att testa för ECE. Om inte SVA ställer upp, så kanske det öppnar sig en möjlighet att skicka prover till UK.
http://pets.groups.yahoo.com/group/ferrethealth/message/16137
Tja, vi skickar ju prover för olika saker lite hit och dit i världen för att diagnostisera våra svenska illrar. Vore fantastiskt om man kunde börja skicka även dit.
# 0 Det låter som en fantastisk idé. Kan man på något sätt påverka SVA? Namninsamling?
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Jag hoppas också det ska gå för oss. Vad krävs för att få skicka prover?
Det man kan göra när det gäller SVA är väl att fortsätta fråga efter tester, främst då i situationer när man sitter med djur man velat testa, antingen direkt till SVA eller via sin veterinär. Sker det via veterinär kan det ev ge mer tyngd.
Det kostar pengar för SVA att hålla sig med möjlighet att utföra tester, så SVA är naturligtvis inte inresserade så länge de inte anser att det finns ett stort och påtagligt behov och en efterfrågan från illerägare. Vilket det, ärligt talat, inte direkt gör. Underlaget är inte stort.
Den andra möjligheten vore om det fanns personer på SVA med intresse att forska i detta. Det fanns det förr (kring 2004 vid förra utbrottet) men inte nu längre enl SVA. Och även i en sådan situation så måste ju saker och ting finansieras på något sätt.
SVA var inte ens intresserade av att vara behjälpliga att preparera prov för att ev kunna få över dem till USA. Jag kämpade mig blå nu senast för att försöka få dit prover, och i USA tar man gärna emot dem, men vi kunde helt enkelt inte hitta något sätt att få in proverna i landet.
Det vore kanon om UK startar upp ett kommersiellt test eftersom det då kanske blir möjligt att få skicka prover dit istället.
#3 I dagsläget söker de alltså bara efter avföringsprov från brittiska illrar (både friska och sjuka) för att försöka fastställa hur vanligt coronavirus är bland deras illrar. I förlängningen kanske det kan resultera i ett kommersiellt test, som de har i USA, som då förhoppningsvis även skulle kunna bli tillgängligt för oss.
Ska prata med Marianne och fråga henne ifall hon kan trycka på lite. Har pratat allmänt om ECE med henne och tydligen har hon inte stött på så många fall av den aggressivare typen (alltså illerägare som har sökt vård för den typen av åkommor.)
Om jag hade en iller som skulle visa symtom på ECE så skulle jag absolut vilja skicka iväg prover.

#4 Jo, att dom bara tar emot inom landet nu var jag med på, tänkte mest för senare.. vem det är man ska gå på men då är det alltså sva som ska petas på.
För att få ett test inom Sverige så är det ju SVA man ska vända sig till. Men när det gäller testningen i UK så är det bara att vänta och se. Antingen kommer det ett kommersiellt test ut av det här, eller också inte. Blir det ett test, och dem tar emot svenska prover, så är det dit man skulle skicka det antingen direkt eller via veterinär. Vi får se vad som händer och hur det blir! :)
Det ska bli intressant att se, först och främst, om de hittar corona hos sina illrar. Jag hoppas att illerägarna där ställer upp och skickar in prover. Jag har inte direkt fått intrycket att ECE verkar vara utbrett men det kanske det är. Särskilt nu när de importerat en hel del från ECE-länder (vilket också vi här i Sverige gjort och gör).
Jag ser på vissa sajter att det står att pilotstudien för detta projekt redan är avslutad. Verkar inte finnas något resultat ute än. Om jag förstått det rätt så planerar de fler tester framöver och under nästa år, och tar fortfarande emot prover men dessa inkluderas inte i det första resultatet.
Detta är ju för brittiska illrar i UK, men kan ändå vara intressant med lite mer info. Rätt email ska vara:
Dr. Libby Graham är den som leder projektet:
http://www.gla.ac.uk/schools/vet/staff/libbygraham/
Lite om hur inskickning går till:
http://www.gla.ac.uk/schools/vet/cad/submitasample/
Här är formuläret för illerstudien:
http://www.gla.ac.uk/media/media_205242_en.pdf
Där kan man läsa följande:
Project Information Title:
Is ferret enteric coronavirus (FRECV) a significant problem in UK ferrets?
Background:
FRECV causes epizootic catarrhal enteritis (ECE) in ferrets. Affected ferrets vomit, go off their food and produce a green mucoid diarrhoea. The virus is highly contagious, so almost all ferrets in a group will become ill. Fortunately, most ferrets will recover. The virus is widespread in the US but only one outbreak of diarrhoea in UK ferrets has been linked to FRECV. Diagnosis has been hampered by the lack of a rapid diagnostic test in the UK.
Project Aims:
1. To determine the prevalence of FRECV in a population of UK ferrets
2. To assess the risk factors for infection such as age and clinical status

Ah, håller tummarna för att det blir tillgängligt för så många som möjligt.